Så här funkar det.
Jag har en V6a i mustangen. Om jag byter till en Ford V8 så får jag ha 145 hästar i bilen. Ca 110kw. Jag är då tvungen att skaffa ett intyg från Ford. Måste sedan uppdatera vissa saker från V6 modell till V8 modell för att ford skall skriva ut intyget. (bromsservo och liknade saker)
Då skulle jag få en värstingbil som skulle kunna piska vilken elbil som helst.

Så det är inget alternativ.
Nu till det intressanta alternativet.
Jag typar bilen som ombyggt fordon. Då är det SFRO som bestämmer hur mycket hästar som jag får stoppa in i bilen. SFRO säger att jag får ha så myckat hästkrafter som bilen är byggd för i princip. Så man titta på hur mycket karossen klara med eventuella förstärkningar. Hur mycket hjulupphängning och bromsar klarar. Att inte vikten på framvagnen överskrider maxvikt mm.
Så byter jag hela drivlinan från motor till bakaxel så blir den regad som ombyggd fordon. Sätter jag dit starkare fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och bättre bromas så trodde han att 2-300kw inte skulla vara något problem.
Då är det inte bara elbilar som får känna på amerikanskt gjutjärnshämd.

Volvo S60 T5 är ca 150kg tyngre än mustangen. Så vikten är inget problem. Men förmodligen så kommer SFRO att säga att jag får ha ungefär lika många hästkrafter i mustangen som volvo godkänner i den modellen som bromsarna kommer ifrån.
Så frågan är hur många hästkrafter som man max får ha i en S60 T5
En av mina elever pratade om S 60R eller något liknade. Är det några bromsar som går att få tag på begagnade? Vart och ungefärligt pris?