4525
Sök

hur fäster jag baffeln (plastning) ?

f.d. Robospine
208 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
Jag plastar utrymmet på vänster sida i bagaget på min golf.
Det kommer antagligen bli en spånskiva in mot bagaget och en annan uppåt, resten glasfiber.

Jag vill ha baffeln slät och fin eftersom den ska kläs och smälta in i inredningen.
Detta är mitt första plastningsförsök och jag har klurat lite på hur man "ska plasta in" baffeln i lådan. Räcker det att plasta på insidan av spånskivan eller måste man även ha ett par lager på utsidan? Isf blir den ju inte slät..
Jag vet inte hur starkt plasten fäster och om det räcker att ha det på insidan eftersom det så inte är nåt annat än plasten som håller baffeln kvar och då från insidan.

Måste man kanske plasta in en fäst-ring (som jag sett i nån guide) som man sedan skrivar baffeln i. Fäst-ringen kan man då plasta in.

Blir ju samma grej med top-skivan.

Jag har plastat två grundlager redan som härdar över natten.
Jag förstår ju att jag inte ska plasta på utsidan av denna form eftersom det då gör den större och då blir svårare att få in..

Lite luddigt förklarat och jag är väldigt trött, men hoppas att nån förstår vad jag menar..

/Alex
Senast redigerat av Robospine (7 november 2007)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

elektriker
591 Inlägg
7 november 2007
Förstår inte riktigt hur du menar, du har inga bilder på hur du gjort hittills?

---------------> Kimpan

f.d. Robospine
208 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Nej jag vet, inga bilder än..
Men jag försöker igen.

Det är ju samma princip om man plastar reservhjulsbaljan..
Hur får man fast baffeln om man antar att man vil ha en helt slät ovansida?
Plastar man in infästningsringen när man tagit ur formen, så att man kommer åt att plasta även på utsidan och därmed liksom kan plasta in/runt infästningen? För att sedan skruva baffeln i ringen?

Jag hittade en bildserie i helgen, länkad från detta forum som visade hyffsat ingående hur en balja plastades.. Men jag hittar den inte nu, nån som vet vilken jag menar?

Det enda jag egentligen undrar är om det räcker att plasta mot infästning-ringen (eller direkt på baffeln) inifrån, om det blir tillräckligt starkt.

Min projekttråd

f.d. Robospine
208 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Jag gjorde en snabbskiss i Photoshop:

Till vänster är baffeln endast fäst på insidan, till häger är den så att säga inplastad..

http://www.bergsland.se/temp/lada.gif
Senast redigerat av Robospine (8 november 2007)

Min projekttråd

424 Inlägg
8 november 2007
Robospine skrev:
Jag gjorde en snabbskiss i Photoshop:

Till vänster är baffeln endast fäst på insidan, till häger är den så att säga inplastad..

http://www.bergsland.se/temp/lada.gif

Kolla mitt Galleri, finns bra bilder där hur jag har gjort i min reservhjulsbalja.
och du ska nog använda MDF istället för spån, jag tyckte att de var mycket lättare med mdf men de kankse är en smaksak. jag plastade in min baffel först på utsidan sen slipade jag ner den till kanten så att den ligger precis upptill, blir slätt och fint. sen la jag även på insidan så att de blev stabilt och mycket hållbart. snåla inte med plast och ha bra tjocklek på baffel och topp. jag använde bara 12mm först på ringen sen ett avtagbart lock på 12mm så att de går att byta om man skulle vilja ha en annan bas eller liknande . hoppas de går bra för dig. wink

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

f.d. Robospine
208 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Kolla mitt Galleri, finns bra bilder där hur jag har gjort i min reservhjulsbalja.
och du ska nog använda MDF istället för spån, jag tyckte att de var mycket lättare med mdf men de kankse är en smaksak. jag plastade in min baffel först på utsidan sen slipade jag ner den till kanten så att den ligger precis upptill, blir slätt och fint. sen la jag även på insidan så att de blev stabilt och mycket hållbart. snåla inte med plast och ha bra tjocklek på baffel och topp. jag använde bara 12mm först på ringen sen ett avtagbart lock på 12mm så att de går att byta om man skulle vilja ha en annan bas eller liknande . hoppas de går bra för dig. wink

Ok, jag tror jag är med, du plastade på insidan och på utsidan men inte ovanpå..
Jag ska testa det, men hur gjorde du när du plastade utsidan?
Började du göra grundformen i baljan, sen tog du ut den, placerade ringen i den och plastade på utsidan... ? Sen slipade du bort det som blev för tjockt på utsidan?

Stora problem med små saker hehe.

Fina bilder förresten, tack smile

Min projekttråd

424 Inlägg
8 november 2007
Jag gjorde formen i baljan sen tog jag ur den och fortsatte. luktar ju inte gott precis wink
ett par lager med plast typ 5 så de ligger ungeför på 5-6 mm .
kapade sedan kansterna så de blev jämt och la den på en mdf platta och gjorde ett lock som jag precis 2mm innanför kanten sen satte jag fast den med tvingar och började plasta utsidan. gjorde sedan ett hål i ramen och plastade insidan. ett par gånger. sen ett lock på de sen. blev kanon, men jag kör ju nu med sluten portad först så jag fick göra ett nytt lock och då var jag väldigt glad över att jag gjorde ett lock som gick att byta lol
men de behöver inte vara så jobbigt att bygga ihop. du får nog all info med bilderna som jag lagt upp. undrar du över något så är det bara att höra av dig.

/Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Sök