Downpipe utan flexrör?

lanred
2 december 2007 · 555 Inlägg

Finns det några downpipes utan flexrör? har letat på många webbsidor och hittar inga. Vet  någon var man kan få tag i downpipe utan flexrör?

billy IT-Tekniker
2 december 2007 · 376 Inlägg

svetsa själv?
varför ska du ha ett utan för det första?

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Germax
2 december 2007 · 12 086 Inlägg

Alla avgasrör på tvärmonterade motorer har flexrör, likaså din Eclipse. Kör du utan kommer något gå sönder tillslut.

Bamse940Ltt
2 december 2007 ·

som JapMax sa s¨kommer ngt gå sönder.. flex röret rör sig när motorn vrider sig när man gasar på o där med förhindrar brytningar i avgassystemet. flex rör är att rekomdera om man inte vill att avgassystemet eller grenrör ska spricka pga motorns vridningar

lanred
2 december 2007 · 555 Inlägg

Okej, men bakhjulsdrivna bilar som inte har tvärmonterade motorer, kör vissa där utan flexrör då utan problem eller?

Jag snackade bara med en arbetskamrat på jobbet om avgassystem och han rekommenderade  att jag skulle köpa en downpipe utan flexrör för olika anledningar. Därför jag undrade.

lillen006
2 december 2007 · 52 Inlägg

På bakhjulsdrivna bilar rör sej motorn i sidled, så där blir det inte samma brottrisker som på en tvärställd motor, som rör sej mot torpedväggen under acceleration, alltså rör sej avgassystemet uppåt, och har då lätt att gå sönder vid hårda acc! Hoppas du förstog vad ja mena! Blev kanske lite "rörigt"! wink

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Streckkoden
2 december 2007 · 2 655 Inlägg

Jag åkte med en "stel" down/frontpipe på min 200a förra sommaren, då fick jag byta packningen mellan turbo/grenrör efter varje helg jag var ute och gasade ordentligt.. Svetsade dit ett flexrör på downpipen, så nära motorn som möjligt i våras och i somras har jag bara bytt 2st packningar.

Som de har skrivit tidigare så skonar flexröret på bitarna.

lanred
2 december 2007 · 555 Inlägg

Då vet jag det, någon som vet var man kan köpa downpipes till en Eclipse? förutom redrumperformance och dalhems.

insane_1 Min dröm, din vardag.
2 december 2007 · 641 Inlägg

Streckkoden skrev:
Jag åkte med en "stel" down/frontpipe på min 200a förra sommaren, då fick jag byta packningen mellan turbo/grenrör efter varje helg jag var ute och gasade ordentligt.. Svetsade dit ett flexrör på downpipen, så nära motorn som möjligt i våras och i somras har jag bara bytt 2st packningar.

Som de har skrivit tidigare så skonar flexröret på bitarna.

Jag kör utan flexrör på min s13 och har aldrig behövt byta nån packning. Sitter väl inte ens flexrör original på 200:an?

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
henkebenke
2 december 2007 · 1 703 Inlägg

insane_1 skrev:

Streckkoden skrev:
Jag åkte med en "stel" down/frontpipe på min 200a förra sommaren, då fick jag byta packningen mellan turbo/grenrör efter varje helg jag var ute och gasade ordentligt.. Svetsade dit ett flexrör på downpipen, så nära motorn som möjligt i våras och i somras har jag bara bytt 2st packningar.

Som de har skrivit tidigare så skonar flexröret på bitarna.

Jag kör utan flexrör på min s13 och har aldrig behövt byta nån packning. Sitter väl inte ens flexrör original på 200:an?

Nope, det är inget flexrör orginal på s13. Jag körde också 3" från DP utan att behöva byta en enda packning.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang