5306
Sök

Verkstadsladdare som strömförsörjning.

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
Tjo.

Har en verkstadsladdare på 30A (45A) nu undrar jag om den går att använda när man står å spelar lite.. Krämar man på så ligger den på 16-16,5 volt å laddar. Klarar elsystemet i bilen detta.

Sen så en fråga till hur mycke tål ett batteri att laddas innan det bränner typ. Kokar gör det ju men .. Om ja ställer laddaren på max så laddar den mitt batteri med ca 20-25A hur länge kan den stå på så.. spänningen är runt den ovan nämnda..

Sen sänker man till MIN läget så ligger det på 15 volt å kanske 5A det borde väl vara mer lagom laddning kanske men.

Följdfråga. Vad kör ni med för grejer som power supply på utställningar osv. Ctek vet ja att många kör men dom kostar ju apa.

21 761 Inlägg
10 november 2007
Har du ett AGM batteri, typ Optima och Tudor/Exide Maxxima, så ska de inte laddas med mer än 14,7-15V. Om man har högre än den spänningen så blir trycket inuti batteriet för högt och då pyser det ut lite gas, händer det där många gånger så försvinner all syra från batteriet och då pajjar det.

Men även de flesta av de "vanliga" batterier idag är underhållsfria och går inte heller att fylla på med vatten, då blir det ungefär på samma sätt som med AGM batterier tyvärr.

Det som också händer vid hög laddspänning är att batteriet blir varmare än vid låg spänning, den extra värmen inuti cellerna är inte bra i längden. Någon enstaka gång gör inte så mycket, men händer det ofta eller att laddningen pågår under lång tid så mår inte batteriet bra.

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
Techtronic batteriet som jag har är inte underhållsfritt utan går fint att lyfta av locket. (glömde skriva d). Har märkt att batteriet blir varmare än normalt ..laddade det naturligtvis med locket av. låter det stå på ett tag nu me minsta laddningen å ser..

8 156 Inlägg
10 november 2007
15V är ju i det högsta laget. Men om du krämar på ordentligt med stereon så wink
Du ska iaf inte ladda med mer än 15V

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
..kanske är vettigare att spara ihop till en laddare me stabiliserad spänning typ en ctek ..

21 761 Inlägg
10 november 2007
Om du ska ladda ofta och vill att batteriet ska hålla ett tag, då bör du nog göra så. Håller med. Jag vet att man på tävling använder diverse olika laddare, bla stora åbäken som ger väldigt mycket kräm. Skulle vara kul att få lite info om vilken spänning de laddarna ger och hur ofta/länge som de laddar sina batterier, även hur länge som batterierna håller.

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
Va å bytte laddaren mot en CTEK XS25000 nu.. Får duga ..

Men ja Dröni... det skulle va kul för att många använder ju såna på hjul å dom vräker ju på me spänning å är ju inte så intelligenta d e ju bara råkraft..

8 156 Inlägg
10 november 2007
Det handlar väl om att spräcka dB-rekord?
Tycker du gjorde ett smart val när du bytte.
/Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

tokfrans
982 Inlägg
10 november 2007
25000laddaren är underbar 9

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
..får hoppas den e värd den dubbla prislappen smile

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
PS! Tack för svaren grabbar