4290
Sök

För & emot: Sunny, Corolla & golf GTi?

1 723 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
tjejen vill ha en mindre bil än Volvon vi har nu och isf vill jag ha en GTi eller nåt med turbo bara för att det ska bli lite roliare.

hur är dessa bilar när det gäller rost och hållbarhet? Pris på reservdelar? Service och mek fixar man ju själv. Men det får ju gärna va lika billigt med delar som det ärt ill 240n smile

Golf har jag haft, visserligen en 3a, och den var jag nöjd med. nu kommer det inte bli en nyare bil utan runt -90. Är det nån av dessa man kanske ska undvika helt? Att det är rost på dem är i stort sett oundvikligt.

Kom gärna med förslag på nåt annat om det finns nåt "bättre"!

Fartdåre =)
147 Inlägg
21 november 2007
Hejsan! Jag kan rekommendera den lite nyare modellen av Nissan Sunny Gti, det är en 2.0 motor (SR20DE) på 143 hästkrafter i den plus att den väger ca 1200kg, vilket gör den väldigt pigg. Och de rostar inte nåt speciellt heller.

Edit: Finns förresten både 5-dörrars sedan och hatchback modeller.
Senast redigerat av crille_86 (21 november 2007)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Drop Shop
926 Inlägg
21 november 2007
golf gti 16v. årsmodell ~86-88
-90 har en snällare miljövänligare motor och är inte lika rolig.

Mycket lättmekade bilar med billiga reservdelar. Lätta att få tag på är dom också.
Finns mängder med godis att köpa till.

rolig gokart smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 november 2007
Då är det mk2 du pratar om som Golf då, rost finns. Vanligt är skärmkanter, tröskellådor och dörrar. Men det handlar nästan jämt om "ytrost" (förutom trösklarna). Underrede, motorrum och bärande delar överlag verkar klara sig rätt bra. Men håll koll på trösklar när du kollar på dom för de kan ju självklart bilprovningen anmärka på. Det är väl 140hk i 16v GTIerna på dom och en vikt som ligger runt 1000kg

huh?
10 427 Inlägg
21 november 2007
Mortalis skrev:
Underrede, motorrum och bärande delar överlag verkar klara sig rätt bra.

Framvagnsbalken som håller motorn brukar rosta sönder ute i ändarna.
Tycker det är alldeles för hög frekvens av rostskadade
framvagnsbalkar i inom min bekantskapskrets (Moder, kollegor osv) som kör Golf II.
Så det kan vara värt att kika på, ett plus om den är nybytt smile
En sprillans kan kosta så lite som 1700kr (7000 hos märkeshandlare tror jag),
men jobbet är väl inte så roligt

Sök