4633
Sök

Skillnad mellan disel och disel?

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Hej.

Vi har en mack här där det finns bensin, disel, metanol och biogas.

Där man tankar disel finns 2 knappar en för bil och en för lastbil.
Och nu till frågan?? Vad är det för skillnad på dessa 2 disel och disel?'

Är det typ olika "oktan" halter eller?

Och sen finns det något som heter citydisel me. Är det me någon skillnad mellan de me?

Är väldigt tacksam för ett svar då jag planerar att disel konventera 740ticen så jag kommer ner lite bensinkostnad? smilecool

volvo 740 racing

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2007
Får man fråga hur du har tänkt dej det där med att dieselkonvertera den? Du vet att en diesel lever på kompresition å trycket i spridarna? Eller menar du å slänga i en D24?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
speedfreak racing skrev:
Får man fråga hur du har tänkt dej det där med att dieselkonvertera den? Du vet att en diesel lever på kompresition å trycket i spridarna? Eller menar du å slänga i en D24?

Jag vet inte vad jag ska göra, Jag ahr lite planer på att stoppa i en audi dilsel eller merca.
Har du inget svar på vad det är för skillnad på dislen? smile

volvo 740 racing

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2007
Hmm svar å svar.. kan skriva de ja tror.. Borde ju kunna detta men. Skulle tro att det är att det är 2 pumpar på dieseln å 2 slangar. För ofta har man ju 1 tank på varjje sida om bilen.. skulle tro de ä så man kan tanka bägge 2 samtidigt.. Dock inte säker.

City dieseln har jag däremot ingen aning om.

DFFL
9 020 Inlägg
21 december 2007
Skulle tro att det går snabbare att tanka ifall man trycker på lastbilsknappen.
I vilket fall som helst så svimmar jag nästan så uttråkad jag blir när jag tankar lastbilen.
Har t.o.m. fått betala för sanering för att jag klottrade ner en pump när jag tankade tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 december 2007
Skulle med tro de.. Å sen det med 1 tank på var sin sida..

294 Inlägg
21 december 2007
FireTraXX skrev:
I vilket fall som helst så svimmar jag nästan så uttråkad jag blir när jag tankar lastbilen.
Har t.o.m. fått betala för sanering för att jag klottrade ner en pump när jag tankade tongue

Korrekt, det är kapaciteten man väljer.
när jag förr i tiden skulle tanka epan så fick jag ibland låna "svärfars" hydro kort, och på den pumpen fanns endast "lastbil/traktor" kapacitet, OCH HEJ VAD DET SVÄMMA ÖVER!
Senast redigerat av unpatterned (21 december 2007)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

482 Inlägg
21 december 2007
FireTraXX skrev:

japp det är mycket högre flöde i den för lastbil skulle skvätta åt alla håll i en vanlig bil tongue

just real power
no turbo shit

294 Inlägg
21 december 2007
snackcalahan skrev:
FireTraXX skrev:

japp det är mycket högre flöde i den för lastbil skulle skvätta åt alla håll i en vanlig bil tongue

det gör det tongue

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Tack för alla svaren.. Nu vet jag det.. Men sen är det detta med city disel me.. Det är ju ett musterium nu då ?smile

volvo 740 racing

294 Inlägg
21 december 2007
kicker_simon skrev:
Tack för alla svaren.. Nu vet jag det.. Men sen är det detta med city disel me.. Det är ju ett musterium nu då ?smile

tror att det är de som innehåller 5% rapsolja..

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
Okej. Tackar tackar....... Men det va ett (tror) svar. Så om någon har ett svar som dom är helt säkra på så får ni gärna dela med er?! smile

volvo 740 racing

294 Inlägg
21 december 2007
http://www.shell.com/static/se-sv/downl … diesel.pdf

här finns det info om shell city diesel.
skall tydligen vara en blandning som som skall fungera året om utan köldtillsatser eller dylikt, samt inte innehålla de mest skadliga ämnen (som agerar stor del av smörjningen, t ex importerade bmw diesel kan ej köras på detta)

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
unpatterned skrev:
http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/branslen/drivmedel/shell_citydiesel.pdf

här finns det info om shell city diesel.
skall tydligen vara en blandning som som skall fungera året om utan köldtillsatser eller dylikt, samt inte innehålla de mest skadliga ämnen (som agerar stor del av smörjningen, t ex importerade bmw diesel kan ej köras på detta)

Tack för den.. Ska kolla in den då ?smile

volvo 740 racing

Sök