2879
Sök

krock som inte var mitt fel - kan jag få böter?

284 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Nu är det såhär att jag krockade för ett tag sen, han jag krockade med tyckte att det var mitt fel och ringde snuten på en gång. Polisen var dryg och tyckte säkerligen han med att det var mitt fel. Alla sura gubbar tyckte också att det var mitt fel. Ungdom i en skrikgrön 740, ja ni kan ju tänka er..

Körde om honom på en 50-väg och han svängde vänster rakt in i mig (eller öh.. jag körde nog in i honom för att han svängde in i min skottriktning..)
hmm, iaf, det finns ett inlägg i bloggen som heter "helvetes skit" eller nåt, där står det mer detaljerat vad som hände.

Jaja, försäkringsbolaget gav iaf honom skulden och jag fick massa ersättning och sånt. Det jag undrar är iaf - kan jag ändå få den här bötern för vårdslöshet?? Typ "du-skulle-aldrig-kört-om-här-böter"? Det var ju ett rätt olämpligt ställe måste jag erkänna.. Polisen talade noga om för mig att en av oss kommer få den och han ville väldigt gärna att det skulle vara jag, det märktes..

Lite luddigt blir det vid den här tiden på dygnet...
Senast redigerat av my740is-fantastic (7 december 2007)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 december 2007
jag körde på en gubbe bakifrån, helt klart mitt fel. Jag fick ingen böter... att du ska få det tycker jag inte hmm

Måste inte dem ge dig bötern på plats såfall? roll
Senast redigerat av kwansa (7 december 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

3 059 Inlägg
7 december 2007
Hehe.. läste bloggen.. Jovisst ska du ha böter.. klart som fan när du kör om på en sån gata och särskilt vid en in/utfart.. den gatan du beskriver e ju full av korsningar och tvärgator.. där får du inte heller köra om. Det är sånna små saker som du lärt dig när du tog kortet och som kan göra det säkrare för alla.. Vad skulle du göra om det kom ut en bil från en tvärgata just i din omkörning.. gnälla eller?
Ser ut som du inte är så jedra säker i trafiken om man läser din blogg.. men men.. Tur att ingen blev skdad när du kana fram..

Nu tror jag förvisso inte att du kommer få böter i efterhand.

CarCass
627 Inlägg
7 december 2007
Okej han skulle ha blinkat men det är ditt fel. Iallafall efter vad du skrev i bloggen.

Join the Evolution

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 december 2007
Du får nog försäkringspengar för det iaf, men det var en vårdslös omkörning så du får lite skylla dig själv sad

Får hoppas att du inte får något nu i efterhand utan att dom nöjde sig med varningen smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

945 Inlägg
7 december 2007
my740is-fantastic skrev:
Nu är det såhär att jag krockade för ett tag sen, han jag krockade med tyckte att det var mitt fel och ringde snuten på en gång. Polisen var dryg och tyckte säkerligen han med att det var mitt fel. Alla sura gubbar tyckte också att det var mitt fel. Ungdom i en skrikgrön 740, ja ni kan ju tänka er..

Körde om honom på en 50-väg och han svängde vänster rakt in i mig (eller öh.. jag körde nog in i honom för att han svängde in i min skottriktning..)
hmm, iaf, det finns ett inlägg i bloggen som heter "helvetes skit" eller nåt, där står det mer detaljerat vad som hände.

Jaja, försäkringsbolaget gav iaf honom skulden och jag fick massa ersättning och sånt. Det jag undrar är iaf - kan jag ändå få den här bötern för vårdslöshet?? Typ "du-skulle-aldrig-kört-om-här-böter"? Det var ju ett rätt olämpligt ställe måste jag erkänna.. Polisen talade noga om för mig att en av oss kommer få den och han ville väldigt gärna att det skulle vara jag, det märktes..

alltså ...jag vet inte svaret på din fråga,men tänker spåna lite och tänka logiskt.
Om du nu hade gjort dig skyldig till nån form av trafikbrott vid din omkörning så tror jag nog försäkringsbolaget hade tagit med det i sina beräkningar. Och med vetskapen om hur snåla dom bolagen är så är det väl tveksamt o du hade fått nåt på din försäkring, ja om du nu eventuellt inte är helförsäkrad, men det tror jag ju inte du är.
Jag resonerar som så... att om du begår en trafikförseelse. Tex kör om över heldraget, då är ju faktiskt du vållande till skadan, men som sagt jag bara spånar lite här och nu!
Mitt tips är att du inte kommer att få några böter1

blinka blått om du vill rejsa!

945 Inlägg
7 december 2007
my740is-fantastic skrev:

jo ensak till....på ställen som av väg och trafikverket anses som olämpliga för omkörning sitter det omkörningsförbuds skylt eller är heldragen linje. Om inget sånt finns så är det upp till föraren att bedöma huruvida en omkörning är säker eler inte.
Jag är åxå helt övertygad om att dom båda försäkringsbolagen har tagir del av den olycks rapport som snutarna skrev på platsen. Om dom hade skrivit att du varit vållande , ja som jag skrev i det tidigare inlägget då ra smile

945 Inlägg
7 december 2007
Smajly skrev:
Hehe.. läste bloggen.. Jovisst ska du ha böter.. klart som fan när du kör om på en sån gata och särskilt vid en in/utfart.. den gatan du beskriver e ju full av korsningar och tvärgator.. där får du inte heller köra om. Det är sånna små saker som du lärt dig när du tog kortet och som kan göra det säkrare för alla.. Vad skulle du göra om det kom ut en bil från en tvärgata just i din omkörning.. gnälla eller?
Ser ut som du inte är så jedra säker i trafiken om man läser din blogg.. men men.. Tur att ingen blev skdad när du kana fram..

det är inte förbjudet att köra om vid in och utfart så länge inga skyltar eler linjer säger så!

Administratör
2 992 Inlägg
7 december 2007
Om omkörning ÄR tillåten där olämplig eller ej och han svänger så är det hans fel. Det är en klassisk trafikmagasinet senario då han som svänger stör trafikrytmen mest "trafikrytmen är alltid rakt fram" Om du va tvungen att ta en refug på fel sida för att kunna köra om så kan det nog räknas som vårdslöshet men annars kan jag inte se hur dom skulle kunna ge dig böter för det.

En kopp av den svarta såsen...

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
7 december 2007
Om han saktar in på en sån väg så borde du väl tänka lite o komma fram till att han kanske ska svänga in nånstans, även om han inte använder blinkers. Fast samtidigt så var det fel av honom att inte använda blinkers. Och så var det fel av honom att inte titta i bakspegeln också. +/-0 säger jag!

Whine whine!

3 059 Inlägg
7 december 2007
TTTTT skrev:
Smajly skrev:

det är inte förbjudet att köra om vid in och utfart så länge inga skyltar eler linjer säger så!

Det jag menade var korsningar.. vägen är enligt henne själva full av korsningar och tvärgator.

Hon skulle ändå blitt av med kortet om hon inte kan tänka själv..

Man kan ju börja undra vilken hastighet hon gasade upp i när hon skulle köra om på en smal gata med massor av tillsltande vägar och korsningar och andra bilar, gående människor på trottoarerna.. Hon säger att bilen kanade rakt in i en stor sten och tillomed flytta den x antal meter.. antar att hon menar en betongsugga..  Bilen hon skulle om säger hon ju nästan stod stilla.. Tur att hon inte gled upp på en trottoar då o träffa någon person.
Senast redigerat av Smajly (7 december 2007)

945 Inlägg
7 december 2007
Smajly skrev:
TTTTT skrev:
Smajly skrev:

Det jag menade var korsningar.. vägen är enligt henne själva full av korsningar och tvärgator.

oki....då gäller följande, man får inte köra om innan övergångsställe i korsning eller på övergångsställe.
Men för övrigt så håller jag med om att lämpligheten att köra om innan en korsning är väl inte den bästa, d har du rätt i!

284 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
CarCass skrev:
Okej han skulle ha blinkat men det är ditt fel. Iallafall efter vad du skrev i bloggen.

Alltså nej, det var hans fel..
Missade folk att jag skrev att försäkringsbolaget gav honom skulden??

/Anna

284 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Urkas skrev:
Om han saktar in på en sån väg så borde du väl tänka lite o komma fram till att han kanske ska svänga in nånstans, även om han inte använder blinkers. Fast samtidigt så var det fel av honom att inte använda blinkers. Och så var det fel av honom att inte titta i bakspegeln också. +/-0 säger jag!

Nej, inte när han står i princip stilla och ligger långt till höger, då tänker jag mest att han ska stanna vi vägkanten faktiskt.

/Anna

3 059 Inlägg
7 december 2007
my740is-fantastic skrev:
CarCass skrev:

Alltså nej, det var hans fel..
Missade folk att jag skrev att försäkringsbolaget gav honom skulden??

Nä vi missade inte det.. Men deras resultat är inte alltid det rätta även om det i detta fall gav ditt rätt. Dom kan ju bara grunda sig på ditt, den andra parten och vittnens vittnesmål om dom ens fick in vittnesuppgifter från folk omkring vilket jag inte tror..
Ja då e de bara att spä på som fan till sin fördel...
Vi tycker ändå att du ska tänka efter liiiiite innan du ska ut med bilen nästa gång..
Senast redigerat av Smajly (7 december 2007)

284 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
Smajly skrev:
TTTTT skrev:
Smajly skrev:

Hon skulle ändå blitt av med kortet om hon inte kan tänka själv..

Man kan ju börja undra vilken hastighet hon gasade upp i när hon skulle köra om på en smal gata med massor av tillsltande vägar och korsningar och andra bilar, gående människor på trottoarerna.. Hon säger att bilen kanade rakt in i en stor sten och tillomed flytta den x antal meter.. antar att hon menar en betongsugga..  Bilen hon skulle om säger hon ju nästan stod stilla.. Tur att hon inte gled upp på en trottoar då o träffa någon person.

På en smal gata? Vart står det? Vägen var ovanligt bred för att vara den typen av väg faktiskt. Jag gick ut i motsatta filen långt bakom bilen jag skulle köra om för att se att det varken var människor eller bilar i vägen. Klockan var 7 på morgonen och jag tror det var vi som krockade och några byggjobbare samt ett par griniga gubbar som var vakna just där och då..

Den andra bilen stod i princip stilla vid vägkanten. tills jag var vid hans bakskärm, då trycker han på gasen och svänger ut framför mig. Jag väjar bara först och tänker att han måste se mig nu, så han stannar och jag kan runda honom.. Men nej, han fortsätter svänga och jag smäller in i honom, får punka på ena framdäcket. Här börjar jag bromsa typ men det är inte så lätt med luft i bara ena däcket samt att han är i mitt hjulhus och trycker mig framåt..
Och när jag säger sten så menar jag sten.

För övrigt var frågan:
Kan jag få böter TROTS att försäkringbolaget gett honom skulden för allt?! Vilket dom har gjort. Jag har redan fått ersättning för bilen.

/Anna

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 december 2007
my740is-fantastic skrev:
För övrigt var frågan:
Kan jag få böter TROTS att försäkringbolaget gett honom skulden för allt?! Vilket dom har gjort. Jag har redan fått ersättning för bilen.

Ja, men risken är liten.
Det som krävs är en omprövning av fallet från försäkringsbolagets sida, med eller utan polisens hjälp.

Får hålla tummarna smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök