4200
Sök

köpa en ö?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
har lite klarhet i detta nu om nån mer är nyfiken:

i sverige är det för det första totalt omöjligt att köpa en bit land och sedan göra om till ett nytt land, andra länder kanske de går i.. ja vet inte..

i svea kan du däremot köpa en ö så det blir din "mark" men det betyder inte att du äger skiten,
riket äger marken, du äger rätten att vara där...  och tyvärr enligt allemans rätten så är alla sveriges medborgare fria att ströa runt på din mark.

visst du kan sätta upp ett stängsel och säga "obehöriga äga ej tillträde" men om det börjar brinna har tex: brandkåren full rätt att komma in på din mark och släcka elden även om du inte vill ha folk där...

fick det lite snabbt förklarat av en kunnig person..  ska kolla upp om man kan köpa sig ett land nån annan stans i världen, men utav svea går det ju inte som sagt!

8 156 Inlägg
12 november 2007
Du kan köpa en ö i Dubai.
Btw. Valutan i EU kallas för Euro... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
12 november 2007
http://www.privateislandsonline.com/ wink

bara att välja och vraka smile

Living the good Life!
585 Inlägg
12 november 2007
Behöver man betala skatt till sverige om man skriver sig att bo i detta nya "land" fast man jobbar i sverige?

Tänk er ett land som heter Garaget och det pågår konstant racing överallt.

PS. fick en tanke, varför skaffar inte chriz här på garaget något liknande som Garaget Försäkringar så som porsche club har, jag tror det e de som har det, chriz kan ge sig in på försäkringar åt oss som gillar billar in den yngre klassen, eller det e kanske för mycket att göra...

Ähh glöm det big_smile

When the flag drops, the Bullshit stops.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
laazy skrev:
http://www.privateislandsonline.com/ wink

bara att välja och vraka smile

det blir din ö..  men du kan aldrig göra den till ditt land

2 014 Inlägg
13 november 2007
Finns gott om exempel i världen där medborgare i ett land förvärvat stora innehav av mark och sedan utropat en egen stat, och även några exempel där dessa godkänns av "moderlandet" (oftast under förutsättning att det nya/mindre landet erkänner det ursprungliga/större landets överhöghet).

Ett konkret exempel är furstendömet Hutt i Australien som, precis som Australien också gör, står under UK's överhöghet. Fursten av Hutt äger rätt att, inom vissa gränser, skapa egna lagar, ha egen valuta, egna frimärken, förläna egna adelstitlar, osv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Alecci skrev:
Finns gott om exempel i världen där medborgare i ett land förvärvat stora innehav av mark och sedan utropat en egen stat, och även några exempel där dessa godkänns av "moderlandet" (oftast under förutsättning att det nya/mindre landet erkänner det ursprungliga/större landets överhöghet).

Ett konkret exempel är furstendömet Hutt i Australien som, precis som Australien också gör, står under UK's överhöghet. Fursten av Hutt äger rätt att, inom vissa gränser, skapa egna lagar, ha egen valuta, egna frimärken, förläna egna adelstitlar, osv.

men en ö i sverige är omöjlig tongue ?

2 014 Inlägg
13 november 2007
Har inte närmare undersökt möjligheten att köpa en ö och utropa en egen stat eftersom det i dagsläget inte är så jäkla aktuellt för min egen del.

Skulle jag få för mig att någonsin i framtiden göra det, och märk väl ha råd med det, så skulle jag inte tusan göra det på våra breddgrader heller. Nej du, massor med värme, sol och kokospalmer och sköna vita sandstränder med turkosfärgat vatten som känns som silke när man badar skulle nog krävas för att jag skulle tycka det var värt besväret.

Å andra sidan skulle jag nog få bo där ganska ensam, tanken på mig själv som envåldshärskare/diktator är inga uppbyggliga tankar att umgås med.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
13 november 2007
Om du är snabb så kanske du kan hinna före, om du vill köpa ett eget land.
http://www.thelocal.se/6076/20070112/

Diesel is the blood of satan.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 november 2007
ska vi på garaget alla köpa en jätte ö och bygga en stor bensin mack och asfaltera hela jeffla ön? smile

Bmw osv..

DFFL
9 020 Inlägg
13 november 2007
Det är fullt möjligt.
Vet inte hur, men chansen är inte stor att Sverige skulle invadera och ta tillbaka det.
Men du lär ju inte bli erkänd som ett land av t.ex FN.

jinxs skrev:
Om du är snabb så kanske du kan hinna före, om du vill köpa ett eget land.
http://www.thelocal.se/6076/20070112/

TPB kommer aldrig att ha råd att köpa Sealand.
Senast redigerat av FireTraXX (13 november 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök