6831
Sök

Ljudisolera hela bilen?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Nu har jag kommit så långt i mitt projekt att det är dags att ljudisolera.
Jag vill ljudisolera hela bilen och vill komma undan så billigt som möjligt. Men ändå att det blir riktigt bra dämpat!

Jag vill dämpa alla dörrar, bagaget och bottenplattan överallt. Eller är det nödvändigt?
Ska jag dämpa på alla de ställena eller koncentrera mig på några speciella ställen?

Sen vilket material ska jag ha? Har kollat på asfaltsmatta men det kostar 350 kr /m2 och enligt mina snabba beräkningar skulle jag behöva ca 6 m2 för att täcka all yta jag vill = ca2000 kr.
och i framdörrarna även DSM mattan som carbonize säljer.

Hur föreslår ni att jag ska göra? Vad för material ska jag använda och vart ska jag använda det för att isolera så bra som möjligt? Har redan plockat ner bilen så jag väntar bara på att beställa nu smile

2 123 Inlägg
17 oktober 2007
jonatk skrev:
Nu har jag kommit så långt i mitt projekt att det är dags att ljudisolera.
Jag vill ljudisolera hela bilen och vill komma undan så billigt som möjligt. Men ändå att det blir riktigt bra dämpat!

Jag vill dämpa alla dörrar, bagaget och bottenplattan överallt. Eller är det nödvändigt?
Ska jag dämpa på alla de ställena eller koncentrera mig på några speciella ställen?

Sen vilket material ska jag ha? Har kollat på asfaltsmatta men det kostar 350 kr /m2 och enligt mina snabba beräkningar skulle jag behöva ca 6 m2 för att täcka all yta jag vill = ca2000 kr.
och i framdörrarna även DSM mattan som carbonize säljer.

Hur föreslår ni att jag ska göra? Vad för material ska jag använda och vart ska jag använda det för att isolera så bra som möjligt? Har redan plockat ner bilen så jag väntar bara på att beställa nu smile

BRL säljer en matta som heter M1 som tydligen ska vara väldigt bra att dämpa med, dock inte provat den själv men den dämpar uta bara helvete.

6 851 Inlägg
17 oktober 2007
hmm, det lät mycke för asfaltsmatta. På mekonomen tar de 41:-/st och var platta är 50x40cm.
Sedan är ju inte direkt BRL:s M1 matta billigare. Så det bästa du kan göra är nog att köpa på dej en massa asfaltsmatta. Det är det mest effektiva dämpmatrialet/krona du kan få (tror jag).

230 Inlägg
17 oktober 2007
TT-Avant skrev:
hmm, det lät mycke för asfaltsmatta. På mekonomen tar de 41:-/st och var platta är 50x40cm.
Sedan är ju inte direkt BRL:s M1 matta billigare. Så det bästa du kan göra är nog att köpa på dej en massa asfaltsmatta. Det är det mest effektiva dämpmatrialet/krona du kan få (tror jag).

Vilket blir 205kr/m². Iofs är det ju fortfarande billigare men det kommer ju fortfarande kosta 1230kr för honom om han köper 6m²

Second place is the first loser

1 634 Inlägg
17 oktober 2007
Är du inte rädd för vikt så är vanlig Bitumen på mekonomen billigaste och "bästa" alternativet. STP som numera säljs på BRL är riktigt smidig att lägga på ojämna ställen, dock, väldigt dyrt.

Det du skall lägga mest jobb på är där högtalarna sitter, exempelvis dörrarna. De är viktigast att dämpa ordentligt om du har högtalare där.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 058 Inlägg
17 oktober 2007
Meca i THN, tar 36kr för bitumen 4 mm tjock, 50X40cm (tror jag).. dämpade dörrarna i min golf med mkt bra resultat!

PoLoud =D

905 Inlägg
18 oktober 2007
i dörrar och dylikt går det ganksa enkelt att isolera med frigolit. blir billigt och lätt.

på stora öppna ytor är nog asfaltsmattor bäst.

289 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla svar smile men är frigolit verkligen ett material att föredra i dörrarna?

1 058 Inlägg
18 oktober 2007
vad jag har förstått så är det meningen att man ska minska resonansfrekvensen genom att lägga på mer tyngd i plåten/inredningen. frigolit är ju inte det tyngsta som finns..

PoLoud =D

905 Inlägg
18 oktober 2007
vw_performance skrev:
vad jag har förstått så är det meningen att man ska minska resonansfrekvensen genom att lägga på mer tyngd i plåten/inredningen. frigolit är ju inte det tyngsta som finns..

funkar i MTR's 360 så då borde det funka för er också.
Senast redigerat av loffe007 (18 oktober 2007)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
18 oktober 2007
Låt säga så här.
Frigolit borde funka bra då det ökar styvheten i plåten och därmed oxå minskar resonansfrekvensen eftersom plåten inte kommer röra sig lika mycke längre.
Dock krävs det ju bra mycke mer massa för att frigoliten ska få plåten stilla.

I fallet med asfaltsmassa tynger man ner plåten för att minska rörligheten i den.
dvs att resonansfrekvensen minskar eftersom plåten rör sig långsammare.

Så båda borde göra ett fullgott jobb.
Däremot är det ju inte direkt praktiskt att dämpa med fligolit i en bil.
Men inte dåligt i just dämpningssyfte.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

289 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Tackar för alla svar  smile Men jag kör på asfaltsmatta och något som heter DSM på carbonize. Hoppas verkligen detta hjälper märkbart på alla punkter, känns lite onödigt att lägga tiden på detta annars, men eftersom andra gör det så varför skulle det inte? smile

Tack i alla fall!

210 Inlägg
19 oktober 2007
Dynamat är det bästa du kan ha !!!

Lite dyrare men tror inte att en välkänd bilbyggare med efternamn .....FOOSE  skulle använda det om det inte va det bästa !

MVH   B i M

16 197 Inlägg
19 oktober 2007
BilstereoSEX skrev:
Dynamat är det bästa du kan ha !!!

Lite dyrare men tror inte att en välkänd bilbyggare med efternamn .....FOOSE  skulle använda det om det inte va det bästa !

MVH   B i M

har du ens provat M-1 matten från brl??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

289 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Men i vilket fall så har jag nu beställt både asfaltsmatta och DSM...
Blir asfaltsmatta och dsm i framdörrarna, sen asfaltsmatta på alla andra ställen.
Får se om jag känner för att lägga mer pengar på det, i så fall kanske det blir dynamat eller m1 i dörrarna t.ex.

Men tack för all hjälp smile

Sök