4255
Sök

Stör du dig på "sär skrivning"?

LillNaisarn
21 november 2007
Trådstartare
Hej! Kanske en lite annorlunda tråd, startar denna tråd för att fråga folk vad dom tycker om detta, är det så hemskt att alla inte kanske kan skriva till 100%?

Jag undrar mestadels hur illa/jobbig/hemskt folk tycker detta är, då jag tidigare idag fick en kommentar där en person störde sig så hemskt på att jag skrivit detta på om ena av mina bilder på "Galleri & Projekt":
"Ser ut bättre m lite siliconslangar:) ska sätta dit mera. "

Tycker folk att det är så hemskt att jag skrivit så som han menade på att man kan tro att man ser ut bättre genom rutan?

Efter att jag förklarade åt personen i fråga vad jag menade att det bara vart "snyggare" så började det komma ena inlägget efter andra där han kallade en lite av varje tex "Värdelösa äckliga tappade fattiga nolla". Är det bara jag som tycker detta är lite "överdrivet"? eller reagerar flera lika starkt på "sär skrivning"?

Jag tog iaf välldigt illa vid då jag vet själv att jag har problem med att läsa och skriva till 100% (Dysleksi), sånna hära gånger känns det ut som att man inte alls bör skriva ngt då vissa tycks ta det så hemskt att man inte kanske är så överdrivet bra på att skriva...

Vill gärna att fler delar med sina åsikter!

Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 november 2007
Jag startade själv en sånhär tråd men blev så jävla påhackad själv för att jag skrivit den med små bokstäver.Jag hade själv skrivit att jag inte är perfekt men jag irriterar mig på när folk skriver särord.Fast det är mitt irritationsmoment
Senast redigerat av Finnmerchant (21 november 2007)

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

741 Inlägg
21 november 2007
Själv bryr jag mig inte ett dugg, men grova stavfel och liknande och folk som skriver en lång text utan att sätta ut punkter och kommatecken då kan jag bli lite irriterad..

Och förresten om du inte drog till med det för att jävlas så skriver man särskriving som ett ord wink "Särskrivning" ska det vara tongue
Senast redigerat av Joo (21 november 2007)

LillNaisarn
21 november 2007
Trådstartare
Joo skrev:
Själv bryr jag mig inte ett dugg, men grova stav fel och liknande och folk som skriver en lång text utan att sätta ut punkter och kommatecken då kan jag bli lite irriterad..

Och förresten om du inte drog till med det för att jävlas så skriver man särskriving som ett ord wink "Särskrivning" ska det vara tongue

Nej jag visste inte att särskrivning skrivs ihop, men nu lärde jag mig det och får försöka tänka på det om jag ska använda det här framöver ngt smile

Jag undrar om man tycker att det är så hemskt, varför kan man inte säga det i trevlig ton till personen? så som du gjorde, jag bryr mig inte speciellt om folk är trevliga och förklarar att man skrivit fel. Då tar jag åt mig det och försöker bättra det

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
21 november 2007
Jag bryr mig inte alls om det, jag har IG i svenska så jag är ju som sagt inte prefekt inom stavning och sånt, men jag stör mig MKT MER på folk som stör sig på oss som kanske inte är helt perfekt när det gäller stavning och sånna saker. smile

Jag menar det är väll huvudsaken att man kan läsa och tyda det man läser, men är dom som klagar så dåliga på att läsa så kanske vi skulle ta och börja störa oss på deras läsning också. wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 november 2007
LillNaisarn skrev:
Joo skrev:
Själv bryr jag mig inte ett dugg, men grova stav fel och liknande och folk som skriver en lång text utan att sätta ut punkter och kommatecken då kan jag bli lite irriterad..

Nej jag visste inte att särskrivning skrivs ihop, men nu lärde jag mig det och får försöka tänka på det om jag ska använda det här framöver ngt smile

Jag undrar om man tycker att det är så hemskt, varför kan man inte säga det i trevlig ton till personen? så som du gjorde, jag bryr mig inte speciellt om folk är trevliga och förklarar att man skrivit fel. Då tar jag åt mig det och försöker bättra det

Tycker du skrev överstående text felfritt.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 november 2007
jåg brur int maj om jåg skrivär fäll älär int, dä victigast e at man föstår va jåg mänar. tongue
de fins mongna som tuver int can lesa elär skriva åk vil jöra så got de kan för bli föstår. big_smile

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

326 Inlägg
21 november 2007
Särskrivning är så vanligt att det går inte att orka bry sig om det, gamla som små gör det, ofta. De gånger jag stör mig på det är om företag annonserar och sär skriver.

Förresten, du skrev att du har dyslexi och du har ett enda stavfel i första inlägget, förutom diverse förkortningar. Dysleksi... smile
Senast redigerat av ILarsaI (21 november 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 november 2007

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
21 november 2007
Nja särskrivning är inte så farligt bara personen skriver på ett sätt som går att förstå.
Det är värre med en sån här text:
"Hej Jag Heter Fredrik Och Tycker Om Att Skruva Bil Två Timmar Om Dagen"

Även störande när förkortar allt för mycket i texter samt "glömmer" punkter och liknande.

LillNaisarn
21 november 2007
Trådstartare
John87 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63752

Oj ber om ursäkt, visste inte att den fanns.

Ngn moderat får vara snälla och ta bort den smile
ILarsaI skrev:
Förresten, du skrev att du har dyslexi och du har ett enda stavfel i första inlägget, förutom diverse förkortningar. Dysleksi... smile

Japps, har ju inte precis "grov" dyslexi (tack för rättelsen ang stavningen) så att jag kan knappt stava till ngt.

Tack för alla som hitils delat deras åsikter ang vad ni tycker om "Särskrivning", ngn moderat får gärna ta bort denna tråd då jag inte visste att det fanns redan en likadan.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 november 2007
alain skrev:
jåg brur int maj om jåg skrivär fäll älär int, dä victigast e at man föstår va jåg mänar. tongue
de fins mongna som tuver int can lesa elär skriva åk vil jöra så got de kan för bli föstår. big_smile

jag skojade när jag skev detta, men det finns faktist mycket mer folk än vad man tror som inte kan läsa eller skriva och det är inte alltid deras fel. Många kommer från andra länder långt borta, dom försöker att ampassa sig att läsa och skriva men det kan tag många år och ibland, ett resterande liv inte räcker till för lära sig mer än 50% Jag vet själv att jag inte är perfekt för stavning men jag har alltid ordbok bredvid mig vid behov, och ändå ibland skriver jag fel. tongue

Det finns vissa som tror sig vara språkpolis och kritiserar fel på stavningar, åt helvetet med dom, dessa folk kan hälpa till istälet för kritiserar. Dessa folk är inte bättre och har ingeting att komma med tycker jag. wink
MVH.
Senast redigerat av alain (21 november 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

LillNaisarn
21 november 2007
Trådstartare
alain jag förstod att du skojade med det du skrev (antog det iaf) , så jag tog inte illa vid iaf smile tack för att du förklarade åt en iaf,

Tycker jag fått nog mkt svar och blivit lite vettigare, om inte annat har jag fått lära mig att stava "särskrivning" rätt och dyslexi wink

RS
886 Inlägg
21 november 2007
Det är väl inget att haka upp sig på egentligen. Retar man sig på det har man nog för lite att göra! smile

Focus RS

Konsult
1 247 Inlägg
21 november 2007
Som sagt så skriver väldigt många idag med sk "slang" och då blir det ofta fel i texter och dyl. Det har stått mycket i tidningar om det så det är ju inte okänt.

Men jag kan faktiskt bli lite irriterad när jag läser en text, där jag upplever det som att skribenten rent skiter i stavningen som om det inte är så viktigt. Men sen finns det självklart de som inte kan stava så det är ingenting man hakar upp sig på en längre stund.

@LillNaisarn:
De få fel du gör är absolut inget jag irriterar mig på, det märks att du bryr dig.

@ILarsaI:
Företag som skriver fel är jobbiga, jag tar inte de som skriver fel på allvar direkt.

4 554 Inlägg
21 november 2007
tänker aldrig på de vet knappt va som är rätt eller fel då jag har en liten släng av dyslexi, hade jag inte haft datorn hade jag blandat stora och små bokstäver hejvilt och b och d hade inte vart någon större skilland på.. man förstår oftast ammanhangen och innebörden av meningsuppbyggnaden endå så iaf jag gör de och då tänker man inte så mycke på de

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
22 november 2007
För egen del är särskrivningar bara måttligt störande, om man jämför med exempelvis åsyftningsfel, grova meningsbyggnadsfel samt horribelt uppbyggda meningar i allmänhet.
Men det är egentligen inte så konstigt om man har problem med sådant (och inte har dyslexi!), om ens vardag inte direkt är upplagd kring läsande och skrivande. Gäller ju även under fritiden!
Har man skrivit ett otal med uppsatser och pm osv, så underlättar det självklart för både ens språkbruk, hur man uttrycker sig i skrift och att man bör tänka på skillnader mellan tal- och skriftspråk.

Tillägg: Om jag skulle "rätta" ett inlägg som någon annan har skrivit, hur skulle ni uppfatta detta?
Senast redigerat av jonesono (22 november 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

9 108 Inlägg
22 november 2007
Fanns som sagt en tråd om detta redan: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63752

Sök