4492
Sök

Ang. olika frekvenser i låtar...

733 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
Är det någon som v et något program som man kan få fram vilka frekvenser det är i olika låtar? Och är det någon som vet vad för frekvenser det är i olika trance låtar? sådana som skiftar i frekvenser och går djupt emellanåt typ som Banana inc mixar? Någon som vet vad för frekvenser det är i Holymen - Silver?

Tack för hjälpen!

M.v.h. Emil

4 554 Inlägg
31 december 2007
antagligen allt mellan 20hz och 25khz om inte mermen dom hör du inte.. man kan inte kolla vilka frekvenser som är med som aatt kolla vilka instument som är med.. däremot kan du sprla upp fasta frekvenser i din anläggning och se vilka som du upplever kraftigast

BilstereoNörd
576 Inlägg
1 januari 2008
Lyssna på dem i tex Winamp och kör med det spectrum som finns i programmet..
Ingen exakt funktion kanske men den ger en vägledning..

Annars funkar Steinberg Wavelab bra till att analycera olika frekvenser med..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

733 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
okej men jag syfta på vilka bastoner och jag vill veta exakt vilken frekvens det är...

M.v.h. Emil

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2008
Nu pratar jag musik generellt för det kan jag. Bilstereo kan jag ingenting om.
Alla toner har olika frekvens och en basdunk består av flera olika toner. Bastoner generellt har under 100hz. Sedan är frågan hur bra dina öron är.
Vad är du egentligen ute efter? Att kunna förstärka bara en ton, t ex 32hz? Det är ingen vits med det. Däremot kan det vara vits att välja högtalare och EQ utifrån vad du vill ska låta mest, dvs vilket frekvensområde du vill spela mest.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök