5816
Sök

Ang. Gas Alpha felvänd?

ingen livslust
169 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Tjo!
Hade lite och göra nu ikväll, tog min baslåda, en gas alpha 12" den svarta serien och min baslåda en portad 42l.

Den basen ska väll om jag förstått det rätt spela i en sluten betydligt mindre låda?

Jag har kört basen i den här lådan, och den spelar väldigt djup bas.
Har inte så mycket att gämföra med då det är min första låda.

Men ikväll då så fick jag för mig att vända basen så magneten står utåt, och ljudet blev genast mycket bättre!?, det är väll verkligen ingen bas som ska vara fastsatt så?

Kommer det bli mycket bättre ljud om jag skulle ta och köpa en mindre sluten låda?
hmm

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

tokfrans
982 Inlägg
3 december 2007
det som hände är att din låda blev större!

och det funkar lika bra att montera dom utåt som innåt smile

16 197 Inlägg
3 december 2007
om du nu mot förmodan skulle bygga en portad låda till just den basen så ska den va mycke större än 43 liter.. 

men den låter ju bäst i en sluten på typ 30-35 liter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

ingen livslust
169 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
Okej tack!
Vad skulle skillnaden bli i en mindre sluten?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

16 197 Inlägg
4 december 2007
A_W_ skrev:
Okej tack!
Vad skulle skillnaden bli i en mindre sluten?

bättre ljud/rappare bas smile

alpha basarna funkar inge bra i portade lådor..  däremor funkar som kanon i en rätt byggd bandpasslåda smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Smålänning
7 887 Inlägg
4 december 2007
evilaudio skrev:
alpha basarna funkar inge bra i portade lådor..  däremor funkar som kanon i en rätt byggd bandpasslåda smile

Menar du smile Två 12" alpha i en bandpass spelar sjukt bra för priset smile

Kanske skulle testa att vända basen? Men hur, mer exakt, kommer det sig att man får bättre ljud? Har aldrig hajat det... hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
4 december 2007
k1mm0 skrev:
det som hände är att din låda blev större!

Men den basen tar väl inte upp mer än kanske 2,5-3 liter, det borde ju inte bli så stor skillnad i ljudet bara pga den lilla volymändringen?

Du har ju byggt oändligt många mer lådor än jag smile, kan det bli så stor skillnad med så liten ändring av volymen?
Senast redigerat av Drönirettab (4 december 2007)

Sök