3511
Sök

Hjälp ang batteri.

933 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Det är så att farsan har en taxi. En saab 9-5 arc från 05 och köpt nytt batteri. Och så säger dem på servicen att varje natt ska batteriladdarn stå på. OCh till min fråga förstör man inte batteriett då?

En okunnig kille

saab expert
248 Inlägg
20 januari 2008
va det dummaste jag hört har han köpt nytt batteri å så ska han ladda det varje dag?
jag satte i nytt batteri i min saab i höstas inte har jag laddat det sen dess startar jätte bra varje gång

21 761 Inlägg
20 januari 2008
Om man har en elektronisk laddare med spänningsreglering så ska det gå bra att ladda batteriet mycket ofta utan risk för tex överladdning eller vätskeförlust. Men en "enkel" garageladdare kan ladda med för hög spänning, då blir det bla vätskeförlust och överladdning av batteriet om man inte ser till att stänga av laddaren när batteriet är fulladdat.

Det låter ju förstås lite konstigt att han skulle vara tvungen att koppla in batteriladdaren varje natt, men på taxibilar så finns det väl en massa extra utrustning som ligger och drar ström hela tiden fastän bilen är avstängd. Det är iaf den enda orsaken som jag kan komma på.

Fast varje natt låter lite väl ofta ändå. Men det är ju bara att mäta hur mycket ström som bilen drar när allting är avslaget, då ser man om det behövs laddas varje natt. Det är ju möjligt att det räcker med tex en gång per vecka/varannan vecka eller så.

Kommer ihåg en polare som körde taxi ett tag och han hade problem med att batteriet laddades ur, på taxiverkstaden sa de att det inte var något fel på bilen men man var tvungen att koppla in batteriladdaren ibland eftersom det var saker som låg och drog ström hela tiden.
Senast redigerat av Drönirettab (20 januari 2008)

933 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
OK tackar för för hjälpen det låter mer rimligt

Sök