Helloo, funderade bara över en grej, Om Nån krockar in i 2 parkerade bilar , skall personen som körde på bilarna betala dubbla självrisken ? eller hur blir det ?
Om du har krockat själv, du betalar självrisk för din bil som ska till reperationen om du har helförsäkring. Om du har bara ½ försäkring står du själv för hella din bil reparation kostnad. För de andra som du krockade, det är din försäkring som betalar, du betalar inte någon självrisk, du få bara nersäkning av din bonus och därmed storre försäkring premium.
Senast redigerat av alain (4 december 2007)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Om du har krockat själv, du betalar självrisk för din bil som ska till reperationen om du har helförsäkring. Om du har bara ½ försäkring står du själv för hella din bil reparation kostnad. För de andra som du krockade, det är din försäkring som betalar, du betalar inte någon självrisk, du få bara nersäkning av din bonus och därmed storre försäkring premium.
halvförsäkring täcker skador på din bil. trafikförsäkring täcker skador på andras bilar som du är vållande till. Är du vållande så betalar du självrisk på din försäkring. När du belastar din försäkring så kan du hamna i en lägre bonusklass. Men vad jag har förstått så är bonus systemet utbytt mot nåt annat, Dock så ska det tydligen gälla för oss som har haft försäkringar från den tiden då det gällde. Sorry vart lite rörigt där, men du hajar nog hur jag menar
Halvförsäkring behöver inte alls täcka skador på ens egna bil, min polare smällde förra veckan, halvförsäkrad och han får inte ett öre, bara en självrisk på 2000kr att betala för skadorna han gjorde.
halvförsäkring täcker skador på din bil. trafikförsäkring täcker skador på andras bilar som du är vållande till. Är du vållande så betalar du självrisk på din försäkring. När du belastar din försäkring så kan du hamna i en lägre bonusklass. Men vad jag har förstått så är bonus systemet utbytt mot nåt annat, Dock så ska det tydligen gälla för oss som har haft försäkringar från den tiden då det gällde. Sorry vart lite rörigt där, men du hajar nog hur jag menar
***************** Pratade nyss med försäkring, dom betala repartion till den vållande enbar om han har HELförsäkring, om han har ½ försäkring betalar han själv sina reparationer. Det var precis som jag skrev innan och är rätt, men eftersom du gjörde mig osäker kunde jag inte undvika att ringa till försäkring och ta reda på fakta.
Senast redigerat av alain (4 december 2007)
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Så för att du körde in i han så får han betala sina skador själv? :S Trodde redan när man hade trafikförsäkring att ditt försäkringsbolag betalade hans skador man inte dina :S
aha, läste nu att det stog "Till vållande" som jag gissar på är du ? Då är principen rätt som ni snackar om
Halv täcker skador som inte du har orsakat, som brand, inbrott, klaskrossningar, advokat och bärgning?
Senast redigerat av kwansa (7 december 2007)
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Så för att du körde in i han så får han betala sina skador själv? :S Trodde redan när man hade trafikförsäkring att ditt försäkringsbolag betalade hans skador man inte dina :S
aha, läste nu att det stog "Till vållande" som jag gissar på är du ? Då är principen rätt som ni snackar om
Halv täcker skador som inte du har orsakat, som brand, inbrott, klaskrossningar, advokat och bärgning?
Trafik måste alla ha, den betalar de skador som man orsakar andra. Halv är som du skrev, och hel betalar skadorna på din egen bil som du har orsakat. Man kan både får högre premie + betala självrisk. Jag har fått både och när jag körde in i ett vajerräcke + att jag fick betala 6000 för reperation av räcket