4064
Sök

1ohm, hur kopplar man basarna?

1 131 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#1
Blir det någon skillnad på ljudet om man spelar i  1ohm?
Klarar alla basar att lira i 1ohm? Tex en Rockford Fosgate Punch 3s Bas?

Hur kopplar man? Behöver man ha 4 basar för att komma ner i 1ohm?
Ugår från ett:

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1342    steg.

Bättre att lira på 2-4 lr 1 ohm?


10 287 Inlägg
17 januari 2008
#2
Har du inte vänt på det nu?

"Ohm" är en egenskap hos basarna. Siffrorna på slutstegen talar om vilka slags basar eller kombinationer av basar ett slutsteg orkar driva. Desto lägre ohm-tal en bas har - desto jobbigare för slutsteget att driva (eftersom det går mera ström) men om slutsteget är byggt för att klara ett lågt ohm-tal hos basarna så får man mera effekt till sina basar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Har du inte vänt på det nu?

"Ohm" är en egenskap hos basarna. Siffrorna på slutstegen talar om vilka slags basar eller kombinationer av basar ett slutsteg orkar driva. Desto lägre ohm-tal en bas har - desto jobbigare för slutsteget att driva (eftersom det går mera ström) men om slutsteget är byggt för att klara ett lågt ohm-tal hos basarna så får man mera effekt till sina basar.

/Göran

haha hänger inte med riktigt smile
Nä men på steget står det att den är uppmätt til 1200wrms i 1ohm, menar borde juh bli bättre tryck i basarna om man kör på 1ohm?
Rätta mig om jag har fel


10 287 Inlägg
17 januari 2008
#4
Rigg0, titta vad du skrev:

Rigg0 skrev:
Klarar alla basar att lira i 1ohm?

Därav mitt svar. Resistansen (egentligen specificerad nominell impedans) är en egenskap hos högtalaren som du inte kan ändra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Rigg0, titta vad du skrev:

Rigg0 skrev:
Klarar alla basar att lira i 1ohm?

Därav mitt svar. Resistansen (egentligen specificerad nominell impedans) är en egenskap hos högtalaren som du inte kan ändra.

/Göran

Oj fel av mig.
Men typ den rockford basen, går det lira 2 sådan på ett det steget ner till 1ohm`? lr ska man skita it å köra dem i 2ohm?

lr ska man dra in på typ brl å tjötta me dem?


10 287 Inlägg
17 januari 2008
#6
Att ett steg är uppmätt vid 1 ohm behöver inte betyda att det är rekommendabelt att köra det på 1 ohm. Huruvida just detta steg är vettigt eller om det rekommenderas något annat (Sinus Live??) vågar inte jag säga utan det får någon av dom som bygger mycket / säljer prylar svara på.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

338 Inlägg
17 januari 2008
#7
Du kan koppla en sån bas till 1 ohm men inte två basar.

424 Inlägg
17 januari 2008
#8
Rigg0 skrev:
Blir det någon skillnad på ljudet om man spelar i  1ohm?
Klarar alla basar att lira i 1ohm? Tex en Rockford Fosgate Punch 3s Bas?

Hur kopplar man? Behöver man ha 4 basar för att komma ner i 1ohm?
Ugår från ett:

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1342    steg.

Bättre att lira på 2-4 lr 1 ohm?

Har du en bas som är 2st 2ohms spolar kan du få ner den i 1ohm eller upp i 4ohm.
Har du en bas som är 2st 4ohms spolar kan du få ner den i 2ohm eller upp i 8ohm.

och som Sharky säger så kommer de att gå åt mycket mer ström destå mer du går ner i ohm.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !


Sök