4041
Sök

Erlägga 20% kontant vid privatköp?

407 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Precis sålt bilen och ska nu köpa en nyare bil med hjälp av ett lån. Min fråga är om många banker godtar att man "bara" lägger 20% kontant och tar resten i lån? Som jag har fattat det är en del inte så benägna att ta bara 20% som kontantinsats när man ska köpa bil privat, fast där kanske jag har fel? Tyckte mig kunna läsa någonstans att en bank ville ha mer än de där 20% kontant när man köpte av en privatperson till skillnad från när man köpte från firma, då var det "grönt" med 20%.

Aldrig tagit lån till bilen innan så är lite grön på området. Visserligen ska jag ringa runt bankerna i början av nästa vecka men bilkåt och desperat som man är så kan jag inte vänta.

DFFL
9 020 Inlägg
9 november 2007
Priset på bilen är ju ganska relevant också.
Ifall bilen kostar 5000kr så kan de nog leva med 20%, kostar den 1 000 000 så vill de antagligen ha mer.

Plus att sådant har att göra med din arbetssituation, hur mycket du äger (i ditt namn) och om du har några betalningsanmärkningar o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 417 Inlägg
10 november 2007
Läs på hos de olika bankerna redan nu då, så har du lite på fötterna när du ringer sen.

Sök