Snabbast; Saab 900 2.0t Steg 1 eller Audi A3 1.8TQ Steg 1?

ephreak
20 november 2007 · 22 Inlägg

Hejsan!

Som topicen lyder, vilken av dessa bilar går fortare fram, från 0-100 km/h?

Har för mig att Audin har cirka 200 hästar under huvudet efter chippningen, och att saaben har runt 215-220 hästar. Men det borde väl vara Audin som är favoriten i detta då den väger något mindre och har quattro?


Mvh / ephreak

BBR
20 november 2007 · 348 Inlägg

Lite Snabbt kollat på www.bsrab.se så får du ut 193HK ur audi a3 quatro (orginal gör den 0-100 på 7,5 sek, 7,.7kg/hk, så säg 7 sek blankt med chipp).

Saaben har som sagt mer vikt och bara FWD som sina nackdelar, orginal gör den 0-100 på 8.5 sekunder (7.5 kg/hk).(fabrikssiffror), så med chip kanske 7.5 sekunder.

Om två lika förare, Audin. Troligen tar audin dom första metrarna, men när bilarna närmar sig 70-80 blås börjar Saaben ta igen, men troligen inte ikapp och förbi förens en liten bit över 100.

ephreak
21 november 2007 · 22 Inlägg

Tack för ett utförligt svar!

Var nämligen så att jag letade efter en fin saab 900 2.0t, för att sedan göra om den till viggenreplica som ALLA gör big_smile

Men efter flera hundra bilar så gav jag upp, hittade aldrig en som jag riktigt trivdes med. Fann dock en Audi a3 1.8T Quattro som blir min om någon dag. Var nyfiken om prestandan och enligt dig så låter det mycket bra med Audin!

Tack ännu en gång för svaret! Uppskattas!

bazooka_
21 november 2007 · 406 Inlägg

beror på om det är torr asfalt man tävlar på, ådin har ju fyrhjulsdrift till både för och nackdel, bättre grepp men snor effekt, torr asfalt och breda bra däck så vetti fan vilken, A4 quattro var då ingen match för mig haha sorry anders

:DPlattan i mattan:D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang