Är det skadligt för basen lr steget om d ligger i bilen i vinter??

Deathraizer
29 oktober 2007 · 25 Inlägg

Är det skadligt lr påverkas basen lr slutsteget något allvarligt om man har det i bagagen i vinter. Min bil står jämt ute och inte i något garage. Så d är ju ingen värme.
Är väldigt rädd om basen/steget o vill inte att det ska gå sönder tongue.
Ska man ha lådan o steget inne över vintren?

Senast redigerat av Deathraizer (29 oktober 2007)

Decibel
29 oktober 2007 · 2 911 Inlägg

Där nere där du bor vet jag inte om det blir några våldsamma vintrar, men det brukar fungera fint. Se bara till att du låter grejjerna bli rumstemp iallafall innan du fläskar på något smile
Kupevärmare skadar inte, men ändock, låt steget vara igång ett tag innan du börjar poppa på.

Losgard
29 oktober 2007 · 1 688 Inlägg

Jag har alltid haft alla mina ljudprylar i bilen året runt, och det har fungerat bra 2 vintrar än så länge :-)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Pebexxa
29 oktober 2007 · 48 Inlägg

hade jag vart du så hade jag tagit in grejjerna...det kan ju faktiskt krypa in fukt någonstans i bilen och göra skada på sakerna... min bil kommer att stå inne i varmgarage men jag tänker ändå ta in grejjerna så de alltid håller sig varma till sommaren (då även HU)

Honda S2000 "Kalas Kalas Bakaxelras" (2002)
Hmm.
29 oktober 2007 ·

..kondens.... Dock små mängder, "troligen" inget farligt.

Senast redigerat av Hmm. (29 oktober 2007)

Deathraizer
29 oktober 2007 · 25 Inlägg

Okej Decibel! smile

Vi får se hur d blir.
Ville höra någon med erfarenhet av d, så inte basen lr steget pajar när man "FLÄSKAR" på ^^.
Tror ja tar in den till nästa helg.
Får vänta tills d blir sommar igen sad innan min framruta börjar vibbrera igen hahaha big_smile

Tack för svaren alla  wink

Senast redigerat av Deathraizer (29 oktober 2007)

bihl
29 oktober 2007 · 142 Inlägg

en låda jag hade över vintern blev möglig innuti och magneterna rosta hmm

Mercedes 260E "W124" (1988)
motor_power
29 oktober 2007 · 221 Inlägg

ja hade elr rättare sakt min bror hade sitt steg i bilen över vintern o den rosta!!

BMW 320i "Mpower" (1989)
Losgard
29 oktober 2007 · 1 688 Inlägg

Pebexxa skrev:
hade jag vart du så hade jag tagit in grejjerna...det kan ju faktiskt krypa in fukt någonstans i bilen och göra skada på sakerna... min bil kommer att stå inne i varmgarage men jag tänker ändå ta in grejjerna så de alltid håller sig varma till sommaren (då även HU)

Vintern är ofta en väldigt torr årstid, torrt i luften pga kylan.
Har man problem med fukt i bilen så har man nog snarare problem med otäta lister etc så vatten tar sig in i bilen och ligger där, för att sen när det blir varmt torka och kondensera in i alla små vrår, och sen frysa igen när de blir kallt på natten, och sen när du kör me värme i bilen bli kondens......Ja, sen kan vi hålla på sådär 10 år tongue
Se till å ha en tät bil smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Obnoxious
29 oktober 2007 · 103 Inlägg

Losgard skrev:
Se till å ha en tät bil smile

Spelar väl egentligen ingen roll hur tät bil du än har, iom att du drar in en sjujäkla massa snö när du kliver in i bilen, rätta mig om jag har fel?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
29 oktober 2007 · 946 Inlägg

Deathraizer skrev:
Är det skadligt lr påverkas basen lr slutsteget något allvarligt om man har det i bagagen i vinter. Min bil står jämt ute och inte i något garage. Så d är ju ingen värme.
Är väldigt rädd om basen/steget o vill inte att det ska gå sönder tongue.
Ska man ha lådan o steget inne över vintren?

Många tror att kyla är farligt för elektronik, dock är det så att elektroniken faktiskt inte mår dåligt av kyla. Bara man "tinar" grejerna innan man använder dem. Fast jag har haft mina stereorylar i bilen (940:in) två vintrar utan problem, har kört med grejerna kalla med utmärkt resultat. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Losgard
29 oktober 2007 · 1 688 Inlägg

Obnoxious skrev:

Losgard skrev:
Se till å ha en tät bil smile

Spelar väl egentligen ingen roll hur tät bil du än har, iom att du drar in en sjujäkla massa snö när du kliver in i bilen, rätta mig om jag har fel?

De går ju att slå av fötterna mot trösklarna, vist lite snö kommer alltid med big_smile
Sen e de en 740 snubben har, å dom har ett ganska fett ryggstöd bak som skiljer av bagaget mot kupen tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
MrCalle Team Autohifi!
29 oktober 2007 · 865 Inlägg

Jag tror inte du behöver oroadig för att sakerna ska gå sönder!
Som de tidigare har skrivit så är det kanske inte bäst att när det är -20c ute att börja med att dra på volymen max!
Kan låta det bli lite varmt först.
Sen att en baslåda blir möglig eller ett steg rostar tyder bara på att det har kommit in ganska stora mängder vatten eller fukt och i direktkontakt !
Jag har själv steg & baslådor i båten, inga problem!
De sitter i året om!
Har aldrig tagit ur en stereo pryl under de 15år jag har jobbat med bilstereo pga. att det skulle bli kalt.
Har du sakerna monterat i reserv hjulsbaljan kan det vara bra att du ser till att det inte finns vatten där!

Good luck!

kevlar_soul
29 oktober 2007 ·

Hade mina ljudsaker i bilen förra vintern då den stod avställd utan problem. Även ljudsakerna i min första bil klarade sig bra och den bilen stod ute på vintern!smile

empe
29 oktober 2007 · 230 Inlägg

Om du är rädd att det ska komma vatten på basen eller steget under vintern så är det nog lika bra att du tar dän högtalarna från dörrarna varje gång det regnar. Så det är nog absolut ingen fara att steget eller magneten skulle rosta.

Second place is the first loser
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang