1977
Sök

Kablar till 200 ampare.

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
hje. nån som kan sin sak när det gäller kablar? jag har nämligen 3 slusteg i min bil, dom ska tillsammans dra 200 amp... just nu sitter det dubbla 25mm² men frågan är om det räcker?

18 Inlägg
10 oktober 2007
25mm² klarar ca 80 ampere, beror lite på längd osv, hade lagt 3 stk 25 + en rejäl jord tillbaka till batteriet!

har själv 2 25mm2 nu men det räcker ej till mitt rockford t15002 som är avsäkrat me 250A
big_smile

18 Inlägg
10 oktober 2007
Vad har du för strömstyrka på generatorn? tongue
glömde visst d, du kan aldrig få ut mer än det ändå så kolla upp det först!

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Ricz72 skrev:

80amp
och förtillfället är batteriet på 55 amp
sen har jag självklart kondensator

tokfrans
982 Inlägg
10 oktober 2007
självklart kondensator.. inte så självklart

6 851 Inlägg
10 oktober 2007
Skall du kunna utnyttja stegen fullt ut så måste du har flera batterier och större generator.
Skall alla stegetn lastas ner till max? annars tvivlar jag på att du använder alla 200A. Detta är när stegen gå på sitt max och hur ofta spelar du så? (max=lågt ohm värde,typ 1ohm och högsta volym)

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Skall du kunna utnyttja stegen fullt ut så måste du har flera batterier och större generator.
Skall alla stegetn lastas ner till max? annars tvivlar jag på att du använder alla 200A. Detta är när stegen gå på sitt max och hur ofta spelar du så? (max=lågt ohm värde,typ 1ohm och högsta volym)

Jag brukar spela rätt högt, och ja! mitt monoblock laddas till max (1ohm) mitt ena andra laddas oxå till max (2 ohm) men det andra utnyttjas väll till 90 procent.

6 851 Inlägg
10 oktober 2007
då är det isf. in med extra batterier och mycke större generator. som du kör det idag så kommer du inte i närheten av vad dina steg max skulle kunna prestera..du har helt enkelt för lite ström till det.

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
då är det isf. in med extra batterier och mycke större generator. som du kör det idag så kommer du inte i närheten av vad dina steg max skulle kunna prestera..du har helt enkelt för lite ström till det.

Fan min bil skulle bara vara motor först och nu ska det dit typ en till generator, eller batteri,  ska kolla om det finns nått ställe för nått av de:(

6 851 Inlägg
10 oktober 2007
du behöver nog det om du vill få ut max av din anläggning.
Du bor ju i Jönköping,då  såg el. hörde säkert min 9000ZD för några sommrar sedan?

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
du behöver nog det om du vill få ut max av din anläggning.
Du bor ju i Jönköping,då  såg el. hörde säkert min 9000ZD för några sommrar sedan?

e inte så säker på det, ?

6 851 Inlägg
10 oktober 2007
ok.nej inte alla som gjorde, men många. om du är på Coop nån kväll (inte så mycke nu kanske) men så kan du komma fram om du vill så kan jag hjälpa dej, eller kolla över sakerna.. wink
Kör som du ser en S6 som nu låter ganska gött..hehe

247 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
ok.nej inte alla som gjorde, men många. om du är på Coop nån kväll (inte så mycke nu kanske) men så kan du komma fram om du vill så kan jag hjälpa dej, eller kolla över sakerna.. wink
Kör som du ser en S6 som nu låter ganska gött..hehe

big_smile jo det kan jag göra bara bilen börjar funka snart:P

10 287 Inlägg
10 oktober 2007
Du kan få ut lika mycket ström som summan av generatorns kapacitet plus battriert kortslutningsström. Med ett batteri så kan man räkna på över 1000A och en jäkla smäll.

/Göran

Ricz72 skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
10 oktober 2007
absolute_teddan skrev:
hje. nån som kan sin sak när det gäller kablar? jag har nämligen 3 slusteg i min bil, dom ska tillsammans dra 200 amp... just nu sitter det dubbla 25mm² men frågan är om det räcker?

100mm2 skulle jag rekomendera, du kan knappast få förmycket. Men tänk på att jordsidan också får 100mm2

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

247 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
dbjanoz skrev:
absolute_teddan skrev:

100mm2 skulle jag rekomendera, du kan knappast få förmycket. Men tänk på att jordsidan också får 100mm2

finns det så stora? vart finns dom? kostar flera tusen om dom finns då?

21 761 Inlägg
11 oktober 2007
Om kabeln är 5m lång och det går 200A genom den, så blir spänningsfallet ca 0,34V med 50mm2 area. Det ska fungera utan större problem och 50mm2 kabel får dessutom ha upp till 250A säkring. Dina två 25mm2 kablar kan ha 100-120A säkring vardera, det blir 200-240A sammanlagt vilket också borde gå bra.

Men som dbjanoz skriver så får man inte för mycket av kabelarea, det enda är att en jättegrov kabel kan vara krånglig att få plats med i kopplingsplintarna. 70mm2 kabel eller två st 35mm2 kablar är ett annat alternativ. 35mm2 kabel kan ha 150A säkring.

Sök