3520
Sök

Vad ska jag tänka på när jag ansluter ett batteri i bagaget?

584 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan. Jag ska köra ljudet på Banner batteriet (i bagaget) och de andra som vanligt bilbatteri. (jag vill att ljudet endast ska drivas på Banner batteriet)

BANNER RUNNING BULL 70Ah. "Gelebatteri på 760A. Ett kraftpaket för speciella fordringar så som bilstereo byggen m,m. Modernaste AGM-teknologi som binder elektrolyten i fibrer och gör Running Bull förutbestämt för insatser och kraftansträngningar där andra har gett upp för länge sedan. Helt underhållningsfritt, helt förslutet läcksäkert skal. Skak och vibrationssäker. Passar till dom flesta personbilar, men även perfekt till bilstereobyggen, offroad bilar, jord och skogsbruksmaskiner m,m"

EXIDE POWER START 68Ah.

Eftersom jag har två olika batterier så ska jag använda mig av skiljerelä har jag förstått. Jag läste nånstans att man inte skulle blanda blybatterier med gele men nu har jag ju redan köpt dessa batterier. Men kommer det att funka med skiljerelä eller kommer batterien bli förstörda och dra ur varandra? Eller vad är det som gör att man inte ska blanda Gele o vanliga batterier?

Kom gärna med tips o synpunkter!

Jag tänkte koppla enligt kopplingsschemat på Zovixs galleri.
Senast redigerat av Eddie_Boy (9 januari 2008)


Avstängd
1 031 Inlägg
9 januari 2008
#2
köp en ctek, det är bra grejer.


584 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#3
Runn WS7 skrev:
köp en ctek, det är bra grejer.

Jo jag har kollat lite på dom men vilken modell ska jag ha? xc 800, xs 800, multi xs 3600,  Multi XS 7000,  osv? Samt behöver ja olika laddare till batterierna?
Senast redigerat av Eddie_Boy (9 januari 2008)


21 761 Inlägg
9 januari 2008
#4
Multi XS (MXS) 7000 är en bra allroundladdare som ger upp till 7A laddström, med den laddaren så klarar man av ganska stora batterier. Men det räcker också med MXS3600 för vanligt bruk när man bara ska ladda batteriet på vanligt sätt, inga problem.

Fast det kan ta lång tid att ladda upp två batterier med en MXS3600, då är MXS7000 ett bättre alternativ tycker jag.

Du behöver inte olika laddare till batterierna, eftersom du har ett AGM batteri så är det en spänningsreglerad laddare som ska användas och den fungerar lika bra till vanliga batterier.

584 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Multi XS (MXS) 7000 är en bra allroundladdare som ger upp till 7A laddström, med den laddaren så klarar man av ganska stora batterier. Men det räcker också med MXS3600 för vanligt bruk när man bara ska ladda batteriet på vanligt sätt, inga problem.

Fast det kan ta lång tid att ladda upp två batterier med en MXS3600, då är MXS7000 ett bättre alternativ tycker jag.

Du behöver inte olika laddare till batterierna, eftersom du har ett AGM batteri så är det en spänningsreglerad laddare som ska användas och den fungerar lika bra till vanliga batterier.

Okej men ja kan ändå inte ladda båda samtidigt då ena batteriet sitter i bagaget o de andra i motorutrymmet? De kanske e bäst o köpa två st MXS3600 och montera båda vid varsitt batteri? Ska man underhållsladda batterierna jämt typ eller är de bara om bilen står ngr veckor ibland som den gör då jag ligger ute o jobbar periodvis man ska underhållsladda?


21 761 Inlägg
10 januari 2008
#6
Man kan underhållsladda lite då och då med de där laddarna, det är inga problem att de laddar för mycket eller så. Vet du om att blien kommer att stå still ett längre tag så är det bara att koppla in laddarna under tiden bilen inte körs.

Speciellt bilar med mycket elektronik och larm kan behöva underhållsladdning när bilen står ett längre tag, typ ett par veckor, annars finns risk att batteriet blir urladdat. Men normalt sett ska det inte behövas göra underhållsladdning jämt/varenda dag, så mycket dras inte batterierna ur.

Eftersom du kommer att ha skiljerelä så går det inte att ladda båda batterierna samtidigt med bara en laddare, det stämmer förstås. I så fall är nog dubbla MXS3600 ett bra alternativ om du känner att du vill lägga ut pengar på det.
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2008)

584 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Man kan underhållsladda lite då och då med de där laddarna, det är inga problem att de laddar för mycket eller så. Vet du om att blien kommer att stå still ett längre tag så är det bara att koppla in laddarna under tiden bilen inte körs.

Speciellt bilar med mycket elektronik och larm kan behöva underhållsladdning när bilen står ett längre tag, typ ett par veckor, annars finns risk att batteriet blir urladdat. Men normalt sett ska det inte behövas göra underhållsladdning jämt/varenda dag, så mycket dras inte batterierna ur.

Eftersom du kommer att ha skiljerelä så går det inte att ladda båda batterierna samtidigt med bara en laddare, det stämmer förstås. I så fall är nog dubbla MXS3600 ett bra alternativ om du känner att du vill lägga ut pengar på det.

Okej aa jag har beställt två sånna nu smile så d blir nog bra.. men hur tjocka kablar ska man ha typ? Kan man ha dubbla jordkablar ist för en tjock?


735 Inlägg
10 januari 2008
#8
laddnigsrelä skulle ja ha mellan batterierna om du ska ha olika batteri vill säga, tänk på att sätta fast batteriet riktigt.

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

584 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#9
blomisen skrev:
laddnigsrelä skulle ja ha mellan batterierna om du ska ha olika batteri vill säga, tänk på att sätta fast batteriet riktigt.

jaha, hur funkar ett laddningsrelä då? behöver man ha det när man har skiljerelä? Mjo, har du ngr tips eller bilder på hur man kan fästa det så är det välkommet!



Sök