5765
Sök

Pluskabel till slutsteg som bara slutar funka?!

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder..kan en pluskabel bara sluta funka sådär?
Den är precis ny från DLS. var så att jag snuddade till med kablen på en jordad kabel.
Har kollat säkringen och den är hel, har testa med nya säkringar för att vara på säkra sidan!
kollade spänningen på den och den vandrar mellan 1,13- 3,57!
Det är den grovaste kablen från DLS. och kostade mej stora summor sad

är det bara att köpa ny kabel?
Ville bara få nått svar från nån som kan lite mer om sånt
Senast redigerat av Team-H (28 november 2007)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

Miklen
29 november 2007
D e nog nåt annat som gått åt helsike.. för ja tror inte kabeln har brunnit om du bara snuddade..

277 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Miklen skrev:
D e nog nåt annat som gått åt helsike.. för ja tror inte kabeln har brunnit om du bara snuddade..

Jag tycker det är helmysko iaf sad

f.d. Robospine
208 Inlägg
29 november 2007
har du en ordentlig minus ?
du har ju troligtvis dragit minus via karossen, kolla upp det först.

ang. plus.
kontrollera så att den är ordentligt dragen vid batteriet, att det är bra kontakt överallt.
kolla batteriet?
om du inte hittar nåt fel, ta loss kabeln o gå igenom den från ände till ände, summra den när den ligger på backen.
jag vet inte hur grov kabel "grovaste kablen från DLS" är men kanske kan gissa 50cm2?
för att den ska brinna av vid en kortis behöver du grymma strömmar under en lång tid och höljet skulle vara smält/bränt.
om den skulle vara feltillverkad eller ha gått av så att det inte syns borde det i alla fall gå att känna genom att klämma längs kabeln.

låg spänning brukar betyda dålig kontakt nånstans. alt. dåligt batteri smile

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

669 Inlägg
29 november 2007
det är säkringen,,,,byt den jag lovar att det kommer att fungera.
hände exakt likadant för mig ,,,,,kollade säkringen den var "hel"  kom inte fram till nått annat så jag bytte den och vipps så funkade det,,,,,,,man kunde inte se att säkringen var pajj man såg om man mätte.

277 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Robospine skrev:
har du en ordentlig minus ?
du har ju troligtvis dragit minus via karossen, kolla upp det först.

ang. plus.
kontrollera så att den är ordentligt dragen vid batteriet, att det är bra kontakt överallt.
kolla batteriet?
om du inte hittar nåt fel, ta loss kabeln o gå igenom den från ände till ände, summra den när den ligger på backen.
jag vet inte hur grov kabel "grovaste kablen från DLS" är men kanske kan gissa 50cm2?
för att den ska brinna av vid en kortis behöver du grymma strömmar under en lång tid och höljet skulle vara smält/bränt.
om den skulle vara feltillverkad eller ha gått av så att det inte syns borde det i alla fall gå att känna genom att klämma längs kabeln.

låg spänning brukar betyda dålig kontakt nånstans. alt. dåligt batteri smile

Skall kollas över ordentligt igen då! då den ser hel ut så kan det inte vara så allvarligt?!
Men när jag använder min multimeter så sätter jag plusen på multimetern på plus kabeln och sen minusen från multimetern direkt på karrosen, och spänningen är grymt låg. men skall kolla över den igen

Sök