4481
Sök

8" och 6,5" i dörrsidorna, plastning?

Lite överallt..
612 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp med mitt ljudbygge.

Ska sätta in en 8" bas och en 6,5" i varje dörr, och har ringar och ska bygga och plasta in dem ikväll hade jag tänkt...

Men frågan lyder:
Ska man kapa hål i dörrsidan så att det blir öppen inåt dörren, så att säga, eller ska man bara bygga på ringarna och sedan plasta så att det blir som en liten "låda" till högtalarna?

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

2 123 Inlägg
9 november 2007
A_Lindahl skrev:
Hejsan!

Ska sätta in en 8" bas och en 6,5" i varje dörr, och har ringar och ska bygga och plasta in dem ikväll hade jag tänkt...

Men frågan lyder:
Ska man kapa hål i dörrsidan så att det blir öppen inåt dörren, så att säga, eller ska man bara bygga på ringarna och sedan plasta så att det blir som en liten "låda" till högtalarna?

Lycka till att plasta in dom ikväll om du inte har en aning om hur du ska göra.
Att börja plasta dörrsidor är jävligt svårt och inget man ska ge sig på utan tigidare plastarbeten enligt min mening.
Men använd sökfunktionen här på garaget så hittar du flera trådar som länkar till bra guider.
MVH Fredrik

Lite överallt..
612 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
A_Lindahl skrev:
Hejsan!

Men frågan lyder:

Lycka till att plasta in dom ikväll om du inte har en aning om hur du ska göra.
Att börja plasta dörrsidor är jävligt svårt och inget man ska ge sig på utan tigidare plastarbeten enligt min mening.
Men använd sökfunktionen här på garaget så hittar du flera trådar som länkar till bra guider.
MVH Fredrik

Joo, men det är så här:

Det är inte själva plastningen som är problemet! Har plastat mycket saker tidigare och vet vad jag håller på med!

Frågan var om jag skulle såga hål i dörrsidorna där högtalarna ska vara, så att det blir tomt bakom högtalarna, eller om jag ska bygga som typ en "låda" till dem.

Frågan handlar absolut inte om hur man plastar...

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

6 851 Inlägg
9 november 2007
bygg en låda till dina 6½" om du ska ha dem i samma dörr som dina 8". För dina 8" sågar du hål i dörrsidan och plastar sedan dit baffeln.
Men jag förstår inte varför du ska ha både 6½" och 8" i samma dörr?
Jag tror inte det kommer bli så bra...

Lite överallt..
612 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
bygg en låda till dina 6½" om du ska ha dem i samma dörr som dina 8". För dina 8" sågar du hål i dörrsidan och plastar sedan dit baffeln.
Men jag förstår inte varför du ska ha både 6½" och 8" i samma dörr?
Jag tror inte det kommer bli så bra...

Varför blir det inge bra?

Vill ju att det ska låta lite iaf! tongue

tokfrans
982 Inlägg
9 november 2007
hur hade du tänkt att dela av dom? jag skulle inte blanda olika element i samma frekvensomfång.. låter pannkaka då..

Lite överallt..
612 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
hur hade du tänkt att dela av dom? jag skulle inte blanda olika element i samma frekvensomfång.. låter pannkaka då..

Okej, men där är ju svaret på min enkla fråga då? wink

Bara att plasta så att 6,5" får en egen låda och såga hål där 8" ska sitta? då blir dom ju separerade?

tokfrans
982 Inlägg
9 november 2007
som sagt.. plasta upp en låda på ca 7liter slutet till din 6.5".. sätt sedan 8" så den spelar i dörren.. sen delar du ind etta på rätt sätt ;D

Lite överallt..
612 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
som sagt.. plasta upp en låda på ca 7liter slutet till din 6.5".. sätt sedan 8" så den spelar i dörren.. sen delar du ind etta på rätt sätt ;D

Japp, blir nog bra det.

Då vet jag!

MVH

Sök