3071
Sök

Frågor om bromsvåg/reduceringsventil

12 086 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Jag är i princip helt rockie vad de gäller fördelning av bromskraft.
På min Maxima har jag skaffat större bromsok fram och tagot bort nivåreduceringsgrejoprna till bakbromsarna, eftersom de knappt funka.

Jag behöver alltså något som reducerar bromskraften bak, är de bromsvåg? Är helt lost, sökt lite på google och jag tror jag behöver mer en reduceringsventil.

Vad behöver jag, och vart kan man köpa sån? Bör väl hälst ha två eftersom jag har 2 krets.

Öh, barlös.
300 Inlägg
10 januari 2008
http://www.sellholm.se/ Har lite utbud kolla under bromsar så kanske du kan hitta något som passar dina behov?

945 Inlägg
10 januari 2008
tjacka en ställbar reduceringsventil, finns såna med en ratt på tom.

blinka blått om du vill rejsa!

5 710 Inlägg
11 januari 2008
JapMax skrev:
Jag behöver alltså något som reducerar bromskraften bak,

Är det något du testat fram eller är det något du tror?
JapMax skrev:
är de bromsvåg?

Ja.
Med en bromsvåg kan du ställa bromskraften bak från (för att göra det enkelt) att det inte bromsar alls-----> till det bromsar så mycket som ditt bromssystem (huvudcylinder) tilllåter.
Detta gör du med en reduceringsventil....så en reduceringsventil och en bromsvåg är samma sak eller iaf....det är samma princip.
Finns som den enklaste ventil till dräparvarianten med spakar och grejjer i eloxerad aluminium.
Läste i spoilernytt att SBP bara tillåter varianter som inte är ställbara under färd.

MVH Jonas
..............

34 Inlägg
12 januari 2008
Med bromsvåg kan man inte ställa hur mycket som helst, det gäller att dimensionera cylindrarna rätt, sen köra finliret med bromsvågen!
Med bromsvåg behöver du två stycken cylindrar, en fram och en till bakre bromsarna.

Vill du "bara" begränsa bakbromsarnas verkan så kopplar du in en reduceringsventil, enkelt bara en strypning för bromsledningen till bakbromsarna.

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

12 086 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
ah.. fattar nu hur de funkar.
Jag vill alltså ha en reduceringsventil. I övrigt är mitt bromssystem helt orginal.
Synd att de kostar 1650kr styck när jag behöver två =P Få se hur jag gör.

Sök