4521
Sök

återcirkulernade dump..

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
21 februari 2005
Trådstartare
#1
ger en återcirkulerande dump/wastegate bättre effekt, eller vad har den återcirkulernade luften för mening. svara turbon snabbare?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

12 086 Inlägg
21 februari 2005
#2
För dte första, en dumpventil och en wastegate är inte samma sak.

En dumpventil, så om den är öppen lr återcirkulerande hjälper turbon. Utan dumpventil lr med en orginal (som är mkt mindre och inte duger på trimmade bilar) så bildas ett övertryck när man stänger spjället, släpper på gasen. När man gasar för fullt så ligger turbon i ett fasligt varvtal, och det hämmas om övertrycket blir för högt. Och dte tar tid för turbon att komma upp i sitt höga tempo igen, så det en dumpventil gör är att den släpper ut övertrycket så att turbon kan fortsätta snurra, så när du stampar plattan i mattan igen så har turbon redan sitt höga varv och kan ladda fullt direkt.

343 Inlägg
22 februari 2005
#3
En orginal dumpventil duger visst på trimmade bilar. Beror ju på hk antalet och laddtrycket.

30 Inlägg
23 februari 2005
#4
med en mapp sensor behöver du inta ha nån åter cirkulerande dump.
men på en med lufft masse mätare så behöver du ha en åter cirkulerande dump

mapp sensorn mäter undertrycket i insuget

lufft masse mätaren mäter hur mkt luft som kommer in

du måste inte ha en vassar dump om du kör med trimm

men du får fan så mkt bättre respons från turbon med en större dump för den klarar av att hålla uppe trycket bättre än en orginal!!!!

Volvo R 4-ever

6 851 Inlägg
13 mars 2005
#5
Man¨måste INTE ha en återcirkuleradnde dump om man har luftmassemätare..! Men har du bil med lambda och katt så är det att föredra..ej annars.
Senast redigerat av Tiaz (19 mars 2005)



Sök