3782
Sök

Kablar till baslåda

Kungen
128 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Hallå, Jag har ingen erfarenhet av billjud och vet inte riktigt vad jag ska ha för kablar.
Så idiotförklara mej inte nu tongue

Men exakt vad för kablar behöver jag?
Strömkabel från batteriets + till steget, sen jordkabel.
högtalarkablar från basarna till steget.
Vad är det mer jag behöver för sladdar? Behövs lågnivåkabel? och vad är den till för? cool

Ni behöver inte skriva nått om tjocklekar på kablarna för de tar jag reda på senare.

Sen ska väl säkringen sitta ca 30cm från batteriet? ska man ha nån fler säkring nån annanstans?
Du som har lust att hjälpa o vet mkt kan väl antingen svara här el skriva direkt i min gästbok.

/Jack

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 171 Inlägg
24 oktober 2007
Från huvudenheten till slutsteget behöver du dels lågnivåkablar för att skicka ljudet dit samt en enkel tunn remotekabel som talar om för steget med en 12V-signal när det ska vara igång.

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 oktober 2007
Lågnivåkabeln är den kabel som går från stereon till steget, du behöver även en remote-kabel: en signalkabel som säger till steget att starta, även denna går från stereon.

Braaaaap?

Kungen
128 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Lågnivåkabeln är den kabel som går från stereon till steget, du behöver även en remote-kabel: en signalkabel som säger till steget att starta, även denna går från stereon.

okej, tack.
remote-kabeln vet ja hur jag drar. men lågnivåkabeln har jag ingen aning om hur jag ska dra?
Vet inte vart i steget jag kopplar in det.. Är det i RCA-input uttaget eller? och där är det en plus o en minus. finns det både plus o mins på huvudenheten då också eller?

- Mekonomen -

1 171 Inlägg
24 oktober 2007
Om det är en huvudenhet som har lågnivåutgångar ska det finnas en höger och en vänster bakpå den (RCA-kontakter). Precis som det finns en höger och en vänster kanal in på slutsteget. Utan den så har du inget som skickar själva insignalen till slutsteget.

Alternativet är att koppla via högnivå från högtalarutgångarna på stereon om den inte har lågnivåutgångar, det finna adapters för detta eller särskillda högnivåingångar på slutsteget.
Senast redigerat av zoopåse (24 oktober 2007)

Kungen
128 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Om det är en huvudenhet som har lågnivåutgångar ska det finnas en höger och en vänster bakpå den (RCA-kontakter). Precis som det finns en höger och en vänster kanal in på slutsteget. Utan den så har du inget som skickar själva insignalen till slutsteget.

Alternativet är att koppla via högnivå från högtalarutgångarna på stereon om den inte har lågnivåutgångar, det finna adapters för detta eller särskillda högnivåingångar på slutsteget.

okej, tack så mkt. big_smile

- Mekonomen -

Sök