3716
Sök

Min bil slafsar i sig batteriet på några veckor.

Miklen
27 oktober 2007
Trådstartare
Tjo

Har problem me att mitt batteri inte laddas.. Generatorn är renoverad likaså har batteriet varit inne på laddning och felsökning..Inget fel på d,det är ett tudor techtronic.

Efter laddningen höll det bra i kanske 2-3 veckor nu är det lika dåligt.. Visst det går att starta bilen men indikatorn visar att d måste laddas.. Ja kör ca 5mil te jobbet varje dag. Vad kan vara fel. Har inga speciella strömslukare i min bil heller..Men kan det va så att jag inte kör tillräckligt.. det ligger med nöd å näppe på 12 volt efter natten vid ca 5+grader å vid start är det nere på ca 9,5-10volt

Har mätt spänning på batteriet under laddning.. 13,8 volt. mäter fram 13,9 volt. Ampere så har ja 46amp me allt igång på en kabel. 15-16amp vid batteriet å samma vid terminalen fram.

EDIT: Glömde skriva. När ja lämnar bilen så ligger d på 0,13amp
Senast redigerat av Miklen (27 oktober 2007)

BilstereoNörd
576 Inlägg
27 oktober 2007
13.8v ska räcka gott till att underhållsladda batteriet när du kör!
Men du kan även kolla upp jordflätan till batteriets minuspol och även jordningen av motorn till karossen (så att generatorn jordas när den laddar och att alla instrument får stabil signalreferens)
Sen kan du byta ut kabeln mellan generatorn och batteriet till en grövre kabel så du får mindre spänningsfall.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Miklen
27 oktober 2007
Trådstartare
Mjo.. jag har bytt jordflätan som sitter under motorn.. även kollat den mellan batteri å bil den är det inget fel på.

Vilken + det nu är som går till batteriet om det är den ja tror så är den rejält grov,det sitter en lite tunnare parallellt me den vet inte va den e till för kan väl inte komma från generatorn. Stämmer inte riktigt me kabelarean mot den som sitter på gen. E nog snarare till larm eller nåt isf. Fast den är typ inpressad i batterikontakten tror jag. Hm. kan kanske va värd att kolla upp då.

Dessutom lite bökigt att dra sååå tjock kabel genom hela bilen.. Batteriet sitter ju därbak.

782 Inlägg
27 oktober 2007
du kör absolut inte för lite så det är inte problemet, angående grov o smal kabel på batteriet så är det så att den grova kabeln går till startmotorn sen går det en inte speciellt grov kabel vidare till generatorn från startmotorn, den tunna kabeln vid batteriet går till något annat.
prova att koppla ur batteriet någon natt och kolla om det fortfarande ligger på 12 volt eller om det ligger lite högre. Ligger det högre så är det något i bilen som ligger och drar ström hela natten. Ligger det fortfarande precis på 12 volt så är det nog så att batteriet har lite självurladdning och skulle behöva bytas ut fast dom som ska veta säger annorlunda.
får du inte ordning på din bmw så finns autopower som är ett riktigt bra bmw forum.

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
Miklen skrev:
När ja lämnar bilen så ligger d på 0,13amp

Du menar att någonting drar 0,13 A när bilen är avslagen och allting är avstängt?

Miklen
28 oktober 2007
Trådstartare
Ja om allt e avstängt så är det lite dioder å larm å sånt som e på.. å detta drar enligt amp tång 0,13A ca..Men det borde inte spela nån roll det borde den klara tycker man..e ju inget skitbatteri heller

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
130 mA är inte så mycket egentligen, men på ett dygn blir det 3,12 Ah. Generatorn laddar 13,8-13,9 V om jag förstod rätt, det räcker till för att underhållsladda batteriet men det laddar inte upp batteriet bra om batteriet hela tiden dras ur gradvis. Helst lite över 14 V bör spänningen vara för att få en ganska bra laddning.

Mätte du strömmen med en tångamperemeter alltså?

Den kanske inte visar riktigt exakt, det kanske drar ännu mer ström än så. Testa att mäta med en vanlig multimeter och se om du får ungefär samma värde.

När du mätte att laddspänningen var 13,8-13,9 V, provade du också att höja motorvarven till tex 1500-2000 varv och ha olika saker igång (fläkt osv) och se om spänningen sjönk eller låg kvar på ungefär samma värde?

Miklen
28 oktober 2007
Trådstartare
har mätt med multimeter oxå..får samma värde.. å 3,12Ah borde ju ett 70Ah batteri klara..bilen står ju aldrig mer än 12 timmar..max.. laddspänningen sjunker lite me allt på..kanske me 0,2 volt..me alla ljus på å fläktar å rutvärme å hela skiten.

Så den enklaste lösningen är väl att köpa mig en laddare.. t.ex en CTEK.. har funderat ett tag på att köpa en ctek 25000 .. den kostar ju några lappar men kan det vara vettigt för att dels ladda bilen men oxå för å stå på utställningar osv.. eller finns det likvärdiga i det formatet för bättre pris ?

782 Inlägg
28 oktober 2007
3,12 volt per dygn är samma sak som att alla som åker iväg i två veckor utan att använda sin bmw får ringa bärgarn eller ta fram startkablarna.
tror att datorn i bilen ligger å drar lite ström i 20-30 min när du har stängt av allt så prova att koppla in amp mätarn så den syns utifrån och vänta en timme så får du se om bilen fortfarande drar ström.
prova även att koppla ur batteriet en stund som jag skrev innan för att se så inte batteriet självurladdar.

Sök