4374
Sök

Hjälp med storlek på kondensator

644 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.. har en lite fundering bara .. tänkte skaffa mig en kondensator..


jag har följade saker:

SL-A1500 är ett mycket kraftfullt digitalt mono-slutsteg, konstruerat och byggt i Tyskland med bara de bästa komponenterna. 1 ohm stabilt för möjligheten till en låg nerlastning. Fjärrkontroll och säkringshållare med en ANL 150A säkring medföljer. Detta är ett slutsteg som passar såväl nybörjaren som den professionella ljudbyggaren som vill ha det bästa till en mycket rimlig peng.

Teknisk data:

Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter )
bass eq kontroll vid 45hz: Ja ( 0 to 12db )
platinum-plätterade kontakter: Ja
Storlek: (cm) 44,5(L)x6.2(H)x19,5(W)



Och bas:

Riktigt brutal 12" bas från Carpower, spelar bra i sluten låda på 25L eller portad låda på 55-60L.
Sonic serien från tyska Monacor är ruggigt välbyggda och andas kvalitet!
Uppbyggda av kraftiga magneter och dubbla 2Ω talspolar samt kon av kolfiber.

Impedance (Z) 2 x 2Ω
Resonant frequency (fs) 27Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 600WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 85dB
Suspension compl. (Cms) 0.14mm/N
Moving mass (Mms) 250g
Mech. Q factor (Qms) 11.2
Electr. Q factor (Qes) 0.49
Total Q factor (Qts) 0.47
Equivalent volume (Vas) 51 l
DC resistance (Re) 2 x 1.9Ω/1 x 3.8Ω
Force factor (BxL) 19Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/1 x 2.8mH
Voice coil diameter Ø 75mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±25mm
Eff. cone area (Sd) 511cm2
Magnet weight 180oz.
Weight 15kg


Då till frågan är en 5 farads kondesator lagomt till de här?
Senast redigerat av ogge89 (21 januari 2008)


21 761 Inlägg
21 januari 2008
#2
Man brukar rekommendera 1F per 1000W, men naturligtvis är det ingen nackdel med ännu större konding. Kör på 5F tycker jag.

Annars rekommenderar jag extra batteri istället, men nu har du valt konding istället och det är ju du som bestämmer. smile

644 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#3
Vilket tycker du skulle vara bra.. ska skaffa mig llite grövre kablar sen å batteriet jag har är ganska så okej så jag tänkte bara skaffa mig en kondensator så inte lamporna blinkar så mkt


Dåre
274 Inlägg
21 januari 2008
#4
Jag kör med Sinuslive sla1500 & Carpower 15", har en stinger konding på 1F och det funkar fint ! Sen är mitt batteri ruttet och sopslut så det skall bytas..

Ät mig

644 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#5
Sanion skrev:
Jag kör med Sinuslive sla1500 & Carpower 15", har en stinger konding på 1F och det funkar fint ! Sen är mitt batteri ruttet och sopslut så det skall bytas..

okej.. men blir nog en 5 farads iaf så man är helt säker på att de verkligen inte blir å blinkar


21 761 Inlägg
21 januari 2008
#6
Testa det så får du se.

Men har du även kollat igenom alla jordpunkter så att det är bra kontakt överallt, från batteri ner till kaross/motor och övriga ställen?

Det har ju skrivits i flera trådar om vikten av att ha en bra jordkontakt i alla kablarna.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2008)

BMW-328I
21 januari 2008
#7
Varför ska du ha kondensator för om jag får fråga?

8 156 Inlägg
21 januari 2008
#8
Prova först utan kondensator. Om det blinkar i lamporna när du drar på, satsa på en kondning.
Vill du kunna spela mer än någon minut (om ens det?), satsa på ett extra batteri.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

BMW-328I
21 januari 2008
#9
Phaetoon skrev:
Prova först utan kondensator. Om det blinkar i lamporna när du drar på, satsa på en kondning.
Vill du kunna spela mer än någon minut (om ens det?), satsa på ett extra batteri.

Precis så ska de va, fler batteri fixar alla problem då man behöver mer ström. Inte en kondensator.

Optima gul 75Ah cool

130 Inlägg
22 januari 2008
#10
lånar tråden med en liten fråga såg att du funderar på samma steg som jag fast jag har nyss beställt 2st mutant 1007xxx 2x2ohm. men hur ska jag koppla dessa för att få det att funka med ett sinus live sl A1500?
/christofer

Dåre
274 Inlägg
22 januari 2008
#11
sierracoff skrev:
lånar tråden med en liten fråga såg att du funderar på samma steg som jag fast jag har nyss beställt 2st mutant 1007xxx 2x2ohm. men hur ska jag koppla dessa för att få det att funka med ett sinus live sl A1500?
/christofer

finns ju 2+ och 2- uttag på steget. då får du paralell koppla högtalarna, dra ihop + på de båda högtalarna och likaså med -

Ät mig

130 Inlägg
22 januari 2008
#12
tänkte när man bryggar basarna så halveras ju belastingen på steget varje bas hamnar ju på 1ohm vid bryggning, tänkte det blir väl 0,5ohm på steget då uttagen är ihopkopplade i steget.
Inte helt säker på detta men vill inte bränna steget.

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 januari 2008
#13
Seriekoppa basarnas talspolar så att varje bas är i 4ohm sen parallel kopplar du dem över steget så att lasten blir 2ohm.


Dåre
274 Inlägg
22 januari 2008
#14
jasså smile ursäkta mitt inlägg

Ät mig

130 Inlägg
22 januari 2008
#15
MrCalle skrev:
Seriekoppa basarnas talspolar så att varje bas är i 4ohm sen parallel kopplar du dem över steget så att lasten blir 2ohm.

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofe … ofer_imp=3

som i exempel 2 där? eller har jag förstått fel?

21 761 Inlägg
22 januari 2008
#16
Precis rätt, exempel 2. smile

644 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#17
jag har kollat över alla jordpunkter mellan kaross å motor å alla dom men de hjälper inte.. så antingen blir de en kondensator eller ett bättre batteri än va jag har


644 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#18
Om de blir ett batteri blir de nog en banner runningbull.


Gelebatteri på 760A. Ett kraftpaket för speciella fordringar så som bilstereo byggen m,m. Modernaste AGM-teknologi som binder elektrolyten i fibrer och gör Running Bull förutbestämt för insatser och kraftansträngningar där andra har gett upp för länge sedan. Helt underhållningsfritt, helt förslutet läcksäkert skal. Skak och vibrationssäker. Passar till dom flesta personbilar, men även perfekt till bilstereobyggen, offroad bilar, jord och skogsbruksmaskiner m,m.



Sök