5795
Sök

vad ska man ha 1kanals 2 kanals 4 kanals steg?

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
hej!

jag tänkte stoppa in två stycken kicker l5:or eller l7:or i min bil. men jag vet inte vad för slutsteg jag ska ha för att driva dom. jag fattar inte vad det är för skilnad på 1 kanals steg 2kanals steg och 4 kanals steg.

tänkte även jag skulle byta ut lite högtalare i bilen så jag undarar om det är så att man ska dra fram en kabel till varje högtalare eller om man kan skarva på typ alla vänster fram på samma kabel och driva dom i slut steget. antar att det funkar men jag undrar om jag förlorar massa kraft då?

HJÄLP mig snälla jag fattar ingen ting.

//mackan

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 november 2007
Mono steg till basar .  och  andra till fram/baksystem
Senast redigerat av christofer_k (24 november 2007)

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
hjälpte mig inte så mycket:(
mono låter som dom bara kan skicka en signal. har jag rätt
medan 2 kanals kan driva två olika typ fram eller bak
och 4 kanals kan man driva lite mer exakt typ höger fram, höger bak, venster fram och venster bak.

har jag fattat rätt eller fått allt om bakfoten?
//mackan

f.d. Robospine
208 Inlägg
26 november 2007
mono ger ut en mono-signal. Dessa steg är för basar och brukar vara väldigt starka, som jag förstått det.
2-kanals ger ut en uppsättning stereo-kanaler, alltså vänster och höger.
4-kanals ger ut dubbla uppsättningar stereo, vänster1 och höger1, vänster2 och höger2.

Stereo-steg brukar man kunna brygga, man kopplar ihop höger och vänster till en eller fler basar för att få ut mer effekt.

I min bil har jag just nu ett fyrkanaligt steg där två kanaler används till framsystemet (diskant och mellanregister, vänster och höger fram). Resterande två kanaler är bryggkopplade till en bas som sitter i bagaget.

Men om jag hade högtalare i dörrarna bak också kanske det hade varit bättre om jag köpte ett mono-steg till basen och kopplade en kanal i det fyrkanaliga till varje dörr.

Klarnade det eller rörde jag till det?
Senast redigerat av Robospine (26 november 2007)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
jag tror det har klarnat för mig nu:D tack

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
en annan fråga om vi säger att jag har ett steg som puttar ut 240w på en kanal och kopplar en 120w till den sprängs högtalaren då?

och om man kopplar två spelar dom då 120w vardera?
hoppas ni fatta:P och kan svara//mackan

f.d. Robospine
208 Inlägg
28 november 2007
om man har ett steg som är klenare än vad basen/elementen drar som mest kommer man inte kunna spela basen till max (nu är det inte alla som är ute efter att maxa sina prylar).
har man ett steg som är mycket kraftigare än basen eller vad det nu är man driver så får man helt enkelt vara lite försiktig när man spelar, det bör man ju alltid vara.
en bas sprängs inte för att steget är kraftigt, man kan ju spela på lägre volym så det är en fråga om inställning och att vara lyhörd för om det börjar låta konstigt när man spelar högt.

det går ju att köra lagligt med snabba bilar också smile

hur effekten delas upp när du kopplar ihop fler element får nån annan svara på.
dessutom brukar ju effektangivelsen (watt) vara lite missvisande på steg och element så man ska inte alltid lita på vad det står på.. men detta kan säkert nån annan svara bättre på också smile

red:
http://nardik.se/
läs "Magazinet", där finns det massor av info om allt möjligt.
Senast redigerat av Robospine (28 november 2007)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 november 2007
Robospine skrev:
hur effekten delas upp när du kopplar ihop fler element får nån annan svara på.
dessutom brukar ju effektangivelsen (watt) vara lite missvisande på steg och element så man ska inte alltid lita på vad det står på.. men detta kan säkert nån annan svara bättre på också smile

red:
http://nardik.se/
läs "Magazinet", där finns det massor av info om allt möjligt.

Förutsatt att elementen har samma impedans så delar de på den totala effekten.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 058 Inlägg
28 november 2007
det är i princip bara nyttigt med för starkt steg, då kan du dra maximal nytta av din bas, även till och med stressa den lite extra, utan att den tar skada, förutsatt att den sitter i rätt låda och att signalen är ren.

stressar du max med ett steg som är på gränsen till för klent kommer det eventellt börja dista, alltså att steget klipper signalen. detta är mardrömmen för talspolar, och öron för den delen ;P

PoLoud =D

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
tackar för svaren:D

Sök