Ljudkunniga (kondensatorer)

elsmurfo
31 januari 2006 · 412 Inlägg

Nu är det såhära att min belysning blinkar som en tok i bilen då jag drar på lite på sterion.

Tänkte först och främst ta och koppla så att jag får 2 batterier, 1 i kofferten uti baslådan som då laddas upp av generatorn och det andra där framme som också ska laddas upp av generatorn.
Har sett nån bild i nån gammal tråd, hittar inte den längre. Hur var det man skulle koppla? kan ni beskriva bilden med lite ord också?

Sen så tänkte jag eventuellt titta på en kondesator.
Ni som har provat lite olika, vad säger ni om denna: http://www.masterweb.se/product_info.ph … ucts_id=29

Dålig/bra?
Och hur kopplar man in dessa?

Mvh nils

Diman
31 januari 2006 · 5 Inlägg

Kolla på
http://www.billjudsforum.se/forum/viewf … 5d99c729d5

Där finner du information om hur man kopplar in kondensatorer, och vad man ska tänka på för att inte sabba hela sin anläggning.

Lycka Till

Diman
/*www.billjudsforum.se*/
_________________________________________
GPS, Carputers, Bilstereo, Slutsteg, Styling etc.

Jeep Grand Cherokee "Juggernaut" (1993)
elsmurfo
31 januari 2006 · 412 Inlägg

Okej, det jag fick in i skallen från den hemsidan är att jag ska ha lika stor + kabel över allt? Vilket jag redan har, sen det utan eller med powerblock? Vilket är att satsa på? Motivering?

och på länken jag har i tråden tidigare, är det ett powerblock som medföljer till den?
Igenteligen så drar man bara plus till den? sen så tar man jordningen och drar den till kodningen och sen vidare till där man vill jorda?

Känner mig verkligen inte säker på hur man ska göra, och det med laddningen. Följer det monståndet som man behöver med? det är bara att koppla på ström på den och sen jorda den på nått lämpligt ställe i bilen? sen efter det koppla in den?
Någon som har tips?

Senast redigerat av elsmurfo (31 januari 2006)

Sharky
31 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tyvärr så står det inte om joxet har uppladdningselektronik. Dessutom har dom käkat svamp:

"Bas kräver mycket ström och bevis på att man inte får tillräckligt mycket ström är att bilens belysning blinkar. Det betyder att slutsteget inte får tillräckligt mycket ström. En kondensator gör så att slutsteget får ström snabbare och ger bättre ljud till din baslåda eller bashögtalare och dessutom mindre påfrestningar på bilens batteri."

Av detta kan man förledas att tro att det skulle blinka mindre om man hakade på en konding.

Och mindre påfrestningar på bilens batteri....sluta nu....

Bullshit...

Och Powerblock var det inte med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
elsmurfo
31 januari 2006 · 412 Inlägg

Sharky skrev:
Tyvärr så står det inte om joxet har uppladdningselektronik. Dessutom har dom käkat svamp:

"Bas kräver mycket ström och bevis på att man inte får tillräckligt mycket ström är att bilens belysning blinkar. Det betyder att slutsteget inte får tillräckligt mycket ström. En kondensator gör så att slutsteget får ström snabbare och ger bättre ljud till din baslåda eller bashögtalare och dessutom mindre påfrestningar på bilens batteri."

Av detta kan man förledas att tro att det skulle blinka mindre om man hakade på en konding.

Och mindre påfrestningar på bilens batteri....sluta nu....

Bullshit...

Och Powerblock var det inte med.

/Göran

Okej, tackar för hjälpen. Bra att det finns kunniga till hjälp smile
Tror det blir att kasta in ett till batteri och ser om det blir någon större skillnad, du vet inte hur man kopplar detta? spelar det någon roll VAD för batteri jag har? Finns ju batterier för 600-3000kr

Sharky
31 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Innan du kastar in ett till batteri (har du så jädra mycket stereo att du behöver dubbla batterier?) så gå igenom all installation till batteri och generator (även jordflätor).
Vad har du för generator? Lägg hellre ner stålar på en 100A generator än ett till batteri om du bara har en cykeldynamo i bilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
EbbeW
31 januari 2006 · 86 Inlägg

Ska extrabatteriet också laddas av generatorn paralellkopplar du det med ordinarie batteri, altså + till + och jord till jord. Grov +kabel om du ska ha det i skuffen! 50kvadrat mm är inte fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang