3938
Sök

Dålig ljudkvalitè

584 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Jo jag spelade direkt från mp3:n igår via AUX-kabel i bilen och märkte att de blev mkt sämre ljudkvalitè än om man jämnför med vanlig CD skiva.. Why is that?


3 722 Inlägg
12 december 2007
#2
eftersom det är från en annan enhet som musik spelas från. "kan det bero på".

Kan va ganska mycket.

666 Inlägg
12 december 2007
#3
MP3n har dåliga filter/EQ eller annan ljudförstärkare, dålig kontakt via auxen, sämmre förstärkning av ljudet i bilsterion när du kör via auxen

//Silver


162 Inlägg
12 december 2007
#4
Eddie_Boy skrev:
Jo jag spelade direkt från mp3:n igår via AUX-kabel i bilen och märkte att de blev mkt sämre ljudkvalitè än om man jämnför med vanlig CD skiva.. Why is that?

Pratar du om en bränd eller köpt cd?

230 Inlägg
13 december 2007
#5
Kan va en dålig mp3-spelare, kan va en dålig huvudenhet. Skriv vad det är för grejer du använder så blir det lättare att hhjälpa till.

Second place is the first loser

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 december 2007
#6
Eddie_Boy skrev:
Jo jag spelade direkt från mp3:n igår via AUX-kabel i bilen och märkte att de blev mkt sämre ljudkvalitè än om man jämnför med vanlig CD skiva.. Why is that?

mp3 kodade låtar, och själva hårdvaran är KLART mycket sämre än en CD i en CD-spelare.

Det försvinner en hel del i avkodningen, om du gör den i t.ex 128kb/s.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

584 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#7
scorpio-94 skrev:
Eddie_Boy skrev:
Jo jag spelade direkt från mp3:n igår via AUX-kabel i bilen och märkte att de blev mkt sämre ljudkvalitè än om man jämnför med vanlig CD skiva.. Why is that?

Pratar du om en bränd eller köpt cd?

Bränd..


584 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#8
empe skrev:
Kan va en dålig mp3-spelare, kan va en dålig huvudenhet. Skriv vad det är för grejer du använder så blir det lättare att hhjälpa till.

Hmm mp3:n är en Iriver .. vet inte va den heter mer, kosta väl ca tusenlappen.. Stereon e en Alpine.. kan kolla va de e för nummer o sånt på den men nu vet ja ju lite va de kan bero på iaf..


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 december 2007
#9
Eddie_Boy skrev:
empe skrev:
Kan va en dålig mp3-spelare, kan va en dålig huvudenhet. Skriv vad det är för grejer du använder så blir det lättare att hhjälpa till.

Hmm mp3:n är en Iriver .. vet inte va den heter mer, kosta väl ca tusenlappen.. Stereon e en Alpine.. kan kolla va de e för nummer o sånt på den men nu vet ja ju lite va de kan bero på iaf..

Det är klart redan, mp3 spelarnas ljudkretsar är dåliga i de flesta fall om man jämför mot en CD transport. Sen har du dessutom komprimeart bort en massa information som rör hur "öppet" ljudet blir tex.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
14 december 2007
#10
Att det är mp3 borde spela nästan 0 skillnad i en bil, även om det är >=128kb/s. Det kommer du knappast höra skillnad på. I bra hörlurar eller i en riktigt bra hifianläggning hemma är en annan sak.

Det vanligaste felet folk gör är att inte stänga av alla eq- och ljudeffektsfunktioner och vrida volymen till max. Dessa är förmodligen inställda för att det ska iaf låta uthärdligt i dåliga hörlurar. Kopplar du in den till en redan inställd stereo, vilken som helst, som låter bra med CD-skivor så kommer det låta skräp med all hissad bumlig mellanbas och nedskruvat mellanregister.

Dessutom brukar mp3-spelarna ha dålig djupbasåtergivning eftersom extremt simpla och billiga utgångssteg med för små avkopplingskondensatorer används. Utnivån brukar vara väldigt låg också som mer är anpassade för att ge effekt i lågipmediva hörlurar än den spänning som brukar vara i lågnivåsignal.


162 Inlägg
14 december 2007
#11
zoopåse skrev:
Att det är mp3 borde spela nästan 0 skillnad i en bil, även om det är >=128kb/s. Det kommer du knappast höra skillnad på. I bra hörlurar eller i en riktigt bra hifianläggning hemma är en annan sak.

Hör du inte skillnad på en bränd och en original i din bil så har du en riktigt dålig anläggning.

2 911 Inlägg
14 december 2007
#12
Haha, ja, den skillnaden hör man fasiken på nästan vad som helst.

kanske är differens i öronkvalite

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 december 2007
#13
Decibel skrev:
Haha, ja, den skillnaden hör man fasiken på nästan vad som helst.

kanske är differens i öronkvalite

Det har gjorts tester, och ungefär 70% utav alla som genomför ett test mellan original CD i en bra anläggning, och en mp3, avkodad med 128kB/s hör ingen skillnad alls.

I en bil blir det givetvis ännu svårare.

Om man inte är van vid begrepp som luftighet, scenuppbyggnad etc så är det rätt trolig tatt man ej hör skillnad.

Dynamiken är densamma, tonaliteten likaså.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

162 Inlägg
14 december 2007
#14
jonash skrev:
Decibel skrev:
Haha, ja, den skillnaden hör man fasiken på nästan vad som helst.

kanske är differens i öronkvalite

Det har gjorts tester, och ungefär 70% utav alla som genomför ett test mellan original CD i en bra anläggning, och en mp3, avkodad med 128kB/s hör ingen skillnad alls.

I en bil blir det givetvis ännu svårare.

Om man inte är van vid begrepp som luftighet, scenuppbyggnad etc så är det rätt trolig tatt man ej hör skillnad.

Dynamiken är densamma, tonaliteten likaså.

mvh Jonas

Dom 70% var väl döva då.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 december 2007
#15
scorpio-94 skrev:
jonash skrev:
Decibel skrev:
Haha, ja, den skillnaden hör man fasiken på nästan vad som helst.

kanske är differens i öronkvalite

Det har gjorts tester, och ungefär 70% utav alla som genomför ett test mellan original CD i en bra anläggning, och en mp3, avkodad med 128kB/s hör ingen skillnad alls.

I en bil blir det givetvis ännu svårare.

Om man inte är van vid begrepp som luftighet, scenuppbyggnad etc så är det rätt trolig tatt man ej hör skillnad.

Dynamiken är densamma, tonaliteten likaså.

mvh Jonas

Dom 70% var väl döva då.

Inte mer än 70% utav normalbefolkningen. Det är ett faktum att de med dåligt tränade öron inte märker skillnad. Många lyssnar ju enbart på hur mycket det dunkar, och det förändras inte ett smack..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
14 december 2007
#16
Hör du inte skillnad på en bränd och en original i din bil så har du en riktigt dålig anläggning.

Vad menar du men "en bränd"? Är det en kopia på en CD som är bränd eller är det mp3-filer brända på CD?

I första fallet så är det tvärtom. Hör du skillnad så har du en kass anläggning (huvudenhet som inte kan läsa skivan) eller en misslyckad skiva.

Är det mp3 filer du menar så är det ju beroende av många saker hur pass man hör skillnad. Alltifrån bitrate, kodning, anläggning, lyssnare och inte minst vilken musik/ljud man använder osv.

Generellt kan man nog säga att de flesta bilanläggningar så är det mycket svårt att höra ens 128kb/s. Det är aldeles för mycket problem inbyggt i en bil akustiskt sett för att man ska få en bra upplösning på ljudet.

Testa blint istället och håll inte på och håna folk för att de inte ser kejsarens nya kläder! Rippa en 192kb/s mp3 med EAC och bränn på en skiva tillsammans med en vaw-filen av samma låt. Kör random och håll för displayen. Gissa och titta. Jag tror inte många skulle pricka in rätt 7 av 7 ggr.
Senast redigerat av zoopåse (14 december 2007)


584 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#17
zoopåse skrev:
Att det är mp3 borde spela nästan 0 skillnad i en bil, även om det är >=128kb/s. Det kommer du knappast höra skillnad på. I bra hörlurar eller i en riktigt bra hifianläggning hemma är en annan sak.

Det vanligaste felet folk gör är att inte stänga av alla eq- och ljudeffektsfunktioner och vrida volymen till max. Dessa är förmodligen inställda för att det ska iaf låta uthärdligt i dåliga hörlurar. Kopplar du in den till en redan inställd stereo, vilken som helst, som låter bra med CD-skivor så kommer det låta skräp med all hissad bumlig mellanbas och nedskruvat mellanregister.

Dessutom brukar mp3-spelarna ha dålig djupbasåtergivning eftersom extremt simpla och billiga utgångssteg med för små avkopplingskondensatorer används. Utnivån brukar vara väldigt låg också som mer är anpassade för att ge effekt i lågipmediva hörlurar än den spänning som brukar vara i lågnivåsignal.

Här var det en som vet hur de funkar.. och ja kan säga att jag upplevde de han beskriver så bra!


202 Inlägg
14 december 2007
#18
Eddie_Boy skrev:
Jo jag spelade direkt från mp3:n igår via AUX-kabel i bilen och märkte att de blev mkt sämre ljudkvalitè än om man jämnför med vanlig CD skiva.. Why is that?

Har du steg och grejer i bilen?
Märker du skillnaden vid lugnt spelande eller när du vrider på?


Sök