8827
Sök

irriterande datorvirus

4 554 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
kompisen som inte e så haj på datorer ringde å sa att han hade fått virus och bad om min hjälp, lugnt tänkte jag ett virus kan väl inte va så svårt att få bort men de va värre än jag trodde, först hade den deaktiverat virusuppdateringen så det inte gick att uppdatera virusskyddet, skit tänkte jag och försökte installera ett annat program men de gick inte de heller, efter att provat med den enda online virusscanen som funkade med firefox hittade den bara spyware och sånt inget direkt virus, skulle prova systemåterställning med men fick bara upp medelandet: systemåterställning skyddar inte din dator starta om coh försök igen.. så har kört fast lite om man säger så formatering är sista utvägen men inte ehlt långt ifrån då starmenyn och de fältet där nere är borta med..

någon som känner igen de eller har tips på va de kan vara?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 januari 2008
www.sweclockers.com är nog lite mer korrekt forum för en sådan fråga tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 554 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
är inte medlem där. tänkte att nån av alla 70k medlemmar kan lite mer än bilar:P

8 921 Inlägg
22 januari 2008
Norton i felsäkert läge brukar lösa det mesta.

Fotograf på Tierp iDag

4 554 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
mm men som sagt det verkar inte gå att installera några program sad

3 059 Inlägg
22 januari 2008
Har haft samma sak för jevligt länge sen.. Själv törnade jag och installerade om.. Hitta ingen lösning på det hela.

8 156 Inlägg
22 januari 2008
Senaste gången jag råkade ut för ett sådant problem så gick jag in i felsäkert läge.
Sen så gick jag in i regedit och tog bort alla misstänkta program i "run"
(\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run)
Efter det så tömde jag internet cachen manuellt och så sökte jag reda på alla filer som skapats från och med att datorn blev smittad. Dvs 2 dagar sen i det här fallet.
Sen raderade jag dom filerna.

Ett tips är att använda sysinternals process explorer för att stänga ner processer.
Den klarar av att stänga ner en hel del virusprocesser utan att dom startar igen, vilket inte vanliga task manager (aktivitetshanteraren) klarar av.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
22 januari 2008
URC skrev:
Jag gör alltid en format:C på burken vid varje månadsslut, det håller den ren....lite overkill? Nedå  wink

Låter lite som ett tvångsbeteende.
Gör en image av datorn precis efter installationen (och efter att alla uppdateringar osv är installerade)
Sparar en hel del tid.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 januari 2008
loudness skrev:
är inte medlem där. tänkte att nån av alla 70k medlemmar kan lite mer än bilar:P

Då gör man la sig till medlem, du e väl inte rädd för att hoppa in på ett forum fullt av datornördar ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 156 Inlägg
23 januari 2008
TBOC_Razor skrev:
loudness skrev:

Då gör man la sig till medlem, du e väl inte rädd för att hoppa in på ett forum fullt av datornördar ??  tongue

Klart man är rädd för nördar wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök