5724
Sök

Först basarna och nu framsystemet

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Tja. Sattein ett extra batteri och en kondensator i bilen och det spelar bra tyckte jag. Men efter ett par dagar, typ en vecka så började basen att ge sig när man spelade högt. Men kom tillbaka sen när man sänkte volymen. Tillslut slutade den spela helt o hållet. Nu har framsystemet börja göra samma sak. Att ska man vrida upp volymen så låter det kasst och det blir inte alls högre:( Vad är felet?
Snälla hjälp. Åker snart till sälen o vill inte åka dit upp utan stereo

202 Inlägg
29 november 2007
Svårt att svara på när man inte vet vad du har för grejer.
Steg, högtalare, kablar m.m.

Studerande
463 Inlägg
29 november 2007
Pallar generatorn att "ladda upp" båda batterierna då? Bara en tanke...
Har du mätt spänningen över batteriet? Fungerar det vanliga batteriet bra? (Den är inte svårstartad osv..?)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Nisse-h skrev:
Svårt att svara på när man inte vet vad du har för grejer.
Steg, högtalare, kablar m.m.

Jag kör med 2 10:or från Kicker. Sen ett 6.5 kit där fram o i baksätet kör jag med 6.5 koaxialer. Basarna driver jag med ett 300w monoblock från kicker och till de andra högtalarna har jag ett 350.4 tror jag. Konden är på 1.5f.
Allt funkade ju prima precis när jag hade satt in grejerna men inte nu. Batterierna är parallellkopplade och kondingen sitter bara på monosteget.
Från batteriet där fram och till det där bak kör jag med 25mm2 kabel. Sen från det andra batteriet kör jag oxå med 25mm2 till ett strömblock som jag drar 16mm2 kabel till kondingen o sen en 25mm2 till steget. Till fyrkanalssteget kör jag med 16mm2 från strömblocket.
På jorden kör jag 25mm2 överallt.
Kan det vara något jäkligt dumt som hänt elle rkan det bara vara glappt eller så någonstans? Ett skitfel eller e det allvarligt:(?

Är som sagt väldigt tacksam för svar.

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
response skrev:
Pallar generatorn att "ladda upp" båda batterierna då? Bara en tanke...
Har du mätt spänningen över batteriet? Fungerar det vanliga batteriet bra? (Den är inte svårstartad osv..?)

Nej bilen har aldrig varit svårtstartad. Jag laddade batteriet precis innan jag satte in det o trodde det skulle räcka men det kankse är det som spökar. Det finns nog med ström annars i bilen men det verkar som om det inte räcker till när man ska spela.. för nu är det dött i både framsystemet och där bak:( Har en voltmätare men den mäter bara på det främre batteriet o den visar mellan 13.5 volt och 14.
Det dumma är at tjag bara har bilen till skolan varje dag o aldrig tar ut den på några långresor. Generatorn kankse inte hinner ladda upp?
Tror det ska sitta en 90a genrator på bilen. Och nej jag har inte hunnit mäte strömmen över batteriet o kondingen. tänkte göra det imorgon o se. Men gött o få lite extra kött på benen...
Senast redigerat av David Carlsson (29 november 2007)

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Någon mer som kan ha någon teori?

16 197 Inlägg
29 november 2007
varför ens ha ett extra batteri?? så mycke ström lär inte de steget dra smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Körv
3 535 Inlägg
29 november 2007
Åk till karlstad å tillbaka så kanske skiten hunnit ladda upp? smile

Truckdriving Man

400 Inlägg
29 november 2007
prova att ladda upp båda batterierna Eller så plockar du ur extra batteriet och provar därefter...
(=

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
varför ens ha ett extra batteri?? så mycke ström lär inte de steget dra smile

Nej men deyt e gött o ha liksom. har mycket annan skit i bilen som drar....

21 761 Inlägg
29 november 2007
Eftersom du dels bara kör korta sträckor och dels har en del "skit" som drar ström, så är risken ganska stor att batterierna till slut blir dåligt laddade. Generatorn hinner inte ladda upp ordentligt när man bara kör korta sträckor.

En sak som du kan göra är att mäta spänningen på stegets/stegens kopplingsplint där strömkablarna sitter, då ser du om spänningen sjunker mycket när du spelar högt.

En annan sak som du också bör göra, låt bilen stå orörd åtminstone över natten (tex 8-10 timmar eller så) och mät batteriernas vilospänning när ingenting är igång. Då borde det synas ganska tydligt om de är dåligt laddade, spänningen bör ligga över 12,4V iaf (60-70% laddat).

Förresten, gör ytterligare en mätning. Koppla bort pluskabeln från främre batteriet till det extra batteriet så att du kan mäta båda batterierna individuellt, då ser du om det skiljer sig mellan dem.
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2007)

2 123 Inlägg
29 november 2007
Först förstår jag inte varför du kör med så klen kabel mellan batterierna, jag brukar säga minst 33mm2 men helst 50mm2, jag skulle aldrig köra med mindre än 50mm2.
Låter som du eventuellt har dålig jord och sakerna inte kan ta emot laddning från generatorn på rätt nivå.
Men det här är drönirettab's expertområde så gör som han säger så löser det sig : )

21 761 Inlägg
29 november 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
drönirettab's expertområde

Nja, "intresseområde" skulle jag vilja kalla det för. Jag är ingen expert på något vis smile.
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2007)

Värmlänning
172 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Nja det är väl snåltarmen som drar sig. Att jag kör med 25 istället för 50. Det har ju funkat förut när jag bara körde med ett batteri men.. jaja ska riva ur allt imorgon om jag hinner o mäta o kolla kontakterna.

Värmlänning
172 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Hej igen. Mätte nu o fick se att det bara var 7 volt fram till det andra batteriet och fram till slutstegen. Trodde att det var de som var felet o kopplade förbi både konden och det extra batteriet och mätte igen. Nu hade jag 13 volt fram tills tegen. Jag satte på stereon och skulle spela men stegen gick aldrig igång. När jag mätte över stegen nu så fanns det ingen ström alls:( Såfort jag drar på stereon så sjunker volten jättefort:( hjälp. Är stegen förstörda nu då eller?

2 117 Inlägg
Värmlänning
172 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
jo men jag kör allt på det främre batteriet nu o det visar ju ca 13 volt om man mäter direkt på det.. ja nästan 14 volt

21 761 Inlägg
30 november 2007
Det verkar helt klart som att det rör sig om dålig kontakt någonstans eftersom du får konstiga/olika mätvärden när du mäter spänningen. För att kolla upp batterierna så får du nog koppla bort dem helt och mäta polspänningen på dem var för sig, då ser du om det skiljer sig mellan dem.

Sedan borde du kolla upp alla kabelskor och säkringen/säkringshållaren på strömkabeln, det kan ju glappa någonstans på vägen. Kika även på batterikablarnas polskor så att de inte är trasiga eller har dålig kontakt på batteripolen.

Värmlänning
172 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det verkar helt klart som att det rör sig om dålig kontakt någonstans eftersom du får konstiga/olika mätvärden när du mäter spänningen. För att kolla upp batterierna så får du nog koppla bort dem helt och mäta polspänningen på dem var för sig, då ser du om det skiljer sig mellan dem.

Sedan borde du kolla upp alla kabelskor och säkringen/säkringshållaren på strömkabeln, det kan ju glappa någonstans på vägen. Kika även på batterikablarnas polskor så att de inte är trasiga eller har dålig kontakt på batteripolen.

MM är uppe i sälen nu. lånade farsans bil men ska kolla på det nu i veckan eller till helgen. Kan det vara lågnivån som spökar tro?

Sök