Dags för ett litet oljebyte, och nu vänder jag mig till er experter här på forumet! Vilken olja passar bäst till min trimmade T4'a? Vad är egentligen bäst av del/hel-syntet? Har fått höra båda delarna...
Visst ska helsyntet tåla höga temperaturer också tycker jag. Kör alltid med helsyntet men min traktor är ju inte trimmad, förutom att snökedjorna är filade för minskat luftmotstånd.
Helsyntet är det bästa valet för en motor som rullar ofta alltså dagligen. Den är flyktig och har oslagbar förmåga att tränga in överallt där det behövs smörjning. Däremot på en "sommarbil" som ibland står någon vecka utan att startas är den inte lika bra då fästförmågan ("kladdigheten") i syntetolja är sämre och lämnar dålig eller ingen film kvar efter ett par dagar.
Däremot på en "sommarbil" som ibland står någon vecka utan att startas är den inte lika bra då fästförmågan ("kladdigheten") i syntetolja är sämre och lämnar dålig eller ingen film kvar efter ett par dagar.
Hehe, en riktig skröna! Detta gäller ej dagens syntetoljor. Skrönan härstammar från de allra tidigaste syntetoljorna då man inte använde estertillsatser för att förhindra just detta. (Alla moderna syntetoljor har estertillsatser). En bra syntetolja har bättre vidhäftning mot avrinning än vanlig mineralolja.
Dags för ett litet oljebyte, och nu vänder jag mig till er experter här på forumet! Vilken olja passar bäst till min trimmade T4'a? Vad är egentligen bäst av del/hel-syntet? Har fått höra båda delarna...
Vad rekomenderas???
Du ska aldrig byta från helsyntet till delsyntet och tvärtom vad jag förstått. Din volvo bör nog med stor sannolikhet ha helsyntet och inget annat.
Mobil 1, 5W-50 kanske. eller 0W-40 (kostar ju en slant dock).
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Och en sak till, att använda något annat än just helsyntetisk motorolja till din T4:a är bara dumt! (Har två kompisar som kör rejält trimmade S40:s, givetvis kör de på helsyntet)
vad har den gått på tidigare? har den inte gått på hel förut så är det nog inte bra o byta har jag hört. Dessutom är det bättre o köra en billigare olja o byta OFTA än o köra med typ en dyr o byta mer sällan.
Har den gått på tex delsyntet innan, vilket låter konstigt minst sagt, är det iaf ingen fara att gå över till helsyntet.
Det bästa skulle vara att köra med en dyr olja och byta ofta ist. för att köra med en billig och byta ofta. Dumt att snåla med olja. Finns bra och billig olja lite varstans. På www.mapodo.de finns det billig olja. Kort leveranstid och bra priser. Köpte 17l Castrol RS 10W-60 där för några veckor sedan, supersmidigt. Literpriset hamnade på 78kr/l, helt otroligt.
Finns även ställen i Sverige som har bra pris på olja.
Mina racegaragepolare som äger och driver bilverkstad i Märsta skriker rätt ut när man berättar om folk som byter från del till helsyntet på motorer som har gått länge på delsyntet eller mineral. Dom har fått tagit hand om flera motorer där packboxar har börjat läka som såll.
/Göran
Gemini__ skrev:
Har den gått på tex delsyntet innan, vilket låter konstigt minst sagt, är det iaf ingen fara att gå över till helsyntet.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mina racegaragepolare som äger och driver bilverkstad i Märsta skriker rätt ut när man berättar om folk som byter från del till helsyntet på motorer som har gått länge på delsyntet eller mineral. Dom har fått tagit hand om flera motorer där packboxar har börjat läka som såll.
/Göran
Gemini__ skrev:
Jobbar inte som bilmek.
Att gå från en delsyntetisk olja till en helsyntetisk dito, skall normalt sett aldrig vara några problem! Speciellt inte på en förhållandevis ny Volvo.
Eventuellt läckage beror inte på oljans sammansättning utan på dess viskositet.