Besiktningsproblem med ombyggd audi.

spawn_of_diablo Yrkeschaufför
1 december 2007 · 25 Inlägg

Hej jag har ett jävla problem med besiktningen..
har byggt om min audi bra mycket och innan jag gjorde det så pratade jag med alla instanser som jag trodde skulle lägga sig i (besiktningen polisen vägverket och svenska V.A.G) och det jag skulle göra hade dom inge probem med.
gjorde mina ändringar och besiktiga bilen med dessa i 2 år och sedan i förra vintern byggde jag om baksätet och klädde om stolarna.. allt annat på min bil har varit som det är nu i 2 besiktningsperioder. men nu helt plötsligt så är allt fel.. allt som har gått igenom förut.
nu helt plötsligt så vägrar dom godkänna mig..
hur kan jag göra för att kanske få dispanser eller att få svenska V.A.G att godkänna mina ändringar..
är oerhört tacksam för svar.. antingen på mail (liferik@hotmail.com) eller här (spawn_of_diablo) eller om ni skickar erat nummer till 0702721785 så ringer jag upp så ni inte behöver stå för något samtal helst så fort som möjligt.. har bara 3 veckor på mig nu..
SNÄLLA HJÄLP EN DESPERAT MEDBYGGARE!!!!!

Undvik många ! i rubriken och ha en informativ rubrik.

Senast redigerat av Goffen (1 december 2007)

Pain is temporary, glory is forever!!!
BMW 328ci "Crimson Serpent" (1998)
Ford Focus (2008)
Losgard
1 december 2007 · 1 688 Inlägg

"förra vintern byggde jag om baksätet och klädde om stolarna."

Vad menar du med byggde om baksätet? Förklara lite mer detaljerat, det kan nämligen vara där skon klämmer.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
spawn_of_diablo Yrkeschaufför
1 december 2007 · 25 Inlägg

alltså jag byggde om baksätet så det är bara 2 sittplatser kvar och inget mittenbälte.. det var det första dom sa något om sedan blev det resten som har gått igenom 2 år i rad..
är det ingen fler som har stött på detta problem??

Pain is temporary, glory is forever!!!
Ford Focus (2008)
BMW 328ci "Crimson Serpent" (1998)
Smiley Legitimerad Lamphållare
1 december 2007 · 369 Inlägg

spawn_of_diablo skrev:
Hej jag har ett jävla problem med besiktningen..
har byggt om min audi bra mycket och innan jag gjorde det så pratade jag med alla instanser som jag trodde skulle lägga sig i (besiktningen polisen vägverket och svenska V.A.G) och det jag skulle göra hade dom inge probem med.
gjorde mina ändringar och besiktiga bilen med dessa i 2 år och sedan i förra vintern byggde jag om baksätet och klädde om stolarna.. allt annat på min bil har varit som det är nu i 2 besiktningsperioder. men nu helt plötsligt så är allt fel.. allt som har gått igenom förut.
nu helt plötsligt så vägrar dom godkänna mig..
hur kan jag göra för att kanske få dispanser eller att få svenska V.A.G att godkänna mina ändringar..
är oerhört tacksam för svar.. antingen på mail (liferik@hotmail.com) eller här (spawn_of_diablo) eller om ni skickar erat nummer till 0702721785 så ringer jag upp så ni inte behöver stå för något samtal helst så fort som möjligt.. har bara 3 veckor på mig nu..
SNÄLLA HJÄLP EN DESPERAT MEDBYGGARE!!!!!

Vad äre exakt som dom säger nej till på bilen som har gått igenom dom andra 2åren? försök få den besiktigad av någon annan verkstad kanske funkar

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
spawn_of_diablo Yrkeschaufför
1 december 2007 · 25 Inlägg

intercoolern, öppna filtret, catchtanken,sidojolar och bakspoiler,avgassytemet,högtalarna fram, stolarna fram, reservhjulsbaljan att den är borta och mina eg märkta lysen runt om..

Pain is temporary, glory is forever!!!
Ford Focus (2008)
BMW 328ci "Crimson Serpent" (1998)
Mrsky
1 december 2007 · 218 Inlägg

Kan inte detta så jättebra men jag antar att din bil är helbilsgodkänd. dvs att du igentligen inte får ändra något på den. dock så brukar dom släppa igenom en hel del. men det verkar som att du fått en surgubbe eller något som började med att uppmärksamma ditt ombyggda baksäte.

Jag personligen tror att besgubbarna dom 2 första åren har gjort fel och nu fick du en ilsk jevel som ska vara paragraf ryttare.

Vill du ha igenom bilen, byt till orginaldelar på det dom klagat på och voila. hoppas bara du har kvar prylarna.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Widowmaker
1 december 2007 · 1 112 Inlägg

Detta lät ju inte allt för kul! Börja med att prova en annan besiktningsstation och om dom gnäller så ber du dem att ge dig utförliga instruktioner för hur man går tillväga för att få den godkänd som den är! Se om man på begäran kan ändra det där med helbilsgodkänd till normal godkänd eller vad det heter! man borde ju kunna TYPBESIKTIGA  den eller nåt!"

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

Det är bara att byta besiktningsplats.
Din Audi är ganska ombyggd men min är ombyggd en del också.
Aldrig haft problem med det.

Som jag förstår det så är det godkänt att bygga om en bil om delarna du bygger
på är typgodkända. Dvs köper man delar från tyskland som är TüV godkända ska det inte vara några problem...

Man får ju ändra på en helbilsgodkänd bil men man får tex inte ta bort huven och lägga gladpack över. Men ingen kan lägga sig i om man låt säga har en BMW 320 och så vill man ha M# huven... Den är godkänd och på så vis kan ingen säga något...

Det finns 3 olika EU direktiv att läsa för dom som har tråkigt.
Jag skriver länken till det mest relevanta:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 61:SV:HTML
Här är från VV:
http://www3.vv.se/vvfs/htm/1994nr052.htm

Happy reading!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
racefan
1 december 2007 · 1 059 Inlägg

svenska vv skiter i om det är tuv godkännt.(bra med eu va) dom gör sina egna bedömningar.
det är därför man kan ex regga en bil med mer effekt o större bromsar för dom delarna som monteras är tuv o blir inskrivna i regbeviset vilket medför att dom inte går o regga i sverige.

Alla bälten måste sitta på plats inkl  hållare annars är det omreggning som gäller.
ang lampor fram med angeleys e det inte så populärt.Mitt tips e o låta tiden gå ut o sen besikta om på annan station.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

VV är så illa tvungna att fälja ECC direktiv...
Om inte är det ju snabbt gjort att anmäla det vidare...
Vad dom gör eller inte gör ger jag blanka fan i.

Men att dom ska slå ner på saker som är 100% godkända är bullshit så får han förklara hur mycket han vill att han inte tycker det är godkänt...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Torlejf Bilvårdstönt.
1 december 2007 · 1 109 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
VV är så illa tvungna att fälja ECC direktiv...
Om inte är det ju snabbt gjort att anmäla det vidare...
Vad dom gör eller inte gör ger jag blanka fan i.

Men att dom ska slå ner på saker som är 100% godkända är bullshit så får han förklara hur mycket han vill att han inte tycker det är godkänt...

Du har jättefel.

På en årsmodell av nyare slag får man inte ändra ett skit om man ska vara helt laglig.
Att besiktningen inte underkänner fler stylade bilar är bara ren tur.

Tüv-godkända prylar funkar enbart i Tyskland, så den gör absolut ingen skillnad i Sverige.

Bygger rolig bil. :)
Lars-P
1 december 2007 · 427 Inlägg

spawn_of_diablo skrev:
intercoolern, öppna filtret, catchtanken,sidojolar och bakspoiler,avgassytemet,högtalarna fram, stolarna fram, reservhjulsbaljan att den är borta och mina eg märkta lysen runt om..

Bilen är så ny att du får inte ändra många skruvar om man ska vara petig.
ic vet jag inte om man får byta.
öppet filter och avgas bryr dom väll sig inte om de inte låter för mycket.
bakspoiler kan vara problem har jag hört.
Stolar får man ju inte byta hur som hällst (jag har org på bes)
lysena är väll bara byta till org när du besiktiar?
reservhjulsbaljan får man väll ta bort ingen lag på att ha reservhjul. eller?
högtalare? vad va det för fel på dom?

Tycker det värkar som du fått världens tjurigaste bes gubbe, åk nån annanstans.

just det bälte måste du regga om så det ändras i reg bevis om du tar bort en sittplats.

MVH

oppe_tallbarr
1 december 2007 · 435 Inlägg

en kompis hade lknande problem att han byggde om nåt som inte gick igenom då vänta han tills ombes gått ur å bes om den å fick anna bes. gubbe å den gick igenom. å dedära med att du byggt om baksätete de får man göra bara bältet funkar där de vart en sittplatts.en kompis rev ur säte å bälterna men de gick inte han fick lov å ha kvar bälterna så de funkade å annvända

skogsvild Offroad tokig
1 december 2007 · 226 Inlägg

Tänk på att om ni lyckas bes en bil som igentligen inte ska kunna bes i det utförande ni byggt och det skulle hända nått allvarligt (krock osv) kan det med största sanolikhet bli problem med försäkringsbolag osv;)


Mitt tips är att kolla vad det är de slår ner på och sen anpassa det så den går igenom ALT sfro bes den som ombyggt/amatörbyggt fordon smile

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
ReinarT Svetsrobotprogrammerare
1 december 2007 · 364 Inlägg

Besiktiga bilen i tidaholm, där släpper dom igenom nästan allt, dom släppte igenom farsans firmabil med löst avgassystem, dom sa bara "du kanske borde hänga upp avgassystemet så att det inte skrapar i backen", de kallar ja trevliga bestiktningsgubbar de smile

Speed_Advanced
1 december 2007 · 131 Inlägg

Besök denna sida finns mycket och läsa om http://www.sfro.com/

I drive I laugh and I Conquer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang