8987
Sök

JBL Gto? budget 10 000kr

101 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
Hej! ska nu köpa en Golv IV gti -99 och har fått med följande..

framsystem: JBL Gto 6406ce      210W     capris: 1500kr
baksystem: JBL Gto 6526e         180W     capris: 1000kr
huvudenhet: JVC KD-dv6110      5*50W   capris 3500kr ???

det som fattas är väl då ett slutsteg och en bas som jag skulle behöva lite hjälp med eller något annat också? har kablar fixade som skulle vara av en den bättre  typen tydligen smile

vad är lämpligt pris att lägga ner för slutsteg respektive bas då? har inget direkt tak bara i lämpligt pris i förhållande till den övriga utrustningen.

jag vill inte ha någon bumlig stor bas utan den ska vara lite rapp. är en 10" att satsa på i så fall? även slutsteget. ska basen ha ett separat steg eller kopplar man samman allt eller kör man 2 enskillda steg? lyssnar mest på hiphop och dance/disco om det har någon betydelse.

är lite grön på området som ni kanske märker men försäker lära mig. är tacksam för all hjälp jag får!

MVH Robin

2 123 Inlägg
13 oktober 2007
kalleankan skrev:
Hej! ska nu köpa en Golv IV gti -99 och har fått med följande..

framsystem: JBL Gto 6406ce      210W     capris: 1500kr
baksystem: JBL Gto 6526e         180W     capris: 1000kr
huvudenhet: JVC KD-dv6110      5*50W   capris 3500kr ???

det som fattas är väl då ett slutsteg och en bas som jag skulle behöva lite hjälp med eller något annat också? har kablar fixade som skulle vara av en den bättre  typen tydligen smile

vad är lämpligt pris att lägga ner för slutsteg respektive bas då? har inget direkt tak bara i lämpligt pris i förhållande till den övriga utrustningen.

jag vill inte ha någon bumlig stor bas utan den ska vara lite rapp. är en 10" att satsa på i så fall? även slutsteget. ska basen ha ett separat steg eller kopplar man samman allt eller kör man 2 enskillda steg? lyssnar mest på hiphop och dance/disco om det har någon betydelse.

är lite grön på området som ni kanske märker men försäker lära mig. är tacksam för all hjälp jag får!

MVH Robin

Gå in på www.nardik.com och beställ ett Jbl 6kanals steg och en JBL GTO 1002D så blir du nog nöjd : )
Då får du 4 kanaler till dina högtalare och så kan du brygga basen på 2 kanaler så den får den effekt den vill ha.
Bör väl gå på runt 3-4k ungefär.

101 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
okej så det är bättre att köpa ett sexkanalssteg än att ha 2st steg och ett separat för basen?

behöver jag någon Kondensator ?
man bör alltså ha en bas av samma märke som övriga utrustningen?

vad tror du om JBL GTO1260BT 12" baslåda Pris: 1195:-/st (1995:-) istället för annars måste jag ju krångla med en låda? tongue såg även http://www.brl.se/default.aspx?mc=73&p=3129 lite dyrare dock.
kör jbl northbridge i min hemmabio en 12" men diggar väl inte den speciellt mycket men kanske skiljer mkt med billjud? några andra tips på märken och modeller kanske?
Senast redigerat av kalleankan (13 oktober 2007)

542 Inlägg
14 oktober 2007
Tänk på att du behöver tre lågnivå utgångar på stereon för att kunna utnyttja ett 6ch-steg fullt ut.

101 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
alltså kan jag köra detta med ett 4kanals steg? framsystem baksystem och subb med 100W/kanal ungefär. dessutom behöver jag väl minst 5kanaler för att koppla ihop detta?

vad är smartast? att ha 2st steg en för bas och en för resten eller ett för alltihopa?

JVC KD-dv6110  ska kolla om det har 3st lågnivugångar då om jag hittar fakta smile

MVH Robin

2 123 Inlägg
14 oktober 2007
kalleankan skrev:
alltså kan jag köra detta med ett 4kanals steg? framsystem baksystem och subb med 100W/kanal ungefär. dessutom behöver jag väl minst 5kanaler för att koppla ihop detta?

vad är smartast? att ha 2st steg en för bas och en för resten eller ett för alltihopa?

JVC KD-dv6110  ska kolla om det har 3st lågnivugångar då om jag hittar fakta smile

MVH Robin

Fördelen med en 6kanalare är att du bara behöver en sladd från batteriet istället för 2 st alternativt en väldigt grov + ett fördelningsblock.
Lågnivå sladdarna är det ju bäst om du har 3st, en för varje kanal, dock långt ifrån ett måste.
Det optimala är ju alltid att ha ett kraftigt monoblock till basarna och en kanal per högtalare.
Så frågan är dom du vill kosta på dig ett eller 2 slutsteg.
Du klarar dig med en 4kanalare om du är villig att driva baksystemet på stereon.

101 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
men basen blir inte lidande om man kör det på ett 6kanalssteg? med ett 4kanalssteg kan jag väl driva allt utom basen? 2kanaler i frontsystem och 2 i bak eller är jag ute och cyklar? eller menar du att det är bättre att satsa mer krut och brygga 4kanalssteget till frontarna och köra stereon på bak?

vad är skillnaden mellan 1 bas och 2basar? är det verkligen nödvändigt med 2st? för det blir ju som sagt nästan dubbelt så dyrt som en.

jag undra. ifall jag har ett sexkanalssteg på används INGET av stereons kraft då va? i så fall kanske de vore smartare att köpa ett 4kanalssteg och köra frontar och bas på det och stereon 4*50w på bakhögtalarna? borde bli 2*100W då från stereon eller har jag fel?
Senast redigerat av kalleankan (14 oktober 2007)

Sök