4518
Sök

Dålig värme i bilen, ACC

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Hej!
Syrran dvs. JAG har ett problem med bilen, det handlar om en Ford scorpio -95 med all jävla el man kan tänka sig. Bla automatisk AC (ACC). Man får aldrig upp någon riktig värme i kupen, antar att det är någon typ av givare som e kass? Någon som vet ngt om detta, några erfarenheter? Termostaten är nyligen bytt på bilen. Har inte kommit igång med felsökning än men har inte så stor erfarenhet av just detta heller. Alla tipps mottages tacksamt!

Rickard

2 600 Inlägg
8 november 2007
vet att värmepaketet bruka gå på scorpios men jag vet inte heller så mycket av det. den läcker inte då? kolla mattorna om det är blöt. gå bilen upp i normal arbetstempratur? som sagt jag är inte haj på det heller men kolla upp de. annars så är det säker som du säger nån givare som är dålig kankse:P

gör som jag kör gubba racer=)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
klimpan skrev:
vet att värmepaketet bruka gå på scorpios men jag vet inte heller så mycket av det. den läcker inte då? kolla mattorna om det är blöt. gå bilen upp i normal arbetstempratur? som sagt jag är inte haj på det heller men kolla upp de. annars så är det säker som du säger nån givare som är dålig kankse:P

Jo, bilen behåller allt sitt vatten men är lite osäker på huruvida den når normal arbetstemp eller ej... har inte kört bilen på länge nu o syrran har ju inte så stor koll... Ett jäkla meck att byta värmepaket... Kanske kan kylarrens göra saken bättre...

2 600 Inlägg
8 november 2007
kolla upp först hur varm bilen blir smile  för  börja ju bli kallt ute så det ta ju lite längre tid för den att bli varm men kör hon en lång strecka så verka det konstigt.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
jo, hon pendlar ju 3.5 mil enkel väg så det e ju alltid något som är fel. Om motorn inte får upp temp riktigt är la det oxå en givare av någet slag gissar jag. Eftersom termostaten bytts. Sitter den på kylet eller? kankse går fläkten för mycket isf...

2 600 Inlägg
8 november 2007
ja då är det ju nått fel. men frågan är vad det är:P termostaten sitter vid vattenpumpen det gör det på min men det är ju inte samma motor i min som din. så våga inte svara på de. men är väll nån givare då men kan ju kolla tempen på den i alla fall.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
Kan ju tillägga att det handlar om en 2.8 liters v6 kom jag på

2 600 Inlägg
8 november 2007
ännu svåare för min del tongue tyvärr  men kolla värmen i alla fall smile

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Kollade lite snabbt på bilen igår. Väldigt mysko ändå. Nu när det är minusgrader ute startar båda kylarfläktarna direkt ändå? Skall det verkligen vara så? Känns som om det kan vara termokontackten asså... Men sen får bilen upp temp enligt mätaren ändå, fast ibland går den ner fort som fan. Aldrig vart någon bra värme i kupeen heller oavsett vad temp givaren i instrumentet visar.

2 600 Inlägg
12 november 2007
att båda fläktarna starta är ju konstigt men hadde du acc igång då? för i snånna fall ska ju en eller båda fläktarna vara igång . om inte så är det nog nått vasing på termostarten. vet fan hur det funger me acc jag ha bara ac i min så tongue

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
ja helt klar mysko tycker jag, varför skall fläktarna gå om acc e på då? Jag har iaf beställt en termokontakt så får vi se om det gör ngn skillnad, den var inte så dyr så det kan ju vara värt att byta... vill bara inte byta värmepaket asså!

2 600 Inlägg
12 november 2007
jo fläktarna går för att kyla mera då när acc eller ac är på  tro jag dom ska gå en eller båda är väll lite olika till bil till bil tongue  ok prova och se om den nya delan gör nån skillnad smile håller tummarna smile tro inte värmepaketet är kass hoppas jag inte i alla fall .

2 600 Inlägg
12 november 2007
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=58655 kolla in lite där så får du lite mera hjälp kankse smile

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
klimpan skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=58655 kolla in lite där så får du lite mera hjälp kankse smile

japp, läste igenom den tråden, skall nog testa rensa ur kylsystemet på bilen! Kommer en ny termokontakt ida oxå så får vi se om det gör ngn skillnad... tack för tippsen än så länge!
RC

2 600 Inlägg
13 november 2007
varsågod smile

Sök