3290
Sök

Till alla yrkeslackerare, mjukmedel?

12 086 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
När man lackar kofångare brukar man ha mjukmedel lr hur? så lacken kan böjjas med kofångaren utan att spricka. Vad är nackdelen med mjukmedel? Blir lacken vässentligt mkt mjukare så den blir känsligare?

Om man gör en hellackering av en bil som kofångarna sitter kvar på har man mjukmedel i då? Då får ju hela bilen "mjuk" lack, men har man inte mjukmedel kan ju lacken på kofångarna spricka?

Ge mig lite klarhet, hur gör man?

Ska nämligen lacka min Maxima i framtiden (inte jag alltså) och jag har kofångare i ABS-plast och addonkjolar i urethan. Högst mjuka material men det blir bra mkt mer jobb, om äns möjligt, att lacka delarna var för sig.
Senast redigerat av JapMax (5 oktober 2007)

275 Inlägg
5 oktober 2007
är det originalstötfångaren på maximan du ska lacka?
isf tvivlar jag på att någon lackare skulle sätta i mjukgörare.
åtminstone ser det ju ut som vanlig plast, den är väl rätt hård?
det är först när det kan böjas mycket som det behövs...

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
5 oktober 2007
Markus du är jobbig nu

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

417 Inlägg
5 oktober 2007
Nej, inge mjukmedel. Lacken är mycket mer stryktålig idag & jag skulle enbart använt mjukmedel vid lack av porsche-vingar å den typen av material som är extra svampigt (går att böja nästan hur som helst).

Lycka till!
mvh/Jocke

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
5 oktober 2007
lånar tråden, vad ska man lacka fjädrar med så det håller för kyla och rörelse?

12 086 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Orginalkofångaren är mjuk, går att vrida den 90 grader utan problem. Kjolarna är ännu värre, de går att böjja hur som hällst i princip. Nu ska de ju iofs inte böjjas på bilen är de ju tänkt smile

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
6 oktober 2007
JapMax skrev:
När man lackar kofångare brukar man ha mjukmedel lr hur? så lacken kan böjjas med kofångaren utan att spricka. Vad är nackdelen med mjukmedel? Blir lacken vässentligt mkt mjukare så den blir känsligare?

Om man gör en hellackering av en bil som kofångarna sitter kvar på har man mjukmedel i då? Då får ju hela bilen "mjuk" lack, men har man inte mjukmedel kan ju lacken på kofångarna spricka?

Ska nämligen lacka min Maxima i framtiden (inte jag alltså) och jag har kofångare i ABS-plast och addonkjolar i urethan. Högst mjuka material men det blir bra mkt mer jobb, om äns möjligt, att lacka delarna var för sig.

Inget mjukmedel, bara vanlig lack, lacken är så flexibel som behövs endå.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
7 oktober 2007
Turbo matte skrev:
JapMax skrev:
När man lackar kofångare brukar man ha mjukmedel lr hur? så lacken kan höjas med kofångaren utan att spricka. Vad är nackdelen med mjukmedel? Blir lacken väsentligt mkt mjukare så den blir känsligare?

Ska nämligen lacka min Maxima i framtiden (inte jag alltså) och jag har kofångare i ABS-plast och addon kjolar i urethan. Högst mjuka material men det blir bra mkt mer jobb, om ens möjligt, att lacka delarna var för sig.

Inget mjukmedel, bara vanlig lack, lacken är så flexibel som behövs ändå.

Det stämmer inte riktigt... Man ska hälst ha lite plastoflex i Lacken Annars så kan den Spricka av tex ett stenskott

lackerare
www.maniacracing.se

Billackerare
737 Inlägg
7 oktober 2007
Mjuk medel har man väldigt sällan i lacken. Det behövs helt enkelt inte. Det blir ingen större skillnad av stenskott o.dyl. utan mjuk medel har man i stötfångare som är tillverkade i väldigt mjuk plast.. som stötfångare till vissa amerikanske bilar, kan t.ex. tänka mig någon Pontiac Trans Am från slutet av -80 talet.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

www.maniacracing.se
494 Inlägg
8 oktober 2007
Hummm vi har Alltid mjukmedel i Klarlacken Till stötfångare just för risken med att det spricker Om det är en mjukare Plast men det kanske är olika till olika Lackerare....

lackerare
www.maniacracing.se

12 086 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Klarar en medern lack av att böjjas med en radie 20cm? För de är ungefär så mjuka mina delar är.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
11 oktober 2007
JapMax skrev:
Klarar en medern lack av att böjjas med en radie 20cm? För de är ungefär så mjuka mina delar är.

Tror inte att klarlacken klarar det...Dufår väl testa å se markus..Skulle kunna göra det om ja skulle jobba i morgon men det ska ja inte

lackerare
www.maniacracing.se

Sök