4128
Sök

Hjälp angående montering av takvinge

2 638 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Har redan kollat igenom alla trådar som berör ämnet men inte blivit riktigt klok på vad som gäller så rekomendation om att söka i forumet behövs inte.

Har köpt en takvinge till min seat från realcar och undrar om det räcker med att limma fast vingen med medföljande lim, betalink k1?

Vingen är av modell vanlig takvinge, se bild i min profil om så behövs, och ska monteras mot plåt. Varför jag undrar om det räcker med att limma eller om det är nödvändigt att skruva för att den inte ska lossna är för att det sitter nämligen lite saker ivägen samt är dubbla plåtar där man ska borra isåfall.

Tacksam för svar smile

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
6 januari 2008
Är det jag som ser konstigt
Men jag ser att det är skruvhål i takspoilern eller?
i såna fall så finns det nog en förstärkning i spoilern som gör att krafterna fördelas så den inte slits loss
Skulle nog skruva den om jag var du och limma för att det ska bli tätt mot hålen du gör.

Fast jag har faktisk limmat spoilers som sitter på bakluckan utan problem

Men jag kan gissa att det är större påfrestningar på spoilers som sitter på taket

2 638 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
rickard10735 skrev:
Är det jag som ser konstigt
Men jag ser att det är skruvhål i takspoilern eller?
i såna fall så finns det nog en förstärkning i spoilern som gör att krafterna fördelas så den inte slits loss
Skulle nog skruva den om jag var du och limma för att det ska bli tätt mot hålen du gör.

Fast jag har faktisk limmat spoilers som sitter på bakluckan utan problem

Men jag kan gissa att det är större påfrestningar på spoilers som sitter på taket

Jo, du har helt rätt, det är skruvhål i takspoilern.
Har nämligen limmat en takvinge på min s40, dock på bakrutan med samma lim, och den sitter kvar, än så länge iaf tongue
Tänkte om det är någon skillnad att limma på glas/plåt? Nån fler måste ju ha lite erfarenhet angående detta?

118 Inlägg
6 januari 2008
tycker du ska skriva fast den. det blir ju lite tryck på den och limma på lackad plåt fäster inte lika bra som på glas! och om du ska ta bort den är det lättar om den är skruvad än limmad

Rock´N Roll

Thorssa
6 januari 2008
Min takvinge på A3:an är nästan exakt likadan och den limmade jag fast med PL400. Sitter som berget! Enligt de som provat (försökt) att ta bort vingar som är limmade med PL400 och de gjort ett ordentligt förarbete så är det inte limmet son lossnar när du försöker, det är vingen som går av! De delarna som är limmade mot bilen har suttit kvar...

Men det är förstås väldigt viktigt att du gör rent ordentligt och får bort allt vax etc innan du applicerar limmet och att du låter det härda ordentligt.

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
6 januari 2008
När jag brukade limma bilrutor på nylackade bilar så lade jag alltid på en specill primer för maximal vidhäftning. detta är ju för att inte krockkudden ska skjuta ut rutan och utvecklas fel vid en ev krock
Lite "off topic"  men kan läggas i minnet för onyttigt vetande

2 638 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:
Min takvinge på A3:an är nästan exakt likadan och den limmade jag fast med PL400. Sitter som berget! Enligt de som provat (försökt) att ta bort vingar som är limmade med PL400 och de gjort ett ordentligt förarbete så är det inte limmet son lossnar när du försöker, det är vingen som går av! De delarna som är limmade mot bilen har suttit kvar...

Men det är förstås väldigt viktigt att du gör rent ordentligt och får bort allt vax etc innan du applicerar limmet och att du låter det härda ordentligt.

Tack för svaret, undrar dock om det är nån som har använt det lim som följer med, heter nog betalink k1, tror jag. Är det lika bra som pl400? Annars vart finns pl400 att köpa?

Thorssa
7 januari 2008
Pl 400 finns på varenda byggaffär, typ K-rauta. Finns säkert på Clas Ohlsson också!

2 638 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:
Pl 400 finns på varenda byggaffär, typ K-rauta. Finns säkert på Clas Ohlsson också!

Misstänkte det tongue , tacksam för svaret

Sök