Har läst ett antal trådar nu ett tag där folk behöver veta lite om detta med Volt och Ampere.
Tänkte försöka förklara det på ett väldigt lätt sätt.
Det som folk till vardags kallar för ström är egentligen 2 olika saker.
Ström och spänning.
Strömmen mäts i ampere (A) och spänningen mäts i volt (V).
Man kan likna det hela lite lätt vid en å faktist.
Spänningen är det samma som nivån och strömmen är just strömmen, styrkan på det hela.
Givetvis är detta mycket grovt generaliserat men det kanske kan hjälpa någon att förstå.
För att kunna mäta dessa 2 enheter så behöver man ett instrument, tex en multimeter.
För att mäta spänningen som alltså anges i volt så sätter man instrumentet på nåt av de
tillgängliga volt-lägena. Sen så placerar man mätpinnarna parallellt med det man ska mäta,
tex över ett batteri eller över en lampa.
För att mäta strömmen som då mäts i Ampere så får man välja något av dessa lägen på
instrumentet och sedan så måste man mäta i serie med den förbrukaren man vill mäta upp.
Det går alltså inte att mäta tex hur mycket ström ett batteri innehåller med ett vanligt
instrument utan bara hur mycket ström som flyter genom en eller flera förbrukare.
För att mäta strömmen kan man antingen lossa på kabeln vid batteriet och placera
instrumentet mellan batteriet och kabeln eller om det finns en säkring så kan man plocka ut
den och sätta mätpinnarna på kontaktytorna i säkringshållaren.
Hoppas att någon får hjälp av detta. Har ritat upp en grov skiss på hur de olika mätsätten
kan utföras i praktiken. Finns på
http://www.expoze.se/grfx/kundvisning/va.jpg