3889
Sök

Är det stor skillnad på högtalarkabel?

Im Awesome!!
281 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Hej!

Jag håller ju på med ett ljudprojekt (se längst ner på inlägget).

Det blir ju ett par högtalare som kommer moteras och då blir det en del kabel som kommer att gå åt. Men är det verkligen så stor skillnad på kablar?

Här är några exempel:

DLS 2x3
Pris: 76:-/m (85:-)
2 x 3 mm rund med 16 ledare. Flätad kabel för bra ljudegenskaper. Ger mycket jämn frekvensgång. Kopplas parvis. Låga förluster och minimala induktanser. Polmärkt. OFC 99,99% ren koppar.
http://www.nardik.se/bilder/dls/sck_s.jpg

DLS 2x4
Pris: 54:-/m (60:-)
2 x 4 mm typ SCP Platt utförande med låga förluster och minimala induktanser. Silverpläterad koppar. Dubbelisolerad Svart. Polmärkt. OFC 99,99% ren koppar.
http://www.nardik.se/bilder/dls/scp_s.jpg

Översikt: 4mm2
Vårt pris: 249:-
Enhet: Styck
Mjuk och smidig högtalar kabel av bra koppar kvalité
OBS! Säljes i 10M längder
http://www.dbakuten.se/images/products/10077_1.jpg

149:-
Extra högtalarkabel när den vanliga inte räcker till. Högtalarkabel 2 x 4,0 mm2, 10 m. Används för att ansluta högtalare med t ex stereons förstärkare.
http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l085859.jpg

Överst har vi Dls kablar dyra men är twistade eller platta, sen har vi noname från dbakuten och till sist noname kablar från netonnet.

Är det stor skillnad på dessa? Eller kan man tex köpa netonnets kablar och sedan twista dom själva eller nått. Twistningen görs väll för att dom inte skall bli som en antenn/ta upp störningar om jag har fattat rätt. Sen så ska dom givetvis ligga i plaströr skärmade från allt annat, men är det stor skillnad på kablarna?

Sen vad för storlek rekomenderas? Jag har kört på 4mm2 till gamla framsystem(bättre för mycket än för lite eller wink ).

Ni får gärna länka till andra kablar.

Åk på rätt sätt, åk brett :D

4 554 Inlägg
11 november 2007
du lär nog inte höra någon skillnad om du kör samma area på alla

att ha tvinnad sån kabel skulle va för att inte andra kablar skulle kunna bli påverkade av dess magnetfält och de enda som kan va känsligt för sånna fält är isåfall lågnivåkabeln och den har du nog redan en skärm på så du behöver inte köpa en sån überdyr kabel

Im Awesome!!
281 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
loudness skrev:
du lär nog inte höra någon skillnad om du kör samma area på alla

Ok, så om jag då köper dom billigaste så är dom i princip lika bra som dls värsting kablar?
För renheten i kopparn var tydligen 99,9% på alla å det var OFC =oxygenfreecopper.

16 197 Inlägg
11 november 2007
2,5 mm2 kabel räcker gott å väl till framsystemet å 4mm2 till basarna..

till din bil skulle ja inte köpa en massa "värsting kabel" (ta inte illa upp).. blir bara dyrt å du kommer inte märka nån skillnad.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 554 Inlägg
11 november 2007
nej de lär du inte göra..

2 123 Inlägg
11 november 2007
Jag köper den platta dls kabeln i 2.5mm2x2 för 16kr/m och 4mm2x2 för 21kr/m
Fattar inte vad dom har för monsterpriser : /
Det är hos autosound jag handlar kablar.
MVH Fredrik

4 554 Inlägg
11 november 2007
76kr/m är ett helt galet pris, du kan få en skärmad partvinnad kabel med hälje osv hos en elgrossist för mer än halva priset

6 851 Inlägg
11 november 2007
Får hålla med "evilaudio " till viss del där. Skall man gå på en finare kabel så måste man även följa upp med signalkabel m.m..
Men jag kan säga det att vist kan man höra skillnad på olika kablar, även högtalar kabel. Men det som ger störst skillnad är signalkabel så det är väl där man kan börja.

Själv kan jag säga det att de kablarna jag kör med i min bil är inte billiga, men f*n att det gjorde skillnad på ljudet.. smile

16 197 Inlägg
11 november 2007
TT-Avant skrev:
Får hålla med "evilaudio " till viss del där. Skall man gå på en finare kabel så måste man även följa upp med signalkabel m.m..
Men jag kan säga det att vist kan man höra skillnad på olika kablar, även högtalar kabel. Men det som ger störst skillnad är signalkabel så det är väl där man kan börja.

Själv kan jag säga det att de kablarna jag kör med i min bil är inte billiga, men f*n att det gjorde skillnad på ljudet.. smile

så sant så sant så smile

men till ett vanligt "svensson poppa" så i princip på kvittar de..  men ska man tävla i SQ så har kablarna en stor betydele wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Im Awesome!!
281 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
2,5 mm2 kabel räcker gott å väl till framsystemet å 4mm2 till basarna..

till din bil skulle ja inte köpa en massa "värsting kabel" (ta inte illa upp).. blir bara dyrt å du kommer inte märka nån skillnad.

Hehe vadå inte till min bil? wink

Är det bilen i sig eller komponenterna det är fel på? tongue

loudness skrev:
nej de lär du inte göra..

Ok

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag köper den platta dls kabeln i 2.5mm2x2 för 16kr/m och 4mm2x2 för 21kr/m
Fattar inte vad dom har för monsterpriser : /
Det är hos autosound jag handlar kablar.
MVH Fredrik

Tack för tippset, ska genast kolla där smile

TT-Avant skrev:

Har kollat på din bil å du har väll nget billigt i din bil wink
Måste lyssna på den nån gång.

evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

så sant så sant så smile

men till ett vanligt "svensson poppa" så i princip på kvittar de..  men ska man tävla i SQ så har kablarna en stor betydele wink

Ja men jag ska ju inte "svensson poppa", ska försöka bli serriös ju big_smile
"En kedja är ju inte starkare än den svagaste länken" Det är därför jag börjar från grunden med kablar, generator, batteri, Hu, dämpning osv..

501 Inlägg
11 november 2007
Lånar tråden lite, Funkar det bra att använda typ 6-8mm2 strömkabel som högtalarkabel?

Har nämligen sett några som har haft det.

OBS: Ironi

4 554 Inlägg
11 november 2007
Wee skrev:
Lånar tråden lite, Funkar det bra att använda typ 6-8mm2 strömkabel som högtalarkabel?

Har nämligen sett några som har haft det.

ja de gör de

501 Inlägg
11 november 2007
Härligt, då slipper jag köpa kabel tongue Här nämligen en massa 6 och 8mm2 kabel ligger och skräpar smile

OBS: Ironi

6 851 Inlägg
11 november 2007
kenny_s: Ja vist får du lyssna i min bil om du vill.
Mina högtalare är det som skulle behövas uppgraderas.
Men vi få se hur det bli i nästa år. Jg vet att ljudet som kommer ur dem kan nog inte bli mycke bättre ur den serien.
Men ljudet i sig skulle kunna bli bättre med andra högtalare, där sitter min propp just nu.

Sök