3823
Sök

hur spelar biltemas högtalare (6.5 " och 4")

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
ZZZADA skrev:

Vad var det för serie om jag får fråga ?
Dessutom kan ju du med flit råkat vara lite vårdslös med kartongen, inte med flit utan kört lite hårt på vägen hem så högtalaren slog i lite. Frigoliten dämpar men materialet kan ju fortfarande skadas. Kan vart problem med frakten till Sverige och en pall välte, inte varkens Brl's eller byggföretagets fel utan fraktbolaget. En pall kanske välte ?
Vet att det inte är något fel på Gas högtalare så du har bara haft otur.
Hatthylle monteringar är dessutom inte en seriös montering wink

Visst så är det säkert...en pall välte, nej det var jag som körde vårdslöst??
Jotack.

Om hatthyllemontering är seriöst eller tål att diskuteras, rent ljudmässigt är det väl inte att föredra kanske...det är upp till var och en om man gillar mycket "rearfill" eller inte.
"Vanligt folk" slänger in 6x9:or i hatthyllan och så gjorde jag då på den tiden också. Det är väl det vanligaste monterningsättet av dessa högtalare, dessutom gjorde jag det med en stabil montering med bafflar osv vilket många inte gör.

Finns ju hur många faktorer som spelar in på varför dina högtalare gick sönder, gav bara 2 exempel. Att 2st går sönder för just dig verkar konstigt eftersom jag inte hört många reklamationer om Gas, folk säger mest, Gas är skit utan ens ha provat eller lyssnat.
Så förmodligen var det transportskador på dina högtalare.
En hatthylle montering blir aldrig seriös om man inte bygger en egen hatthylla och fäster den ordentligt. En högtalare som är placerad openair gör sällan någon glad.
Men hur var ljudkvalitén medans dom funkade då ?
Inget att klaga på kan jag tänka mig, vad drev du dom med ?

En 6x9 högtalare är oftast byggd för att spela och monteras open air. Samt att nästan alla kitsystem är byggda för att spela rakt ur dörr (open air) så det är bara skitsnack.
Det jag drev dom med var ett 2 kanaligt Gas alpha steg på typ 2x50w @ 4ohm.

Ljudkvalitetén var helt okej tills det började spraka något hemst..sad
Kan tillägga att i båda fallen så var det bara 1 av 2 högtalare som gick sönder, men fick tillbaka 2 nya bara för att dom skulle vara säkra på att jag inte skulle komma tillbaka...vilket jag ju gjorde en andra gång när diskanthållaren lossnade på mitt andra par.
Sedan blev det jbl med betydligt bättre tryck samt bättre ljudkvalitet, och det kan man ju iofs förstå eftersom att dom var dubbelt så dyra som gas högtalarna.

2 600 Inlägg
11 november 2007
biltemas högtalare spelar nog ok för sin peng smile ha du råd testa och se kankse funka bra kankse funka sådär eller så låter det skit inte för jag tro de men vore kul att höra hur dom låter smile  bara för det är billigt behöver det inte låta skit tongue

gör som jag kör gubba racer=)

16 197 Inlägg
11 november 2007
alla kitsystem byggda för att spelas openair??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
Kan tillägga att jag skall montera ett GAS Alpha 6,5" kitsystem (nya serien) och se hur dessa står sig mot mina dls middar.
Blir dock efter jag dämpat mina dörrar & dörrsidor för mer rättvis bedömning så man slipper plåtskaller, tror faktiskt de nya gas kitsystemen låter riktigt bra.

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
evilaudio skrev:

Notera: Nästan alla. Alltså...direkt ut ur dörr med dörren som "låda".
Senast redigerat av ZZZADA (11 november 2007)

2 123 Inlägg
11 november 2007
ZZZADA skrev:
ZZZADA skrev:

Visst så är det säkert...en pall välte, nej det var jag som körde vårdslöst??
Jotack.

Om hatthyllemontering är seriöst eller tål att diskuteras, rent ljudmässigt är det väl inte att föredra kanske...det är upp till var och en om man gillar mycket "rearfill" eller inte.
"Vanligt folk" slänger in 6x9:or i hatthyllan och så gjorde jag då på den tiden också. Det är väl det vanligaste monterningsättet av dessa högtalare, dessutom gjorde jag det med en stabil montering med bafflar osv vilket många inte gör.

Finns ju hur många faktorer som spelar in på varför dina högtalare gick sönder, gav bara 2 exempel. Att 2st går sönder för just dig verkar konstigt eftersom jag inte hört många reklamationer om Gas, folk säger mest, Gas är skit utan ens ha provat eller lyssnat.
En hatthylle montering blir aldrig seriös om man inte bygger en egen hatthylla och fäster den ordentligt. En högtalare som är placerad openair gör sällan någon glad.

En 6x9 högtalare är oftast byggd för att spela och monteras open air. Samt att nästan alla kitsystem är byggda för att spela rakt ur dörr (open air) så det är bara skitsnack.

Kan tillägga att i båda fallen så var det bara 1 av 2 högtalare som gick sönder, men fick tillbaka 2 nya bara för att dom skulle vara säkra på att jag inte skulle komma tillbaka...vilket jag ju gjorde en andra gång när diskanthållaren lossnade på mitt andra par.
Sedan blev det jbl med betydligt bättre tryck samt bättre ljudkvalitet, och det kan man ju iofs förstå eftersom att dom var dubbelt så dyra som gas högtalarna.

Njae nu får jag säga ifrån.
När dom provar högtalare provar dom ofta i en fast skiva och även i en låda för att sedan kompromissa efter ett bra ljud. Alltså testas inte högtalare i en skramlig hatthylla eller en bils orginaluttag.

16 197 Inlägg
11 november 2007
dom nya kiten låter riktigt bra me tanke på priser.. 750 kr för ett 6,5" kit.

16 197 Inlägg
11 november 2007
ZZZADA skrev:
evilaudio skrev:

kan lova dig att de flesta kit låter så mycke bättre i en låda.

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
ZZZADA skrev:

När dom provar högtalare provar dom ofta i en fast skiva och även i en låda för att sedan kompromissa efter ett bra ljud. Alltså testas inte högtalare i en skramlig hatthylla eller en bils orginaluttag.

Och detta har du koll på?
80% av alla midbasar/koaxialer är byggda för att INTE spela i en lådkonstruktion utan i en dörr...open air!

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
evilaudio skrev:
ZZZADA skrev:
evilaudio skrev:

kan lova dig att de flesta kit låter så mycke bättre i en låda.

Det gör dom, av förklarliga skäl...men hur många tror du bygger en låda i dörren för att det skall låta bra?
Inte många gör det, därför måste högtalaren kunna spela bra i en dörr, därför byggs dom för att kunna prestera bra så.
Senast redigerat av ZZZADA (11 november 2007)

2 123 Inlägg
11 november 2007
ZZZADA skrev:
ZZZADA skrev:

80% av alla midbasar/koaxialer är byggda för att INTE spela i en lådkonstruktion utan i en dörr...open air!

Betydligt mer koll än dig, en dörr är inte open air vilket du verkar tro.
Det är lät att vara teoretisk som du verkar vara men i praktiken verkar du ha det svårt.
Prova en av dina Jbl högtalare i en låda och kom sedan och säg om det lät lika bra som open air som dom är byggda för !

782 Inlägg
11 november 2007
evilaudio skrev:
har ni lyssnar på nya GAS alpha kiten??

Var på BRL i östersund för någon vecka sen och lyssnade på 6,5" alpha kitet satt i demovägg utan steg och lät helt sjukt bra!!! 800 spänn tror jag dom kostar ? funderade ett tag på att kasta inte tre kitt i saaben men jag  lär väl hålla mig till MDS... Ligger bra till hos handlarn där.. HA HA

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 058 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
Ser att det har blivit en pajkastning/ OT tråd av det hela, men med vissa bra svar.

jag vill gärna vara med i leken och dela med mig om mina erfarenheter av Gas.
har hört en del gas i mina dagar, främst i mina polares bilar. varierande grad av nogrannhet i installationen förekommer, där dom som varit seriösa har enligt mig fått ett mycket bra ljud för sina pengar, och dom som inte har en aning om vad dom sysslar med fått ljud som låter skit, ungefär som i en Epa traktor.

bla har jag mkt positivt intryck av Gas metal basarna, som låter kanon i sluten låda och ger ett jävla skjut i basen. grymt imponerad.

sen att en diskant lossnar från limningen på en koax är inte hela världen enligt mig. limma då.. haha

NU, tillbaka till det jag skapade min tråd om. Jag kommer alltså att göra en hyffsat seriös installation md sluten låda till 6.5" i dörrsidan som kommer vinklas mot lyssnaren, och ha baffel till 4" i brädan. kommer att dämpa lagom med bitumen och fylla med dämpull. det hela kommer för att spara pengar drivas på stereon.
Senast redigerat av vw_performance (11 november 2007)

PoLoud =D

T5 beroende
345 Inlägg
11 november 2007
ZZZADA skrev:

Betydligt mer koll än dig, en dörr är inte open air vilket du verkar tro.
Det är lät att vara teoretisk som du verkar vara men i praktiken verkar du ha det svårt.
Prova en av dina Jbl högtalare i en låda och kom sedan och säg om det lät lika bra som open air som dom är byggda för !

Troligtvis så har du inte mer koll än vad jag har.
Så du säger alltså att den vanlig dörrmontering är en lådmontering? Eller är inte detta open air?

Jbl högtalarna finns ej kvar så det blir svårt, men det är självklart att en högtalare låter bättre i en låda än en högtalare monterad "löst" då (vet ej hur jag skall förmulera mig för att du skall förstå).

En väldämpad dörr med en högtalare skruvad stabilt i dörren är inte långt ifrån en dörr med en "plastad låda", har själv detta svart på vitt då farsans bil har plastade dörrar med inbyggda slutna lådor om jag har mina middar monterade i dämpad dörr, iofs bara på ena sidan änsålänge...

2 123 Inlägg
11 november 2007
vw_performance skrev:
Ser att det har blivit en pajkastning/ OT tråd av det hela, men med vissa bra svar.

har hört en del gas i mina dagar, främst i mina polares bilar. varierande grad av nogrannhet i installationen förekommer, där dom som varit seriösa har enligt mig fått ett mycket bra ljud för sina pengar, och dom som inte har en aning om vad dom sysslar med fått ljud som låter skit, ungefär som i en Epa traktor.

bla har jag mkt positivt intryck av Gas metal basarna, som låter kanon i sluten låda och ger ett jävla skjut i basen. grymt imponerad.

sen att en diskant lossnar från limningen är inte hela världen enligt mig. limma då.. haha

NU, tillbaka till det jag skapade min tråd om. Jag kommer alltså att göra en hyffsat seriös installation md sluten låda till 6.5" i dörrsidan som kommer vinklas mot lyssnaren, och ha baffel till 4" i brädan. kommer att dämpa lagom med bitumen och fylla med dämpull. det hela kommer för att spara pengar drivas på stereon.

Ja, metall basarna är grymma !
Till ditt projekt är jag dock tveksam, visst får du bättre ljud om du dämpar och gör alls seriöst men tycker iaf du ska satsa på ett steg till det för att inte bli alldeles för missnöjd.
Nardik säljer ut JBL steg till ett jävla bra pris.

1 058 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
vw_performance skrev:

sen att en diskant lossnar från limningen är inte hela världen enligt mig. limma då.. haha

Ja, metall basarna är grymma !
Till ditt projekt är jag dock tveksam, visst får du bättre ljud om du dämpar och gör alls seriöst men tycker iaf du ska satsa på ett steg till det för att inte bli alldeles för missnöjd.
Nardik säljer ut JBL steg till ett jävla bra pris.

har bara en lågnivå ut, går iofs att splitta men.. orka big_smile men vem vet, kanske fixar ett 2kanals och kopplar skiten på.. men då får det kosta max 400-500kr. gärna mindre. byggkostnaderna ska hållas till ett minimum. bas och basteg har jag iaf redan. ska bar bygga en ny låda till golfen. står på första sidan vad det är.

PoLoud =D

Sök