Som jag postade tidigare idag så verkar det vara så "illa" att det inte finns någon remote att ta från bilen till nya slutsteget när detta går optiskt i bilen.
Så det lilla jag förstått är att man kan koppla något annat som remote och frågan är då vad och hur känsligt är det.
Vad jag förstår så är det en spänning på 12+ som kopplas till remote på steget och då "startar" steget?! Rätt/Fel?
Om jag tex ska ta något annat ifrån bilen som levererar ström när bilen är igång och inte annars, vilka krav ställer det på strömmen och vad bör man undvika att koppla till?
Vågar man gå på ACC eller belysningens 12V eller kan det bli tokigt.
Hoppas på många bra svar. lite brådis då det ska börja byggas i morgon eller kanske t.o.m ikväll
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
En Remote till ett steg drar inte mycket ström så sätt den på cigguttag eller från + från tändningen . Den kan du mäta dig fram till bakom stereon.
MVH POOH
Dóh. fruktade just det svaret
Stereon och allt är ju inbakat och bökigt. Tändningen kommer man väl bara åt att påverka vid nyckeln.
Det med Cigguttaget var inte dumt kan vara en idé då jag har ett extra i armstödet.
Hur funkar det med tanken att gå in på säkringar? Som till cigguttaget ligger det väl 12V på genom säkringen och fram till tändningen och sen går vidare från tändning till uttaget när man vrider om? isåfall kan man ju inte gå på säkringarna?!
tack
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
du kan dra en kabel från bateriet in i cupen, där sätter du en strömbrytare så kan du starta stänga steget inifrån bilen sen drar du vidare till remote på steget.
men glöm inte att avsäkra kabeln, (för att skydda bilen/bateriet) med det menar jag om det blir kortis på vägen så går säkringen och typ kabeln börjar inte glöda eller liknande..
om du är riktigt slapp kan du dra en kabel från + på ex en av lyktorna bak så startas o stängs steget med lysena.
där sitter ju saabs steg i instrumentbrädan på din bil, ta remoten från den.
men remoten går väl via aktivering av optiken? inget 12v som nya bas-steget behöver.
och jag vill inte riva halva bilen för bara en liten kabel
haha jo riva bilen klart du ska, men inte för en enor kabel då får de ju vara nåt mer värde fullt, som en trasig säkring eller nåt som trillar imellan.
Men de där med ciggut taget lät faktiskt jävligt bra. om strömen går fram till dom när du vrider om nycklen. har du inte ett cigguttag på baksidan av mittstödet till passagerarna i baksätet isåfall kan du ju pilla ut den å koppla på en kabelsko till där.
om du är riktigt slapp kan du dra en kabel från + på ex en av lyktorna bak så startas o stängs steget med lysena.
Det har jag tänkt på men kan det inte bli tok med de som indikerar att lamporna är trasig mm? Tänkte gå in på positionsljuset bak annars,
Var jut och kollade på cigguttaget som sitter i utrymmet mellan sätena, armstödet. Det är på tok för mycket jobb att pilla lös och koppla på den och sen gå bak med kabeln.
Men vad tror ni om att köra på lysena? KAN det hända något negativt?
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
nej jag tror inte att varnings lampans sensor känner av den pass lilla strömen som remoten behöver, de är bara o pröva, inget kommer gå sönder av det iaf.
vi volvo ägare? får ju oftast våran lampa lysande när vi kopplar in så sidomarkeringarna lyser, (eller jag har iaf fått det på mina 3 bilar) fast på 960´n slocknar varningsindikatorn när jag trycker på bromslampan
Vi hoppas på det bästa. jag stängde slutsteget och körde med byglad remote+12v under testet och det får man säga var lyckat annars. så nu är jag ivrig att göra klart det hela så nu sätter jag remote på belysningen och skiter i att koppla till stereon tills vidare iaf.
Första som hände var att baslådan satte garagetaket i rörelse. plåttak 5 meter högt i mitten 8x5 meter började skaka, sedan sänkte vi
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Jag koppla via dimljus bak.. tog ur lampan och skarva där.. då fick jag simsalabim en knapp i instrumentbrädan som jag kan slå AV/PÅ steget med... Kanske inte lämpligt om man e en flitig användare av dim ljus bak...
Varför låta motorn suga när du kan våldta den med en turbo!
Förrut då jag kopplade ljud åt en kompis var remoten sönder på hans stereo. Kopplade in den på de vanliga baklysena, då går slutsteget då du har tändningen på.
Annars om du vill ha lite roliga effekter kan du ju koppla in det på bromsljuset;)