8946
Sök

nya rockford P1 15", nått att ha??

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för svaret.... är inte heller nån riktigt billljuds expert men visst hör man vad som låter bra och som låter dåligt.... men problemet är att jag är arbetslös och har inte råd med värsta grejjerna hmm  men tack för svaret

och steget till framssystem har jag inget än, men ev köper jag väll syrrans magnat steg eller mds GP3 steg, till framssystemet alltså smile

är detta ett bättre altenativ då??
http://www.avd.se/showproduct2.php?id=& … roduct=84#

smile
Senast redigerat av _Glenne_ (3 oktober 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
okej tack för svaret.... är inte heller nån riktigt billljuds expert men visst hör man vad som låter bra och som låter dåligt.... men problemet är att jag är arbetslös och har inte råd med värsta grejjerna hmm  men tack för svaret

och steget till framssystem har jag inget än, men ev köper jag väll syrrans magnat steg eller mds GP3 steg, till framssystemet alltså smile

Okej, kolla begagnat marknaden då : )
Går att få tag på bra mycket där, till exempel billiga Powerbasar och punchbasar wink
Men kanske värt att satsa på Gas om du inte har någon vidare budget ?
Jag skulle inte dra mig från att köpa Gas om jag hade ont om pengar, köper mkt hellre Gas än Mds och andra no name märken då dom inte imponerat något vidare på mig. Men Mds har ju gått ut med ett starkt sortiment i år och liksom Gas blivit hyllade av många.
Så man kan ju höra sig för med priser osv och provlyssna och köpa det man tycker om bäst själv för det är trots allt du som ska lyssna : )

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
joo iofs... men det är ju just GAS.... hmm... vet inte vad man ska säga... av nån anledning gillar jag inte GAS... fast prov lyssna går ju eftersom där jag ska köpa basen isf är återförsäljare för BRL så dom har ju så klart även GAS, så det går ju iaf lyssna och höra sig för vad dom rekomenderar för framsystem till med tanke på mina övriga grejjer och så smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
joo iofs... men det är ju just GAS.... hmm... vet inte vad man ska säga... av nån anledning gillar jag inte GAS... fast prov lyssna går ju eftersom där jag ska köpa basen isf är återförsäljare för BRL så dom har ju så klart även GAS, så det går ju iaf lyssna och höra sig för smile

Det tycker jag verkligen du ska göra, jag vart iaf sjukt imponerad nere på Elmia när jag fick lyssna på deras V50, framsystemet spelade fint som fasen, fick sen höra att dom drev det på stereon till och med och då vart jag ännu mer imponerad. Måste vara sjukt lättdrivna och passa perfekt till dom stegen du tog upp i tidigare inlägg.
Vill du mest dunka plåt tycker jag du ska köpa 2x12" Gas metal basar föresten : )

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
joo man kanske ska ta en titt på gas framsystem då.... haha näe, gas basar är inget för mig roll  sen så har jag bestämmt mig för en 15"  och sen så vill man ju även ha lite finlir (inge sjukt finlir då pengarna sticker iväg fort då, men dugligt finlir iaf).. men anledningen till denna tråd var igentligen att jag ville ha lite åsikter om just den basen.. eftersom jag har så dåligt ställt ekonomiskt just nu och får köpa skaer steg för steg, och eftersom 6x9orna spelar så rent, fint och klart så tänkte jag börja med basen nu och framsystem senare smile

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
joo man kanske ska ta en titt på gas framsystem då.... haha näe, gas basar är inget för mig roll  sen så har jag bestämmt mig för en 15"  och sen så vill man ju även ha lite finlir (inge sjukt finlir då pengarna sticker iväg fort då, men dugligt finlir iaf).. men anledningen till denna tråd var igentligen att jag ville ha lite åsikter om just den basen.. eftersom jag har så dåligt ställt ekonomiskt just nu och får köpa skaer steg för steg, och eftersom 6x9orna spelar så rent, fint och klart så tänkte jag börja med basen nu och framsystem senare smile

Okej, Först och främst går ju inte RF ihop med finlir direkt och för det andra går en 15" verkligen inte ihop med finlir : ) Men det går bättre ihop än 2st 12or förmodligen.
Vad tänkte du ha för låda till basen ?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
joo men nu menade jag ju som sagt inte sjukt finlir... men så pass så det duger för mig, vilket jag tror det gör endå roll näe men huvudsaken för mig är att man har fint och klart diskant ljud iaf (nästan så iaf) smile

jadu jag har ingen aning om vad det blir för låda till basen... men får väll höra sig för när man köper den om vad dom rekomenderar för låda till den basen och min bil smile

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
joo men nu menade jag ju som sagt inte sjukt finlir... men så pass så det duger för mig, vilket jag tror det gör endå roll näe men huvudsaken för mig är att man har fint och klart diskant ljud iaf (nästan så iaf) smile

jadu jag har ingen aning om vad det blir för låda till basen... men får väll höra sig för när man köper den om vad dom rekomenderar för låda till den basen och min bil smile

I en sedan som du har skulle jag köra på en portad låda modell stor och köra passborten genom hatthyllan eller allra helst skidluckan.
Vet inte hur stor lådvolym P1 15" vill ha men säkert uppåt 70L eller nåt sånt.
Nån som har ett lådberäkningsprogram kanske kan kolla upp det. Batterinörden brukar vara en riktig hejare på lådförslag och lådritningar : )

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
tack för förslaget smile  tyvärr så har jag ingen skidlucka yikes  roll  men man kanske skulle ha 2 basportar, en i varje sida av hatthyllan då 6x9orna sitter i mitten av hatthyllan... ajja har ju ingen bas än, så lådan är väll inte största bekymmret än tongue men alltid bra och ha det klart för sig när man köper basen iofs smile

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
tack för förslaget smile  tyvärr så har jag ingen skidlucka yikes  roll  men man kanske skulle ha 2 basportar, en i varje sida av hatthyllan då 6x9orna sitter i mitten av hatthyllan... ajja har ju ingen bas än, så lådan är väll inte största bekymmret än tongue men alltid bra och ha det klart för sig när man köper basen iofs smile

Låter bra, kolla bara så du får rätt avstämning med portarna, dvs rätt längd.
Kollade in vad RF rekomenderar för lådvolym till en portad låda och den ska då vara på 75,32L. Blir alltså en rätt så maffig låda.
Kollade också nu hur stora portarna ska vara till en sådan låda och den ska vara 4" i diameter (101.6mm) och 8" lång (203.2mm). Det räcker alltså med en basport för annars blir avstämningen fel : )

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
aha tack så mkt... för att du kollade upp det smile  men kan man ha 1 basport på ena sidan då?? känns som att man igentligen borde ha den i mitten? och där sitter ju 6x9orna hmm

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
aha tack så mkt... för att du kollade upp det smile  men kan man ha 1 basport på ena sidan då?? känns som att man igentligen borde ha den i mitten? och där sitter ju 6x9orna hmm

Jadu, ska ju helst sitta på samma sida som basen. Och självklart kan man ha en men det kan ju se konstigt ut men det får du ju leva med : )

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
fast man kan ju ha basport på samma sida som basen och sedan "fejk" basportar i hatthyllan för att få in mer ljud i cupen, borde ju funka, eller iaf bli bättre än inget alls i hatthyllan smile

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
fast man kan ju ha basport på samma sida som basen och sedan "fejk" basportar i hatthyllan för att få in mer ljud i cupen, borde ju funka, eller iaf bli bättre än inget alls i hatthyllan smile

Hur tänkte du då ?
Att inte ha portarna i lådan utan bara genom hatthyllan ut i fria luften ?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
nej nej, ha basport i lådan, alltså på framsidan (samma sida som basen) men utöver det ha basportar i hatthyllan (som inte går in i lådan) för att få in ljudet från skuffen till cupen lite bättre/mer... förstod du nu? smile
Senast redigerat av _Glenne_ (4 oktober 2007)

2 123 Inlägg
4 oktober 2007
_Glenne_ skrev:
nej nej, ha basport i lådan, alltså på framsidan (samma sida som basen) men utöver det ha basportar i hatthyllan (som inte går in i lådan) för att få in ljudet från skuffen till cupen lite bättre/mer... förstod du nu? smile

Jodå nog förstog jag allt, frågan är hur bra det funkar i praktiken, är lite tveksam till det : /

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
_Glenne_ skrev:

Jodå nog förstog jag allt, frågan är hur bra det funkar i praktiken, är lite tveksam till det : /

nja basport/arna ska ju sitta på samma sida som basen ju igentligen för att det ska bli riktigt... och om man sedan gör så för att få in ljudet i cupen kan väll endå inte vara till nån nackdel smile

117 Inlägg
9 oktober 2007
jag kör rockford p3 15 basar i min bil låter grymt ..

Sök