datorfråga: dvd + hdd på samma kabel

dusty Living in the fastlane
17 november 2007 · 2 616 Inlägg

hej

kan man köra en dvd och en hårddisk på samma idekabel?
frågar innan jag testar för om de inte funkar är det ett helvetes meck i onödan tongue

Miklen
17 november 2007 ·

Japp det kan man men det är inte bra. DVD brukar va lite långsammare å disken kommer dras me ner i träsket.. Men ett rakt svar: JA.. rätt ?: NEJ big_smile

PS! Detta va det som min datorlärare sa iaf..

nitro87
17 november 2007 · 48 Inlägg

Nej det ska man inte göra.
Det GÅR om man sätter ena på slave och den andra på master, men som tidigare sa, det är INTE bra.
Använd separata kablar.

Live Free, Die Hard.
dusty Living in the fastlane
17 november 2007 · 2 616 Inlägg

det jobbiga är att jag har bara ett uttag på kontrollerkortet sen så har jag även ett kontrollerkort (promise tx133) men drivarna vill inte funka på vista x64.

Miklen
17 november 2007 ·

har du inte nåt SATA då ?

dusty Living in the fastlane
17 november 2007 · 2 616 Inlägg

jo min systemdisk men allt annat är ide. men räcker med att jag har en i den smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 november 2007 · 6 170 Inlägg

Att köra både dvd och hd på samma ide-kabel ska funka alldeles utmärkt, det var bara gamla antika grejor från stenåldern som inte gillade att sättas på samma kabel, tex både hårddisken och dvdn vill vara "master" och då krånglade det.

Men nyare grejor ska det inte vara några som helst problem med, har själv kört så på ett par datorer i väldigt många år.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
dusty Living in the fastlane
17 november 2007 · 2 616 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Att köra både dvd och hd på samma ide-kabel ska funka alldeles utmärkt, det var bara gamla antika grejor från stenåldern som inte gillade att sättas på samma kabel, tex både hårddisken och dvdn vill vara "master" och då krånglade det.

Men nyare grejor ska det inte vara några som helst problem med, har själv kört så på ett par datorer i väldigt många år.

tack för svar smile

moose46019 study
17 november 2007 · 772 Inlägg

det bör funka. datorn läser till moderkortet första sedan vidare. köp en usb låda till hårdisken annars eller till dvd:n

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang