3719
Sök

Koppla 4 högtalare till ett 2-kanaligt steg

Kungen
128 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Tjena, har 4st dörrhögtalare på35Wrms/st och 4ohm. och tänkte koppla dessa till mitt Orion 275sx steg. tror det är 2-kanaligt.

Hur kopplar jag in mina högtalare till steget? ska jag koppla ihop högtalarna på nått sätt och sen in i steget?

fick tag i detta på nån sida, vet inte vad som e bäst. om ja ska koppla om till 2ohm el ha 4ohm.
2 x 75W @ 4ohm rms
2 x 150W @ 2ohm rms

http://www.snappymgr.com/images/items/j … 0416-4.jpg
Senast redigerat av Jaaack (25 oktober 2007)

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

338 Inlägg
25 oktober 2007
Paralellkoppla och få 2ohm. Dra en kabel från var högtalare till steget, att föredra framhögtalare till höger/vänster och bak till höger/vänster kanal så kan du fortfarande ställa nivån på fram/bakhögtalarna. Alltså fram på en kanal och bak på den andra.
Senast redigerat av chilibyte (25 oktober 2007)

Kungen
128 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
chilibyte skrev:
Paralellkoppla och få 2ohm. Dra en kabel från var högtalare till steget, att föredra framhögtalare till höger/vänster och bak till höger/vänster kanal så kan du fortfarande ställa nivån på fram/bakhögtalarna. Alltså fram på en kanal och bak på den andra.

okej, så jag ska alltså parallellkoppla framhögtalarna höger och vänster, sen in i t ex. "right" uttaget i steget och sen bakhögtalarna höger och vänster in i "left" uttaget?

- Mekonomen -

338 Inlägg
26 oktober 2007
Japp precis så ja. Så kan du ju justera nivån fram och bak med hjälp av left och right.

Kungen
128 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
chilibyte skrev:
Japp precis så ja. Så kan du ju justera nivån fram och bak med hjälp av left och right.

okej, tack smile

- Mekonomen -

Kungen
128 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
måste bara fråga, ska både plus och minus kabeln in i "right" uttaget eller?

- Mekonomen -

338 Inlägg
26 oktober 2007
Japp.

1 171 Inlägg
26 oktober 2007
Fast du vill väl ha stereoljud? Då måste du ju koppla de vänstra högtalarna på samma kanal (vänster) parallellt och vice versa. Det blir ju skitkonstigt om höger kanal kommer bakifrån och vänster framifrån tex. Om man vill justera ner ena paret högtalare lite så kan man experimentera med effektmotstånd på någon ohm som man kopplar i serie med de högtalare man vill dämpa.

Sök