4290
Sök

Problem med trådlöst internet ! hjälp

1 364 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Hej har problem med mitt internet det är nog telia med de sämsta mgbit en trådlöst zyxel modem vi har två datorer hemma mitt internet funkar inta alltild men de gör de på den andra datorn....
signal styrkan är bra oftast så länge ingen sitter vid den andra datorn..  alltså när någon sitter på den andra datorn så blir min signalstyrka låg och internet funkar oftast inte
vad kan vara fel?

snälla hjällp!

2 924 Inlägg
17 oktober 2007
Har du kollat så IPnr står rätt?

~ Life is short, have FUN! ~

1 364 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
peegee skrev:
Har du kollat så IPnr står rätt?

hur gör man det har inte så bra kolla på datorer:Ptongue Tacksamm för svar

892 Inlägg
17 oktober 2007
Hur är det med ditt modem, är det inbyggd router? Jag kan inte förklara varför signalstyrkan blir låg, men jag vet att jag själv hade problem när jag försökte koppla 2 eller fler datorer till samma modem(ej trådlöst). Det funkar inte då man bara får ett IP-nummer av dem. Du får ev. köpa till en router eller nått som gör detta möjligt.

Inte säkert att det är detta som måste strula, men kan vara vad gäller internetuppkopplingen.

EDIT: Hur kolla IP (förutsätter svensk WinXP): Den här datorn->Kontrollpanelen->Nätverksinställningar->Anslutning till lokalt nätverk->Support fliken och voilla. smile
Senast redigerat av Android (17 oktober 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

study
772 Inlägg
17 oktober 2007
är det dlink? testa att placera modemet på någe annat ställr

1 364 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Android skrev:
Hur är det med ditt modem, är det inbyggd router? Jag kan inte förklara varför signalstyrkan blir låg, men jag vet att jag själv hade problem när jag försökte koppla 2 eller fler datorer till samma modem(ej trådlöst). Det funkar inte då man bara får ett IP-nummer av dem. Du får ev. köpa till en router eller nått som gör detta möjligt.

Inte säkert att det är detta som måste strula, men kan vara vad gäller internetuppkopplingen.

EDIT: Hur kolla IP (förutsätter svensk WinXP): Den här datorn->Kontrollpanelen->Nätverksinställningar->Anslutning till lokalt nätverk->Support fliken och voilla. smile

Okej thx men ska det vara samma ip nr på båda datorerna?

1 364 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
moose46019 skrev:
är det dlink? testa att placera modemet på någe annat ställr

japp det är dlink... men jag har hört att man måste ha modemet i det första telefonjacket? stäämer inte det? roll

892 Inlägg
17 oktober 2007
Calibra_16 skrev:
Okej thx men ska det vara samma ip nr på båda datorerna?

Nej det är det som är grejen.
Är det samma IP nummer så är det liksom ingen skilldnad på adresserna. Tänk på det som 2 vanliga adresser. Det är ingen skilldnad på Svennsonsväg och Svenssonsväg, men Svenssonsväg 54 och Olssonsväg 25 är det ju inget tvivel om vilket paket (fick jag till det smile) som ska vart. smile
En router har den fördelen att den kan ha ett IP nummer utåt, som du får av Telia, sen så ger den ut andra IP nummer på ditt lokala hemmanätverk. Routern håller rätt på vilken data som ska vart.

Calibra_16 skrev:
japp det är dlink... men jag har hört att man måste ha modemet i det första telefonjacket? stäämer inte det? roll

Det är att föredra. Antingen funkar det inte alls, eller så bryts din internetupkoppling när någon skulle lyfta i telefonen, om det sitter en telefon i det första jacken.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 oktober 2007
Ja modemet skall sitta i första jacket, alltid, allways, även om Hitler skulle återuppstå och marchera in med stormtrupper utanför ditt hus och begära dig att ändra.

Självklart skall du ha olika IP nummer på datorerna, vet du med dig att du kör fast IP då? Att du har ställt in inställningarna själv på varje dator, annars körs ju DHCP (dvs får IP automatiskt av routern) och då blir det inga konflikter.

Om datorerna har olika IP nummer så kan det vara en god idé att pröva att byta kanal som trafiken går över. Vissa kanaler ger bättre signalstyrka än andra, en kanal är helt enkelt en frekvens som det trådlösa går över. Man brukar ofta köra kanal 10 om man har problem med att trafiken störs eller inte fungerar så bra, ganska klassiskt. Man bör iaf inte använda den standardkanalen som finns (med risk att grannar har samma och då stör ni ut varandra).

1 364 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ja modemet skall sitta i första jacket, alltid, allways, även om Hitler skulle återuppstå och marchera in med stormtrupper utanför ditt hus och begära dig att ändra.

Självklart skall du ha olika IP nummer på datorerna, vet du med dig att du kör fast IP då? Att du har ställt in inställningarna själv på varje dator, annars körs ju DHCP (dvs får IP automatiskt av routern) och då blir det inga konflikter.

Om datorerna har olika IP nummer så kan det vara en god idé att pröva att byta kanal som trafiken går över. Vissa kanaler ger bättre signalstyrka än andra, en kanal är helt enkelt en frekvens som det trådlösa går över. Man brukar ofta köra kanal 10 om man har problem med att trafiken störs eller inte fungerar så bra, ganska klassiskt. Man bör iaf inte använda den standardkanalen som finns (med risk att grannar har samma och då stör ni ut varandra).

okej får testa lite vet att vi har vårat internet skyddat så att ingen annan ska kunna navända de men tack för svar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 oktober 2007
Calibra_16 skrev:
Mortalis skrev:

okej får testa lite vet att vi har vårat internet skyddat så att ingen annan ska kunna navända de men tack för svar

Kanalerna har ingenting med skyddet att göra, det är kryptering du tänker på.

Som sagt, testa att byt kanal. Vi rekommenderar kanal nr 11 på våra modem på jobbet, men D-Link har säkert nån annan dom tycker funkar bäst. Standard är inte alltid så bra iaf.

Du kan även testa att stänga av krypteringen (WEP antagligen) i modemet/routern och se om det blir bättre då.
Kan hända att nätverkskortet i just den datorn har problem med krypteringen.

Och ja, modemet måste sitta i första jacket. Alltid.
Det kan funka i andra jack också så du förlorar inte på att testa, men om du får nåt problem (vilket är ganska stor risk för att du får) och ska ringa Telia (eller vilka du nu hade som leverantör) så kommer dom tvinga dig att koppla in modemet i förstajacket vare sig du vill eller inte.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 364 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Calibra_16 skrev:
Mortalis skrev:

Kanalerna har ingenting med skyddet att göra, det är kryptering du tänker på.

Som sagt, testa att byt kanal. Vi rekommenderar kanal nr 11 på våra modem på jobbet, men D-Link har säkert nån annan dom tycker funkar bäst. Standard är inte alltid så bra iaf.

Du kan även testa att stänga av krypteringen (WEP antagligen) i modemet/routern och se om det blir bättre då.
Kan hända att nätverkskortet i just den datorn har problem med krypteringen.

Och ja, modemet måste sitta i första jacket. Alltid.
Det kan funka i andra jack också så du förlorar inte på att testa, men om du får nåt problem (vilket är ganska stor risk för att du får) och ska ringa Telia (eller vilka du nu hade som leverantör) så kommer dom tvinga dig att koppla in modemet i förstajacket vare sig du vill eller inte.

okej men när jag går in på inställningar så står det att de är kanal 6 så kan man gå in på advancerat men där vissar den att den är på kanal 1 och så står det kanal för ad hoc nätverk.. är det där jag skall ändra?

Sök