Hur synkar man två slutsteg till en bas? (2 Kicker zx1500.1 till en Solo X 18")

evilaudio
5 december 2007 · 16 195 Inlägg

spänningen ändras när du justerar gainen på steget..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
thulle1
5 december 2007 · 733 Inlägg

men hur ska jag då veta om jag har ställt in frekvenserna lika? filter och sånt?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
zputnic
6 december 2007 ·

Går i princip att göra på samma sätt, ställ in gainen så de är exakt lika. Sedan väljer du att dela så lika du kan. Vi säger att du delar vid 80hz. Bränn då ut en sinuston som ligger på 160hz, en oktav upp alltså. Då har delningsfiltret börjat fungera. Så då mäter du bara på samma sätt och se till att de båda stegen har samma volt sinsemellan även där. Obs volten vid 160hz ska alltså vara avsevärt lägre än den du mätte upp vid t.ex. 70hz där du ska ha full utstyrning på dina steg.

MVH Micke

evilaudio
6 december 2007 · 16 195 Inlägg

elle så kör man på sub utgången på stereon å kör utan delning på steget smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lindberg88
6 december 2007 · 1 418 Inlägg

thulle1 skrev:
okej men reagerar spänningen bara när jag höjer och sänker volymen? eller den ändras när jag justerar frekvensen....
zx2500.1 kostar som billigast 14000 kr/st och det vill jag ente betala... två zx1500.1 måste duga tycker man... jag spelar bara musik jag ska typ ente tävla med grejorna....

Köp ett sinus live 3000 istället då!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
evilaudio
6 december 2007 · 16 195 Inlägg

Lindberg88 skrev:

thulle1 skrev:
okej men reagerar spänningen bara när jag höjer och sänker volymen? eller den ändras när jag justerar frekvensen....
zx2500.1 kostar som billigast 14000 kr/st och det vill jag ente betala... två zx1500.1 måste duga tycker man... jag spelar bara musik jag ska typ ente tävla med grejorna....

Köp ett sinus live 3000 istället då!

tror inte att de räcker för att driva den basen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
_fillan_ med lem
6 december 2007 · 1 925 Inlägg

evilaudio skrev:

Lindberg88 skrev:

thulle1 skrev:
okej men reagerar spänningen bara när jag höjer och sänker volymen? eller den ändras när jag justerar frekvensen....
zx2500.1 kostar som billigast 14000 kr/st och det vill jag ente betala... två zx1500.1 måste duga tycker man... jag spelar bara musik jag ska typ ente tävla med grejorna....

Köp ett sinus live 3000 istället då!

tror inte att de räcker för att driva den basen..

nej men man kan ju köpa 2 smile

eller importerar man smile http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /5011.html

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Svampfest
9 december 2007 · 94 Inlägg

Jag körde med ett kicker kx.2500 och det räckte för mig att poppa på stan kan jag lova men det krävs att du har gott om ström annars blir det inte roligt länge förrän du måste ladda batterierna. Jag körde med tre st 100ah batterier och de drogs ur rätt fort så ska du poppa med mer effekt så rekommenderar jag åtminstone 4 optima yellowtop så du inte riskerar paja stegen. Men det finns ju faktiskt bättre alternativ än att köra en solo x 18 med för lite effekt så är det inte för att du vill ha störst kon bara så hade jag hellre kört tre tolvor eller dubbla femton tum om du har 3000 w rms.

thulle1
9 december 2007 · 733 Inlägg

ja men det är ente manligt med 12:or eller 15 "are längre... det e 18 " som gäller..... är de enda basarna jag är rikitgt nöjd med för tillfället :p

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
thulle1
9 december 2007 · 733 Inlägg

förresten hur länge kunde du spela då innan det var slut på det roliga?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Svampfest
10 december 2007 · 94 Inlägg

Jag kunde väl dema i 20 minuter med full kräm till musik innan jag märkte att det kunde behövas mer ström till steget. Men det var ju när motorn var avstängd. Krävs att du kör full kräm väldigt länge om du kör runt med bilen för att du ska märka skillnad, om du nu som jag kör med ett kx.2500.1

Senast redigerat av Svampfest (10 december 2007)

thulle1
10 december 2007 · 733 Inlägg

okej helt okej....

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang