Regplåtar, Sudda eller ej?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
17 augusti 2007 · 4 418 Inlägg

Miklen skrev:
Uppenbarligen så MÅSTE vi inte d smile

Precis. Enligt lagen så behövs inte reggplåtar suddas, av den informationen jag har fått... Så jag går på det till jag blir överbevisad big_smile

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
10 oktober 2007 · 2 362 Inlägg

Chatt med Anders Ahlqvist, Kriminalkommissarie och chef på Rikskriminalens internet¬spaningsenhet på Lunarstorm idag, så kom dena här frågan.

F:
Man får väl inte ta kort på te.x. bilars reg.nr. eller folks gravstenar med namn/info på om man inte känner personen?
S:
Det finns inget förbud mot att fotografera i Sverige, varken gravstenar, bilnummer eller personer.

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
10 oktober 2007 · 938 Inlägg

Miklen skrev:
wink Va rrrroligt detta blev.. om man knappar in regnumret så får man ju namn å ort smile är inte d personuppgifter wink

Så är de väl inte alls...  Är ju så att på vv.se så får man bara uppgifter på bilen, inte ägaren då de inte får spridas på internet enligt PUL, de är därför man får skicka sms eller be vv faxa sånna uppgifter...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Miklen
10 oktober 2007 ·

TobbeE_87 skrev:

Miklen skrev:
wink Va rrrroligt detta blev.. om man knappar in regnumret så får man ju namn å ort smile är inte d personuppgifter wink

Så är de väl inte alls...  Är ju så att på vv.se så får man bara uppgifter på bilen, inte ägaren då de inte får spridas på internet enligt PUL, de är därför man får skicka sms eller be vv faxa sånna uppgifter...

Japp. Så sant så. Men folk tycker ju ändå att d är för lätt..Men för att summera denna tråden.. NEJ vi MÅSTE INTE sudda regplåtar..MEN vi är snälla och gör det..!!

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
11 oktober 2007 · 4 418 Inlägg

MadeByMe skrev:
Chatt med Anders Ahlqvist, Kriminalkommissarie och chef på Rikskriminalens internet¬spaningsenhet på Lunarstorm idag, så kom dena här frågan.

F:
Man får väl inte ta kort på te.x. bilars reg.nr. eller folks gravstenar med namn/info på om man inte känner personen?
S:
Det finns inget förbud mot att fotografera i Sverige, varken gravstenar, bilnummer eller personer.

Det var ju det jag sa big_smile

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
12 oktober 2007 · 2 362 Inlägg

Men nu vet vi iaf! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Miklen
12 oktober 2007 ·

Javisst kom igen så lägger vi alla upp varsinn bild på nån annans vrålåk me regplåten synlig så får vi se va som händer roll

Johan-P
13 oktober 2007 · 20 Inlägg

frågan är ju?  hur gör folk när dom är ute åker med sin bil på stan eller på en motorväg tex, vem som helst kan ju slå ett sms till 71456 å få reda på vem som äger en bil å så vidare, å är man då på en bil träff så varför skulle man då vara rädd att vissa sitt regnummer då? när ändå vem som helst kan få reda på det ändå.
så jag tycker du lägger upp bilderna som dom är...

Mitsubishi EVO 5
beemern .......
13 oktober 2007 · 2 655 Inlägg

Johan-P skrev:
frågan är ju?  hur gör folk när dom är ute åker med sin bil på stan eller på en motorväg tex, vem som helst kan ju slå ett sms till 71456 å få reda på vem som äger en bil å så vidare, å är man då på en bil träff så varför skulle man då vara rädd att vissa sitt regnummer då? när ändå vem som helst kan få reda på det ändå.
så jag tycker du lägger upp bilderna som dom är...

varför utöka me att visa reggnummret så verkligen hela sverige kan se de. hade gärna suddat ut 2st siffror på reggplåtarna om man fått de. e så sjukt mycke me bilstölder nu då...

Miklen
13 oktober 2007 ·

beemern skrev:

Johan-P skrev:
frågan är ju?  hur gör folk när dom är ute åker med sin bil på stan eller på en motorväg tex, vem som helst kan ju slå ett sms till 71456 å få reda på vem som äger en bil å så vidare, å är man då på en bil träff så varför skulle man då vara rädd att vissa sitt regnummer då? när ändå vem som helst kan få reda på det ändå.
så jag tycker du lägger upp bilderna som dom är...

varför utöka me att visa reggnummret så verkligen hela sverige kan se de. hade gärna suddat ut 2st siffror på reggplåtarna om man fått de. e så sjukt mycke me bilstölder nu då...

Handlar ju om att inte förstöra bilden oxå. Antingen så tar man bort eller inte..inga mellanting.. tycker jag iaf.

Zairon Tyskstuk.se
13 oktober 2007 · 630 Inlägg

Miklen skrev:

beemern skrev:

Johan-P skrev:
frågan är ju?  hur gör folk när dom är ute åker med sin bil på stan eller på en motorväg tex, vem som helst kan ju slå ett sms till 71456 å få reda på vem som äger en bil å så vidare, å är man då på en bil träff så varför skulle man då vara rädd att vissa sitt regnummer då? när ändå vem som helst kan få reda på det ändå.
så jag tycker du lägger upp bilderna som dom är...

varför utöka me att visa reggnummret så verkligen hela sverige kan se de. hade gärna suddat ut 2st siffror på reggplåtarna om man fått de. e så sjukt mycke me bilstölder nu då...

Handlar ju om att inte förstöra bilden oxå. Antingen så tar man bort eller inte..inga mellanting.. tycker jag iaf.

Precis, har man 200 bilder att redigera så tar det en stund att fixa varje regplåt... ska man ändå ta bort 2 siffror kan man likaväl sudda hela plåten

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 oktober 2007 · 4 418 Inlägg

Något jag är allergisk emot är dom som bara tar bort någon/några siffror i reggskylten, den största dödssynden i mina ögon på hur man FÖRSTÖR en bild! mad

Turbo_Erik
20 oktober 2007 · 526 Inlägg

Jag brukar sudda, både min egen och andras på mina bilder innan jag lägger upp dom..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang