4473
Sök

Hur fixa högtalare?

SLK
610 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Har en 12" bashögtalare som funkade fint häromdan men som nu inte funkar alls och jag har inte gjort något med den sedan den funkade. hmm
När jag kopplar den till slutsteget "går" säkringen som att det är kortslutning i högtalaren. Basen är som ny, inga repor eller nått utan den har bara slutat fungera.

Någon som vet vad det kan vara för fel med den??
Hur kan man fixa detta?

Tacksam för alla tips.
http://www.shop77.ru/pics5/31191_0.jpg

16 197 Inlägg
12 december 2007
#2
ta å mät upp talspolen på den.. å kolla hur många ohm den är på..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SLK
610 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#3
Mätte resistansen på båda högtalarna, de är 4ohms högtalare men den trasiga varierar mellan 70-170 ohm, alltså är något galet.


Hur kan man fixa detta ??

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
16 december 2007
#4
jag skulle skriva/ringa till dom du köpte den av och fråga om det går att få en ny.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

SLK
610 Inlägg
16 december 2007
Trådstartare
#5
Tänkte försöka fixa den, men hur plockar man isär en högtalare hmm

16 197 Inlägg
16 december 2007
#6
om du har så mycke ohm så lär spolen va brännd.. på den så pass billig bas så e de bara å kasta å köpa helt ny bas.. kostar mer å laga än å köpa ny.

kona om en RF power T1 12" kostar typ 1500-2000.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
16 december 2007
#7
Men om du ändå köper en ny bas så kan du ju ta isär den trasiga och kolla om du ser var den är bränd och försöka pilla lite med det. Alltid skoj att pilla med trasiga grejer, hela grejer också för den delen.

Second place is the first loser


Sök