3056
Sök

problem lås på baklucka golf IV

151 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med mitt kanske lite udda problem, Låset till bagageluckan har låst sig med luckan öppen. Kan därmed inte stänga luckan och får inte heller in nyckeln i låset av någon anledning. Hur löser jag detta? Någon som har en idé? /victor

153 Inlägg
4 554 Inlägg
16 november 2007
vanligt fel på mk4 det ärjar så mycke av saltet som tränger in där bak då handaget och låsanordningen är alu eller nått sånt, de du akn göra är att plocka ner de och göra rent de från ärj tar några timmar men sen blir de som nytt, fram med stålborste och nån liten kniv att skrapa med, se bara till att lägga låsets delar i ordning så nyckeln passar sen.. inte så märkvärdigt men jobbigt om man glömmer, har gjort de 2ggr på min men smörj in allt med vacelin eller något annat fett så de inte blir lika lätt för de att bilda ärj

1 Inlägg
19 november 2007
Hallå!

Jag hittade era inlägg när jag letade information om hur jag skulle plocka isär låset på bakluckan av min Golf IV. Det löste sig ganska bra. Kunde inte sära på handataget och låset när det satt fast i luckan, så det blev till att bända ut alltihop. Detta orsakade ju lite skador på plåt och lack. Men detta var inget problem för mig eftersom hela grejjen gick ut på att skicka bilen på lack.

Men nu till nästa problem:
När jag nu har satt handtaget på plats igen och ska återmontera låsmekanismen så får jag inte ihop det riktigt igen. Jag har plockat ihop och isär grejjerna ett par gånger nu men kan inte få det och fungera riktigt med nyckelns vridning och centrallåset.
Jag lyckas bara sätta ihop låset på ett enda sätt men det vill inte riktigt fungera för mig ändå.
Centrallåset kan alltså låsa bakluckan men lyckas inte låsa upp den igen.

Skulle någon kunna hjälpa till med t.ex. en sprängskiss (foto) och en monteringsinstruktion så vore jag tacksam.

När jag kommer hem kan jag komplettera med en bild på de detaljer jag har att montera ihop så kanske ni med ett komplett lås kan se om jag slaravat bort något!

438 Inlägg
19 november 2007
O3car skrev:
Hallå!

Jag hittade era inlägg när jag letade information om hur jag skulle plocka isär låset på bakluckan av min Golf IV. Det löste sig ganska bra. Kunde inte sära på handataget och låset när det satt fast i luckan, så det blev till att bända ut alltihop. Detta orsakade ju lite skador på plåt och lack. Men detta var inget problem för mig eftersom hela grejjen gick ut på att skicka bilen på lack.

Men nu till nästa problem:
När jag nu har satt handtaget på plats igen och ska återmontera låsmekanismen så får jag inte ihop det riktigt igen. Jag har plockat ihop och isär grejjerna ett par gånger nu men kan inte få det och fungera riktigt med nyckelns vridning och centrallåset.
Jag lyckas bara sätta ihop låset på ett enda sätt men det vill inte riktigt fungera för mig ändå.
Centrallåset kan alltså låsa bakluckan men lyckas inte låsa upp den igen.

Skulle någon kunna hjälpa till med t.ex. en sprängskiss (foto) och en monteringsinstruktion så vore jag tacksam.

När jag kommer hem kan jag komplettera med en bild på de detaljer jag har att montera ihop så kanske ni med ett komplett lås kan se om jag slaravat bort något!

Hade mitt lås nerplockat i somras, åk till din lokala vag-handlare eller dinbil så får du en skiss utskriven av dom

Sök